آمریکا: از پیوستن انگلیس به ائتلاف دریایی متشکریم

«مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا و «دومینیک راب»، وزیر خارجه انگلیس بعد از دیدار با یکدیگر در واشنگتن در یک کنفرانس خبری مشترک صحبت کردند.

اخبار بین الملل_ پامپئو در این دیدار رابطه میان انگلیس و آمریکا را «رابطه‌ای خاص» توصیف کرد و از اقدام انگلیس در پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس تشکر کرد. او گفت نیروی دریایی انگلیس از «چندین قرن تجربه» در زمینه محافظت از کشتی‌ها در تنگه هرمز برخوردار است. 

وزارت خارجه انگلیس روز دوشنبه (۱۴ مرداد/۵ اوت) اعلام کرد به ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا با هدف ادعایی تأمین امنیت عبور و مرور کشتی‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز خواهد پیوست.

همراهی انگلیس با ائتلاف آمریکا در حالی اعلام شده که از میان سه کشور اصلی عضو اتحادیه اروپا دو کشور دیگر هنوز درخواست آمریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی این کشور را نپذیرفته‌اند. «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان امروز دوشنبه یک بار دیگر اعلام کرد به ائتلاف دریایی آمریکا ملحق نخواهد شد.  

سفارت آمریکا در برلین سه‌شنبه هفته گذشته (۸ مرداد) اعلام کرد واشنگتن رسماً از آلمان خواسته همراه با فرانسه و انگلیس در ائتلافی با هدف «ایمن‌سازی تنگه هرمز و مقابله با اقدامات ستیزه‌جویانه ایران» کمک کند.

مقام‌های آلمان چندین بار درخواست مشارکت در ائتلاف دریایی آمریکا علیه ایران را با این استدلال که ممکن است برلین را به درگیری دیگری در منطقه بکشاند رد کرده‌اند. 

 آمریکا طرح تشکیل یک ائتلاف دریایی برای محافظت از کشتیهای تجاری در خلیج فارس را از چند هفته پیش اعلام کرد. برخی از دیگر متحدان نزدیک این کشور از جمله ژاپن هم مشارکت در این طرح را کرده‌اند.

راب هم در این کنفرانس خبری به «ائتلاف» میان آمریکا و انگلیس اشاره کرد. او محافظت از آزادی تردد در تنگه هرمز را یک مسئله مرتبط با امنیت جهانی خواند اما گفت که انگلیس خواستار تداوم توافق هسته‌ای «برجام» است. وزیر امور خارجه انگلیس مدعی شد به دنبال کاستن از تنش‌ها با ایران در آب‌های خلیج فارس است.

او این ادعا را در حالی مطرح کرد که ۱۳ تیرماه سال جاری اعلام شد نیروی دریایی انگلیس کشتی گریس-۱ را که حامل نفت خام ایران به سوریه بوده در منطقه جبل طارق توقیف کرده است. ادعا شد که مقصد این نفتکش پالایشگاه بانیاس در سوریه بوده و به همین دلیل ناقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه بوده است.