رای الیوم: صبر ایران هم حدی دارد

 عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای الیوم، در یادداشت امروز خود نوشت: برای ما درک این مسئله که چرا دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، حریصانه می‌خواهد ائتلافی متشکل از ۶۰ کشور برای تضمین دریانوردی در تنگه هرمز تشکیل دهد، سخت است. مسئولیت تامین امنیت دریانوردی در تنگه هرمز یا آب‌های خلیج ‌فارس بر عهده کشور‌های مشرف بر این تنگه یعنی ایران و کشور‌های عربی خلیج (فارس) است.

اخبار سیاسی- آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان ، شجاعانه و با جسارت، همسویی با این درخواست آمریکا را رد و ملاحظات خود را درباره آن بیان و خود و دولتش را از این طرح دور کرد، زیرا به گام‌های حساب نشده ترامپ اعتماد ندارد و از خطر‌های آن می‌ترسد و به همین سبب در بیانیه رسمی که دولت مرکل صادر کرد، تاکید شده است که دولت او به گزینه مسالمت‌آمیز برای حل بحران خلیج فارس پایبند است، زیرا خروج آمریکا از توافق هسته‌ای عامل تنش کنونی در منطقه است و آلمان از جمله شش کشوری است که این توافق را امضا کرده و همچنان به آن پایبند است.

تنها کسی که تا به این لحظه به درخواست دونالد ترامپ برای تشکیل ائتلاف در خلیج فارس پاسخ مثبت داده، بوریس جانسون، نخست وزیر جدید انگلیس، است؛ کسی که رئیس جمهور آمریکا را پدر معنوی نژادپرستی غربی جدید می‌داند که به شیوه‌ای شبیه نازی‌ها برای سفیدپوستان فعالیت می‌کند.

عطوان در ادامه نوشت: معتقدم که صبر ایران در برابر آمریکا حد و مرزی دارد. مقامات ایران در هر مناسبتی تاکید می‌کنند که خواهان جنگ نیستند و آغازگر آن نخواهند بود، اما اگر جنگی رخ دهد، پاسخ ایران به گونه‌ای خواهد بود که پایگاه‌های آمریکا را در خلیج فارس و نیز اهداف حیاتی اسرائیل را در فلسطین اشغالی خواهد لرزاند.

در پایان این یادداشت آمده است: ترامپ می‌خواهد از ائتلاف دریایی برای دوشیدن بیشتر از کشور‌های خلیج فارس استفاده کند؛ چرا که جمله‌ای که خیلی زیاد از زبان او می‌شنویم این است: ”از امروز به بعد آمریکا مجانی از کشور‌های خلیج فارس حمایت نمی‌کند و این کشور‌ها باید خزانه‌های خود را باز کنند و بهای حمایت از آن‌ها را بپردازند. “