کارشناس ترکیه‌ای: ایران باید زمینه هرگونه دخالتی را از استکبار جهانی سلب کند

حسین کایا، نویسنده و کارشناس مسائل سیاسی از ترکیه ، در رابطه با تنش‌های اخیر بر سر توقیف کشتی‌ها اظهار کرد: در اصل پشت پرده سیاست‌های انگلیس، همان سیاست‌های آمریکا را مشاهده می‌کنیم. آمریکا این بار در تلاش است تا با ایجاد فضایی ملتهب و پر تنش در منطقه و جهان بر علیه جمهوری اسلامی ایران زمینه دخالت‌های بیشتر در منطقه و شاید در نهایت آغاز جنگی دیگر را فراهم کند. اگر چنین برخورد نظامی در منطقه رخ دهد، باید این نبرد را جنگ نفت نامید.

اخبار سیاسی- او با اشاره به توطئه و نقشه جدید انگلیس در تنگه‌های دریایی گفت: در مدت اخیر با افزایش تحریم‌ها علیه صنعت نفت ایران، تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از طرف آمریکا، هدف قرار گرفتن پهپاد جاسوسی آمریکا و توقیف‌های پیاپی کشتی‌های ایرانی و انگلیسی و همچنین حملات ساختگی به کشتی‌ها در خلیج فارس، خواسته‌های جنگ‌طلبانه آمریکا نیز شدت بیشتری گرفت. در همین چارچوب غربی‌ها نیز که همواره حول محور سیاست‌های آمریکا عمل می‌کنند، این بار نیز منتظر اقدامات آمریکا برای پیروی از آن هستند. در این میان انگلیس مهمترین متحد آمریکا در اروپا به شمار می‌رود.

این کارشناس سیاسی ترکیه‌ای و مخاطب رادیو ترکی استانبولی معاونت برون مرزی صداوسیما با اشاره به تشابه نقشه‌های شوم قدرت‌های استعماری و استکباری برای تضعیف منطقه و غارت آن گفت: اقدامات اخیر آمریکا علیه ایران شباهت زیادی به سناریو‌های پیشین دخالت‌های نظامی آمریکا در منطقه دارد. در این بین جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ سیاست‌های منطقه‌ای و راهبردی خود باید زمینه‌های چنین دخالتی را از استکبار جهانی سلب کند.

او  در پایان گفت: آمریکا در حال حاضر در چارچوب فشار‌های حداکثری خود هم در زمینه اقتصادی و هم در زمینه سیاسی به دنبال به زانو درآوردن ایران است. همکاری کشور‌های منطقه در زمینه مقابله با استکبار و استعمار نوین جهانی می‌تواند گام مهمی باشد.