عوامل دستگیرشده سیا در ایران قصد جاسوسی از فروش نفت ایران داشتند

مدیر کل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات ایران ۳۱ تیرماه سال جاری از شناسایی و دستگیری ۱۷ جاسوس تربیت‌یافته سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در داخل کشور خبر داد و گفت که آنها به اعدام محکوم شده‌اند. 

اخبار سیاسی_ او گفته بود که جاسوس‌های شناسایی شده شامل «شاغلین مراکز حساس و حیاتی و همچنین بخش خصوصی مرتبط با این مراکز هستند که به عنوان پیمانکار یا مشاور در حال فعالیت بودند.»

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی پنجشنبه فاش کرده که برخی از فعالیت‌های این گروه، تلاش‌هایی مخفیانه برای گردآوری اطلاعات درباره فروش نفت ایران را شامل می‌شده است. 

محور گزارش نیویورک‌تایمز را اهمیت جاسوسی از صنعت نفت ایران، بعد از اقدام آمریکا در اعمال تحریم‌هایی علیه فروش نفت توسط ایران تشکیل می‌دهد. 

نیویورک‌تایمز نوشته است: «از زمانی که رئیس‌جمهور آمریکا، ترامپ تحریم‌هایی را علیه فروش نفت ایران اعمال کرد دستیابی به اطلاعات در خصوص فروش نفت به یک سلاح باارزش ژئوپولتیک تبدیل شده... و فروش نفت ایران که زمانی یک کسب و کار ایمن و جذاب برای افراد منتفذ بود اکنون یک بازی پرمخاطره جاسوسی و ضدجاسوسی است.»

روزنامه آمریکایی در ادامه با اشاره به بیانیه ماه گذشته ایران در خصوص دستگیری ۱۷ نفر از عوامل سیا می‌نویسد: «دولت ایران اهداف جاسوسی این افراد که برخی به اعدام محکوم شده‌اند را مبهم گذاشت، اما اکنون مشخص شده که اهداف آنها تلاش‌هایی مخفیانه برای گردآوری اطلاعات در خصوص فروش نفت را شامل می‌شده است.»