اعتراف بی سروصدای واشنگتن به نادرستی تحریم های برجامی

تارنمای وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد: این وزارتخانه با تغییر آیین نامه تحریم مالی ایران ، فرمان اجرایی تحریم خرید فلزات را زیر عنوان "نقض حقوق بشر " در ایران قرار داده است.

اخبار سیاسی-  در متنی که خزانه دای آمریکا انتشار داد تصریح شده، اداره کنترل دارایی های خارجی این وزارتخانه (اوفک) عنوان آیین نامه تحریم های مالی ایران را به آیین نامه «بخش ایران و نقض حقوق بشر» تغییر داده و آن را به تحریم خرید مس، فولاد، آهن و آلومینیوم پیوند داده است.

از این رو طبق دستور العمل جدید وزارت خزانه داری آمریکا این تحریم ها به موضوع نقض حقوق بشر در ایران مرتبط شده است.

رییس جمهور آمریکا در سالروز خروج از برجام در ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ در ادامه رفتارهای خصمانه علیه کشورمان با صدور فرمان اجرایی، بار دیگر تحریم هایی را علیه بخش آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران اعمال کرد.

ایده محوری آمریکایی‌ها در تحریم فلزات این بود که پس از تحریم نفت که ۵۰ درصد درآمد ارزی کشور را مورد هدف قرار داده بود، با تحریم فلزات بتواند بخش قابل‌توجهی از درآمد ارزی ناشی از صادرات غیرنفتی کشور را نیز مورد چالش جدی قرار دهند.

به نظر می رسد وزارت خزانه‌داری آمریکا با تغییر در آیین نامه تحریم های مالی علیه ایران سعی در مشروع سازی آن دارد. اتهام حقوق بشری به ایران در حالی است که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا با سخنرانی ها و توئیت های جنجالی نژادپرستانه و متعاقب آن تحریک حملات مسلحانه و کشتار مردم این کشور با انتشار بیانیه های نژادپرستی و همچنین همپیمانی آشکار با برخی از کشورهای ناقض حقوق بشر، تحت فشار و بازخواست افکار عمومی است.