در رژیم حقوقی دریای خزر حق حاکمیتی ۵۰ درصدی ایران باید لحاظ شود

عبدالکریم حسین زاده نماینده مردم نقده و اشنویه در صحن علنی امروز طی سوال خود از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درباره رژیم حقوقی دریای خزر گفت: حافظه تاریخی ملت ایران به ما حق می‌دهد که نسبت به رژیم روسیه بدبین باشیم، قرارداد‌های تاریخی به ما اجازه می‌دهد که تمامی این کنوانسیون‌ها و قرارداد‌هایی که بسته می‌شوند، را با تردید جدی مورد بررسی قرار دهیم.

اخبار سیاسی_ حسین‌زاده تاکید کرد: کشور‌های همسایه به دنبال چه چیزی بوده و چه مخاطره‌ای را احساس کرده‌اند؟ اهداف پشت پرده این کشور‌ها برای تصویب کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر چیست؟ ظرف زمانی و مکانی این کنوانسیون دقیقا در چه زمان و چه مکانی بوده است؟

عضو فراکسیون امید مجلس خطاب به ظریف اظهار کرد: شما گفتید که در حوزه دریایی، ما تفاهم کرده‌ایم که دو قدرت نظامی خارجی در دریای خزر حضور پیدا نکنند و این به معنای حضور قدرت نظامی داخلی در دریای خزر است. حال سؤال این است که تقابل نظامی کشور‌های حوزه دریای خزر چگونه خواهد بود؟

حسین زاده با اشاره به حوزه اکتشاف و استخراج نفت از دریای خزر هم خطاب به وزیر امور خارجه گفت: شما گفتید که در این مورد هنوز رژیم حقوقی دقیقی تدوین نشده است، در حالی که کشور‌های همسایه اکتشاف و استخراج نفت را آغاز کرده‌اند، علاوه بر این در حوزه موضوعات زیست محیطی هم هنوز سهم کشور‌های همسایه مشخص نیست.

وی با بیان اینکه کشور روسیه حمایت‌های استراتژیک در مواقع خاص از ما کرده است، اما در مقابل منافع تجاری مورد نظر خود را نیز به دست آورده است، افزود: اگر کشور‌های دیگر منافع ملی خود را در نظر می‌گیرند، ما هم باید منافع ملی خودمان را مدنظر قرار دهیم. طبق اصل ۷۸ قانون اساسی کمترین تغییرات در خصوص مرزی ایران غیرممکن است و حتما باید در مجلس شورای اسلامی به رأی گذاشته شود و نیازمند چهار پنجم رأی موافق نمایندگان است.

عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: شما در صحبت هایتان مسائل مالکیتی را بیان کردید، سؤال من این است که چه دلیلی دارد که امروز برخلاف منشور ملل متحد ما باید در حق حاکمیتی خود به نسبت چهار کشور، حق برابر داشته باشیم. حق حاکمیتی ۵۰ درصدی ایران باید لحاظ شود و حق حاکمیت کشور‌های تجزیه شده شوروی باید بین آن‌ها تقسیم شود.

حسین زاده با بیان اینکه این کنوانسیون به هیچ وجه قرارداد نیست و نیازمند چهارپنجم رأی نمایندگان است، گفت: اگر این کنوانسیون در مجلس تصویب نشود، تدبیر شما چیست؟ باید نسبت به حق مشاع و حق حاکمیت ایران ابهام زدایی شود تا این ابهام ایجاد نشود که ما در شرایط حساس کنونی به دنبال امتیازدهی به روسیه و دیگر کشور‌ها هستیم. وی ادامه داد: بخشی از دریای خزر مشاع در نظر گرفته شده است، آیا در آینده این سرقفلی برای روسیه و دیگر کشور‌ها حق مالکیت ایجاد نمی‌کند؟

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس درباره ظرف زمانی تدوین این کنوانسیون هم بیان کرد: وزارت امور خارجه در برجام و پسابرجام با قدرت کامل حضور پیدا کرد، اما موضوع اساسی این است که در این ظرف زمانی که در داخل و خارج کشور تحت فشار بودیم آیا موقعیت مناسبی بود برای قرار گرفتن پشت میز مذاکره با کشوری که هر چقدر با ما دوست باشد، اما بیشتر از آن به دنبال منافع خود است.