معارض سوری؛ دولت‌های عربی خلیج فارس هیچ نفعی در جنگ با ایران ندارند

«میشل کیلو» فعال و تحلیلگر سیاسی و معارض سوری، می‌گوید، کشورهای عربی خلیج فارس ، هیچ نفعی در ورود به جنگ ندارند. 

اخبار سیاسی- کیلو که عضو سابق حزب کمونیستی در سوریه بوده، پیشنهاد ایران برای گفت‌وگو با کشورهای عربی خلیج فارس و بویژه عربستان سعودی را نتیجه ضعف و «تشدید محاصره ایران» قلمداد می‌کند و مدعی است که به دلیل این فشارها پیشنهاد امضای توافق دفاع مشترک سپس توافق امنیتی منطقه‌ای و مذاکره برای آن را داده است. 

این تحلیلگر سوری متولد لاذقیه به وبگاه خبری «أنا پرس» (نزدیک به معارضان) گفت: «کشورهای خلیج [فارس] هیچ نفعی در ورود به جنگ با ایران ندارند بویژه که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت که هر کشور، خودش باید از خودش دفاع کند بی‌آنکه نیاز به تصادم با ایران باشد؛ چرا که رهبر این امر آمریکاست و آنها هیچ نفعی در این ندارند». 


میشل کیلو؛ تحلیلگر و فعال سیاسی مسیحی سوریه

 

این تحلیلگر مسیحی سوری افزود: اصلا اشتباه نیست که کشورهای [عربی] خلیج [فارس] تمایل خود به عدم ورود به هر جنگی با ایران را به این کشور ابراز کنند. ایران تحت فشار است و از هر طریقی تلاش می‌کند که محاصره خود را بشکند. ایران تلاش می‌کند شروطی که عربستان و امارات برای ایران مطرح کرده و بسیار بیشتر از شروط آمریکاست، کنار بزند.

کیلو در حالی از شروط امارات برای ایران سخن می‌گوید که وبگاه خبری «عربی 21» روز شنبه (دیروز) به نقل از یک منبع در «شورای انتقالی جنوب» در یمن فاش کرد که امارات در چرخش موضع اخیر خود به سوی ایران، تعهد داده که برخی امور در جنوب یمن را که تغییر داده، اصلاح کند و به وضع سابق خود بازگرداند.

معارض سوری همچنین گفت، این [ابراز عدم تمایل برای جنگ] در حالی است که کشورهای عربی خلیج فارس همیشه تلاش می‌کنند که آمریکا را به جنگ با ایران تحریک کنند. آنان با این حال، خواستار سرنگونی نظام ایران هستند.

ایران تاکنون بارها برای حل مشکلات میان کشورهای منطقه، برای گفت‌وگو اعلام آمادگی کرده است. محمد جواد ظریف ضمن آنکه ابتدای خرداد ماه گذشته از آمادگی ایران برای امضای توافق «عدم تعرض» با کشورهای منطقه سخن گفته بود، اخیرا نیز اعلام کرد، در صورتی که عربستان سعودی برای گفت‌وگو آماده باشد، ایران همیشه آماده گفت‌وگوست. به گفته او ایران آماده گفت‌وگو با همسایگانش است.

در همین ارتباط، روز سه شنبه هفته گذشته، ششمین نشست مقام‌های گارد ساحلی جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی در تهران برگزار شد که به همین جهت، سرتیپ محمدعلی مصباح الاحبابی فرمانده گارد مرزی امارات در رأس هیأتی نظامی به تهران سفر و با سردار قاسم رضایی فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی، دیدار و بر ضرورت تحکیم روابط دیپلماتیک و همکاری مشترک به منظور تقویت امنیت مرزهای مشترک دو کشور تاکید کرد.

این سفر در حالی انجام شد که اخیرا تنش‌ها در منطقه خلیج فارس به دلیل اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا و اقدام این کشور به اعزام ناوهای هواپیمابر و هواپیماهای بمب‌افکن به منطقه، افزایش یافت و ایران، امارات را به دلیل میزبانی از پهپاد جاسوسی آمریکا که حریم هوایی ایران را نقض و ایران آن را ساقط کرد، سرزنش کرد و به آن هشدار داد.