تاثیر انهدام پهپاد آمریکا در کاهش قیمت ارز

احمد نادری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به تاثیر انهدام پهپاد جاسوسی آمریکا و توقیف نفتکش انگلیس در کاهش قیمت ارز گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام نیاز بود تا اقتدار ایران مجددا به رخ کشیده شود تا بتواند از آن به عنوان یک اهرم استفاده کند.

اخبار سیاسی- وی ادامه داد: یک زمان تصور برخی این بود که جلوی صدور نفت ایران به صورت کلی و با همکاری آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپاگرفته می‌شود و ایران هم نمی‌تواند هیچ اقدامی انجام دهد و عرصه برای ایران تنگ خواهد شد اما انهدام پهپاد جاسوسی آمریکا و توقیف نفتکش انگلیس نشان داد ایران از توان بالایی برخوردار است و حتی این توان را دارد که هر زمان بخواهد تنگه هرمز را مسدود کند و اگر این کار را نمی‌کند دلیل این نیست که نمی تواند.

متخصص انسان شناسی اروپا تصریح کرد: مجموعه اتفاقاتی که اخیرا از سوی ایران رخ داد نشان داد ایران در مقابل تحریم‌ها زانو نخواهد زد و آن کشوری که قرار است در ماجرای برجام کوتاه بیاید مسلما ایران نیست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه قدرت نظامی به کمک دیپلماسی ما آمد، تاکید کرد: بعد از انهدام پهپهاد جاسوسی و توقیف نفتکش انگلیسی آنهایی که خیلی از قدرت نظامی انتقاد می کردند متوجه شدند که بیشترین بهره برداری در حوزه دیپلماسی و اقتصادی ما را همین قدرت نظامی برای ما ایجاد کرد.

وی یادآور شد: از طرفی شما می‌بینید درست همان زمان ناو آمریکایی به چین نزدیک می‌شود و چینی‌ها اقدامی انجام ندادند اما ما با اقتدار پاسخ قاطعی به غرب و آمریکا دادیم که اینها نشان دهنده قدرت بالای جمهوری اسلامی ایران است.

نادری با اشاره به التهاب آفرینی برخی در گذشته و مطرح کردن دوگانه جنگ و صلح  افزود: برخی به درستی می گفتند که اگر قرار است جنگی رخ دهد باید قدرت نظامی خود را نشان دهیم و هم اکنون این مسئله اثبات شد. مسلماً ما با ضعیف نشان دادن خودمان نمی‌توانیم مانع وقوع جنگ شویم و اتفاقاً با اقتداری که از خودمان نشان دهیم می توانیم مانع از این اقدام شویم که این مسئله هم نشان داده شد.

وی ادامه داد: اگر ترامپ به قول خودش بعد از اندام پهپاد جاسوسی‌ دستور توقف حمله نظامی به ایران را صادر کرده برای این بوده که مشاوران نظامی‌اش به او اطلاع دادند که ایران کشور بسیار قدرتمندی است و نمی توانیم با آن وارد جنگ شویم.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: از طرفی بعد از این اتفاقات و اثبات اقتدار ایران، حتی شنیده شد چین هم اعلام کرده میل دارد با ایران ارتباطات بیشتری داشته باشد.