خشونت انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران

 ناخدای کِشتی حامل نفت ایران (گریس- ۱) که از سوی نیروهای انگلیس بدون هیچ دلیلی در تنگه جبل‌الطارق توقیف شده است در مصاحبه با بی‌بی‌سی اعلام کرد: خدمه این نفتکش در یک بازی سیاسی گرفتار شده‌اند.

اخبار سیاسی_ ناخدای کِشتی گریس- ۱ جزییاتی از توقیف کشتی ارائه کرد و فرود بالگرد نظامی بریتانیا بر عرشه در هنگام توقیف کشتی مذکور را «بسیار خطرناک» خوانده است.

ناخدای این نفتکش به بی‌بی‌سی گفت: نیروی به کار گرفته شده در توقیف کشتی غیرضروری بوده و او درباره احتمال این که کِشتی خلافی مرتکب شده هیچ اطلاعی نداشته است.

وی تصریح کرد: پلیس هنگام عبور کشتی از تنگه جبل‌الطارق از طریق ارتباط رادیویی از ما خواست تا وارد کِشتی شود و خدمه کشتی هم نردبان را برای سوار شدن ماموران باز کرده‌اند. ناگهان یک بالگرد نظامی در اقدامی بسیار خطرناک بر عرشه کشتی فرود آمده و نیرو پیاده کرد

ناخدا در ادامه این مذاکره اعلام کرد که نیروهای ویژه بریتانیایی بعد از ورود به کشتی از خدمه خواسته‌اند که زانو بزنند؛ آن ها همچنین سلاح هایشان را به سوی خدمه کشتی نشانه رفتند.شیوه و شدت عملیات بیش از حد لازم بود.

این در حالیست که ناخدای کِشتی گریس ۱ تبعه هند است که بعد از توقیف کشتی در جبل‌الطارق بازداشت و سپس با قرار وثیقه آزاد شد.

نفتکش گریس ۱ روز چهار ژوییه (۱۳ تیر) با فرود بالگرد نیروهای ویژه بریتانیایی روی عرشه توقیف شد.

بریتانیا ادعا کرد که مقصد این کشتی بندر بانیاس سوریه بوده است!