به گزارش مشرق، محمود احمدی نژاد که در مجلس هفتم توانسته بود از زیر بار پاسخ به سوال نمایندگان در صحن علنی مجلس شانه خالی کند اما این بار پس از دوازده بار مطرح شدن سوال از رئیس جمهور، وی ناگزیر است در آخرین روزهای زمستان ۹۰ در صحن علنی مجلس پاسخگوی نمایندگان باشد. رئیس جمهور روز یکشنبه یا سه شنبه هفته آینده باید به بهارستان برود ولی این بار احمدی نژاد برای اولین بار در تاریخ هشت دوره مجلس، پاسخگوی سوالات نمایندگان خواهد بود.

سابقه سوال از رئیس جمهور

سابقه سوال از رئیس جمهور به مجلس هفتم باز می گردد اما در آن دوره محمود احمدی نژاد توانست دو بار از مرز سوال از رئیس جمهور به سلامت عبور کند. اگر در مجلس هفتم اکبر اعلمی و اسماعیل جبارزاده نمایندگان فراکسیون اقلیت در پی تدوین طرح سوال از رئیس‎جمهور بودند اما تقدیر در مجلس هشتم به گونه ای دیگر رقم خورد و علی مطهری نماینده ای که از سوی حامیان رئیس جمهور در لیست اصولگرایان قرار گرفته بود این بار محور پیگیری سوال از رئیس جمهور شده است.

مطهری در شهریورماه ۸۷ برای اولین بار به علت اعلام دوستی مشایی با ملت اسرائیل و حمایت احمدی‏ نژاد از سخنان معاونش، دست به‎کار تهیه طرح سوال از رئیس جمهور شد.

سال ۸۸ یعنی زمانی که احمدی‌نژاد علی‌رغم نظر مخالف رهبری، مشایی را به عنوان معاون اول خود منصوب کرد و با وجود انتشار پیام مقام معظم رهبری، از اجرای آن ممانعت کرد، بار دیگر مطهری طرح سوال از رئیس جمهور را کلید زد.

موضع‎گیری شخص رئیس‎جمهور مبنی بر در راس امور نبودن مجلس، باز هم علی مطهری را در سال ۸۹ بر آن داشت تا بار دیگر طرح سوال از رئیس جمهور را در دستور کار خود قرار دهد. اما تیرماه سال ۹۰ تحویل نامه سؤال از رئیس جمهور با امضای صد تن از نمایندگان واپسین تلاش علی مطهری برای طرح سوال از رئیس جمهور بود که بنا به گفته اعضای هئیت رئیسه با پس گرفتن امضا از سوی برخی از نمایندگان این بار نیز احمدی نژاد از طرح سوال نمایندگان جست.

اما این بار ماجرای طرح سوال از رئیس جمهور نوعی دیگر رقم خورد علی مطهری که پیگیر ترین نماینده برای کشانده رئیس جمهور به مجلس بود در واکنش به عدم اعلام وصول سوال از رئیس جمهور از سوی هیئت رئیسه مجلس از نمایندگی استعفا کرد.

وی با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران گفت که با افزوده شدن دو سه امضای جدید به جمع امضاهای طرح سوال از رییس‌جمهور، امکان به جریان افتادن سوال به وجود آمده است ولی گویا برخی از اعضای هیات رییسه بنا ندارند طرح سوال از رییس‌جمهور عملی شود. نماینده‌ مردم تهران گفت: به گفته هیات رییسه مجلس تعداد امضاهای طرح سوال از رییس‌جمهور به ۶۹ امضا کاهش یافته است، ولی ظاهرا تعداد امضاها به حدنصاب رسیده است.

وی مدعی شد: برخی مسوولان در حال پس گرفتن امضاها هستند؛ به نحوی که حتی اگر پنج امضای جدید نیز به جمع تعداد امضاهای طرح سوال از رییس‌جمهور افزوده شود، هم‌چنان به تلاش خود برای پس گرفتن امضاهای بیشتر ادامه خواهند داد.

در آن برهه نماینده مردم شهرضا در مجلس نیز در اخطاری به رییس مجلس خواستار شد، اسامی نمایندگانی که امضای خود را از طرح سوال از رییس‌جمهور پس گرفتند، به صورت خصوصی به نمایندگان امضاءکننده این طرح اعلام شود که لاریجانی در پاسخ به وی گفت: نامه پس گیرندگان امضای طرح سوال از رییس‌جمهور نزد هیات رییسه است و می‌توانید با حضور در هیات رییسه آن را مشاهده کنید.

عوض حیدرپور با استناد به اصل ۸۸ قانون اساسی خطاب به لاریجانی گفت: نمایندگان حق طرح سوال دارند، ۱۰۰ نفر طرح سوال از رییس‌جمهور را امضا کردند و نمایندگانی که امضای خود را پس گرفتند و سندش موجود است، ۱۴ نفر بودند.

وی افزود: دو نفر از اعضای هیات رییسه سوال از رییس‌جمهور را منتفی اعلام کردند، با پیگیری‌های بعدی متوجه شدیم هنوز تعداد امضاها بیش از ۷۴ امضاست و می‌توان آن را به جریان انداخت.

اما در نهایت ۳۱ رای موافق در مقابل ۱۶۷ رای ممتنع و مخالف به استعفای علی مطهری ورق را به نفع نمایندگان سوال کننده از رئیس جمهور تغییر داد و فرایند عملیاتی شدن این طرح در صحن علنی مجلس شدت پیدا کرد.

سرانجام طرح سوال

پس از کش و قوس های فراوان سرانجام طرح سؤال از رئیس جمهور پس از این که با ۱۰۰ امضا در روز ۵ تیرماه به هیئت رئیسه ارسال شده بود در نهایت ۱۸ بهمن ماه از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد. مطابق اعلام مجلس در هفته آینده رئیس جمهور باید برای پاسخگویی به ۱۰ سؤالی که نمایندگان از وی دارند در مجلس حاضر شود. زیرا مطابق ماده ۱۹۶ آئین نامه داخلی مجلس، براساس اصل ۸۸ قانون اساسی در صورتی که یک چهارم کل نمایندگان مجلس بخواهند درباره یکی از وظایف رئیس جمهور سوال کنند، باید سوال خود را به طور صریح، روشن و مختصر همگی امضا و به رئیس مجلس تسلیم کنند.

نقطه قوت یا ضعف نظام

طرح سؤال از رئیس جمهور برای اولین بار از عمر انقلاب اسلامی انجام می شود. تحلیل ها و نگاه های متفاوتی به آن می شود برخی از زاویه نگاه خود طرح سوال از رئیس جمهور را در شرایط حاضر به مصلحت نمی دانند و این اقدام را عاملی برای ضعف نظام می دانند اما از سوی دیگر برخی معتقدند که در این برهه از زمان که هجمه های دشمن زیاد است، سؤال از رئیس جمهور می تواند تبدیل به نقطه قوتی برای کشور محسوب شود، زیرا که دشمن پی خواهد برد که در ایران اسلامی همه چیز سر جای خودش است و قوای سه گانه کشور وظایف خودشان را به صورت مستقل انجام می دهند و اساسا طرح سؤال نشان می دهد که تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر این که قانون حرف آخر را می زند، در کشور ما یک شعار نیست، بلکه به آن عمل می شود.