روحانی: ظریف یک مجتهد سیاسی است

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز با حضور در وزارت امور خارجه ضمن دیدار با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، گفت: خوشحالم که امروز فرصت دیدار با وزیر و معاونین، مدیران و مقامات ارشد وزارت خارجه را داشتم.

اخبار سیاسی- وی ادامه داد: سیاست خارجی ویژگی خاصی دارد، یک روابط تنگاتنگی با ملت دارد. ملت مشخص شده در یک‌جا محدوده ای است که داخل را از خارج جدا می کند و در واقع مرزهای جغرافیایی و مرزهای سیاسی داخل و خارج خودی و بیگانه ملیت ما را و همبستگی ما را کامل‌تر می‌کند.

روحانی تاکید کرد: وقتی ما می گوییم این سیاست خارجی یعنی نحوه تعامل کل یک ملت یک کشور با دیگران؛ پس بنابراین سیاست خارجی نمی تواند سیاستی باشد که در یک جناح و حزب جمع باشد سیاست خارجی مربوط به کل ملت ایران است.

رئیس جمهور اظهار داشت: وزارت خارجه و شخص وزیر امور خارجه وقتی در سیاست بیرونی و خارجی ما حرف می‌زند و حضور پیدا می‌کند به عنوان نماینده کل ملت ایران است و نه نماینده یک گروه و جناح. به همین دلیل دیپلماسی و سیاست خارجی ما باید یک پارچه باشد.

وی اضافه کرد: آن ملتی توانمند و قدرتمند است و می‌تواند مسیر خود را طی کند که یک پارچه باشد تکه تکه شدن و جدا شدن بخشهای منابع قدرت یک ملت توان ملت را کاهش می دهد آن ملتی توانمند است و می‌تواند در برابر قدرت‌های خارجی بایستد که همه ملت یکپارچه باشد.

رئیس جمهور تاکید کرد:  ملت ما یک انقلاب بزرگ مردمی اسلامی و ملی را به ثمر رساندند، یکی از ویژگی های اصلی انقلاب ما، «استقلال» شعار مردم که به عنوان یک هویت مهم متجلی بود، در انقلاب وابستگی ما نسبت به قدرت های خارجی قطع شد.

وی تصریح کرد: در انقلاب مردم یکی از تحقیر های بزرگ که قرنها بر مردم تحمیل شده بود و آن تحقیر در قدرت‌های بیگانه و تسلیم شدن و سر فرود آوردن بود را برداشت. ملت ما مستقل شد؛ وزیر خارجه ما وقتی در مجامع جهانی حرف می‌زند همه می دانند به عنوان نماینده ملت حرف زد نه به نمایندگی این قدرت آن قدرت و نمایندگی شرق و غرب.

روحانی اظهار داشت:وزیر خارجه ما وقتی حرف می زند به عنوان نماینده ملت ایران حرف می زند اما خیلی از کشورها هستند وقتی در سازمان‌های بین المللی حرف می زنند به نمایندگی از یک قدرت بزرگ و یا یک ابرقدرت دارند حرف می زنند یا همان حرف‌های آنها را به یک شکل دیگر تکرار می کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: این یکی از افتخارات ملی ما است شاید این افتخار نصیب خیلی از کشورها نباشد، هستند کشورهایی که مستقل هستند و روی پای خود ایستادن این کشورها خیلی نیست و بسیاری از کشورها به نوعی وابستگی دارند آنچه در سیاست خارجی برای ما مهم است این است که وزارت خارجه به عنوان نیروهای تخصصی کارشناس در امر سیاست خارجی و روابط خارجی هستند. یعنی همه شما و سفرای ما و سایر مقامات وزارت خارجه به عنوان کارشناسان امین نظام در سیاست خارجه هستند.

وی گفت: کارشناس امین آنجایی که باید مشورت دهد آنچه می فهمد و تشخیص دهند و کسی تقاضای مشاوره کند هرچه خود را با صراحت می‌زند حتی اگر آن حرف که به رئیس‌جمهور گفته شود خوشایند رئیس‌جمهور نباشد اما دخالتی ندارد اگر بنابر خوشایند این و آن باشد از امانت خارج می‌شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: وزارت خارجه دو جا امانت‌دار هستند. سفیر، وزیر و معاون وزیر باید در جمع نظر کارشناسی‌اش را بدهد؛ مخصوصا ظریف که یک نخبه و مجتهد سیاسی است. برخی‌ها در سیاست درس خوانده و تجربه هم دارند ولی به مقام اجتهاد نرسیدند، ولی وزیر امروز خارجه ما یک مجتهد سیاسی است.حالا یک عده درس سیاست خوانده‌اند و تجربه هم دارند اما به مقام اجتهاد نرسیدند.

وی ادامه داد: اینجا وقتی صحبت امانت می‌کنیم و آنجایی که بحث کارشناسی کنیم باید با امانت صحبت کنیم آنجا امین مردم هستیم و از طرف مردم داریم حرف می‌زنیم در هر جمعی هم که هستیم فرقی نمی‌کند.

روحانی با تاکید بر اینکه در تمام کشورهای دنیا تصمیمات مهم روابط خارجی و مخصوصاً سیاست خارجی را نظام تصمیم می‌گیرد، گفت:  تصمیم گیری یک سازگاری دارد وقتی به آن تصمیم نظام رسید باید رسول امین باشیم و با امانت به دنیا و طرف خارجی منتقل کنید.

وی بیان داشت: ممکن است شورای عالی امنیت ملی که من هم حضور دارم و نماینده مردم ایران هستم وقتی بحث و تصمیم‌گیری می‌کنیم اگر اعضای رای دادن ولو من مخالف بودم من به عنوان مصوبه شورای عالی امنیت ملی آن را امضا می کنم؛ کسی نمی تواند بگوید دوگانه عمل می‌کنی و تو در فلان سخنرانی چیز دیگری گفته‌ای.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: بعضی، مسائل را درست لمس نمی‌کنند که من به عنوان رئیس جمهور نظرم را برای مردم بیان می کنم. اگر یک لایحه‌ای به مجلس دادم و مجلس آن را تغییر داد و قانونی شد که با لایحه من متفاوت است من قانون را امضا و ابلاغ می کنم این دوگانگی نیست. همه ما باید نظر خودمان را بگوییم و با صراحت و قدرت و بدون کم و کاست بیان کنیم. اگر یک تصمیم گیری در نظام می‌شود طبق قانون اساسی اجرا و عمل می‌کنیم.