اصلاح‌ ساختار بودجه‌ و اصلاح ساختار اقتصادی دولت ابتر مانده است

علی‌اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره آخرین روند اصلاح ساختار بودجه گفت: این اصلاح و همچنین اصلاح ساختار اقتصادی مطالبه مقام معظم رهبری بوده و هست و همه دلسوزان و صاحب‌نظران همه معتقدند تا یکسری تصمیمات مهم را در عرصه اقتصادی کشورمان نگیریم، اتفاق خاصی در کشور رخ نخواهد داد که البته این تصمیمات باید در چارچوب بودجه دولت و هم در اقتصاد کشور باشد.

اخبار سیاسی- وی افزود:‌ اگر اصلاح ساختار بودجه ای و اصلاح ساختار اقتصادی کشور محقق نشود در شرایط نابسامان فعلی دست و پا خواهیم زد، ضمن اینکه تداوم این مسیر هم می‌تواند مشکلات بزرگتر و جدی‌تری را در آینده کشور ایجاد کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: در بودجه‌ای که سال گذشته دولت تقدیم مجلس کرد، دیدگاه مقام معظم رهبری آن بود که این بودجه برای شرایط عادی نوشته شده و باید دولت در شرایط خاص و وضعیت تحریم‌ها و ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی بیشتر احساس می‌شود و باید بودجه را بر همان اساس تدوین کند.

کریمی گفت: متاسفانه دولت به ضرورت اصلاح ساختار بودجه و اصلاح ساختار اقتصادی کشور و تاکید مقام معظم رهبری بر اصلاح سریع این موضوع تمکین نکرده و اعلام کرد که چون فرصتی بری این موضوع وجود ندارد، به دولت زمان بدهند و بر همین اساس هم به دولت 4 ماه فرصت داد تا این اصلاحیه‌ها را انجام دهد.

وی گفت:‌ بلافاصله بعد از تصویب بودجه، دولت به سمت اصلاح ساختار آن رفت و با جمع‌بندی و ارائه پیشنهادات لازم و مشخص شدن بخش‌هایی که نیازمند تصویب قانون است، در قالب متمم بودجه این موضوع را پیگیری کند و یا بخش‌هایی که نیازمند لوایح است آن را تقدیم مجلس کرده و بخش‌هایی که نیازمند قانون نیست با تدوین آیین‌نامه هرچه سریعتر به سمت اجرایی کردن آن گام بردارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: متاسفانه بعد از گذشت حدود 4 ماه دولت هیچ اقدامی نکرد و با اینکه بارها نمایندگان مجلس در این باره تذکرات متعددی را مطرح کرده بودند، و تاکیداتی که مجددا مقام معظم رهبری در مورد اجرای این مطالبه داشتند، نهایتا بسته سیاستی و پیشنهادی از سوی سازمان برنامه بودجه تهیه و به مجلس ارائه شد که البته یکسری کلی‌گویی بوده که همواره این اظهارنظرها را ارائه دادند، البته هیچ‌کدام از آنها جنبه اجرایی و عملی ندارد که بتواند بودجه دولت و یا اقتصاد کشور را متحول کند. 

کریمی گفت: به نظر می‌رسد که بسته‌ای که دولت در قالب اصلاح ساختار بودجه تقدیم مجلس کرده، رفع تکلیف است و در جلسه غیرعلنی مجلس نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه توضیحاتی ارائه کرد و او هم در اظهارنظرهای خود توضیح شفافی نداد که قرار است دقیقا چه اقدامی انجام و یا تصمیماتی اتخاذ شود، ضمن اینکه در این مورد که این بسته پیشنهادی دولت چه پیامدهایی دارد بحثی نکرد.

وی گفت: متاسفانه بحث اصلاح ساختار بودجه‌ای و اصلاح ساختار اقتصادی دولت ابتر باقی مانده و رها شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: با آنکه چهار ماه از این موضوع یعنی اصلاح ساختار بودجه و اصلاح ساختار اقتصادی کشور را از دست دادیم و هم‌اکنون وارد ماه پنجم سال شده‌ایم و هیچ خبری هم از اجرای این اصلاح ساختارها نیست.

نماینده مردم اراک در مجلس گفت: به نظر می‌رسد دولت عزم و اراده‌ای در اتخاذ تصمیمات مهم و اصلاحات ساختاری در بودجه و اقتصاد ملی کشور ندارد و این مهم نیازمند عزم و اراده‌ای است که این تصمیمات را اتخاذ و آن را اجرایی کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مخاطبان گرامی با ثبت سوژه‌ای در بخش «فارس من» با عنوان «ساختار بودجه را اصلاح کنید» خواستار پیگیری این موضوع شدند.