ماجرای پیام سعودی‌ها به حماس چه بود؟
 برای نخستین بار از سال 2012، یک هیئت از جنبش مقاومت اسلامی (حماس) فلسطین اواخر جولای گذشته به دیدار رهبر انقلاب، آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رفت.

اخبار سیاسی-​ روزنامه الاخبار با انتشار گزارشی به ابعاد مهم این سفر پرداخت و نوشت، پیش از این دیدار محرمانه، هیئت فلسطینی یک نامه از «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس به آیت الله خامنه‌ای تحویل دادند. این نامه دارای چهار محور بود: نخست؛ خطرات «معامله قرن» برای منطقه و راهبرد حماس برای مقابله با آن. دوم؛ تصور حماس از نحوه ایستادگی کشورهای منطقه در برابر این طرح. سوم؛ خوانش حماس از تنش منطقه‌ای و مکانیزم مقابله با آن. چهارم؛ تشکر از ایران برای حمایت از جریان مقاومت.

به گزارش الاخبار، زمانی که آیت الله خامنه‌ای پذیرفت که این نامه را از مسئولان حماس دریافت کند، این افراد، اقدام ایشان را، دلیلی برای قدردانیشان از حماس و عمق رابطه‌شان با این جنبش قلمداد کردند؛ زیرا آیت الله خامنه‌ای چندی پیش از پذیرش پیام رئیس جمهور آمریکا که نخست وزیر ژاپن حامل آن بود، امتناع کرده بود.

بنا بر این گزارش، پس از اینکه آیت الله خامنه‌ای این نامه را خواند، بر «لزوم مقابله با معامله قرن» تأکید کرد تا این طرح شکست بخورد. ایشان به مسئولان حماس گفت که «پیروزی از آن شماست. شما و سید حسن نصرالله در الاقصی نماز خواهید خواند». مهمانان نیز به ایشان پاسخ دادند که «شما نیز با ما خواهید بود».

به گزارش الاخبار، پس از اینکه کار عکاسان به پایان رسید و خبرنگاران خارج شدند، سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران، به این جمع اضافه شد. هیئت حماس درباره تغییرات در ساختار نظامی این جنبش و موانع پیش روی آن و سلاح مورد نیاز خود سخن گفت. حضار بر اهمیت اتحاد محور مقاومت تأکید و اعلام کردند که اگر حمله‌ای علیه یکی از طرف‌های محور مقاومت انجام شود، سایر جبهه‌های مقاومت، به یاری آن خواهند شتافت.

یکی از رهبران حماس در همین رابطه به الاخبار گفت: «درباره جبهه غزه باید گفت که اگر دشمن اسرائیلی به نوار حمله کند، برآورد ما این است که این جنگ محدود خواهد بود و به جنگی برای از بین بردن ما تبدیل نخواهد شد و خودمان به تنهایی با آن مقابله خواهیم کرد... ولی اگر دشمن تلاش کند که [جریان] مقاومت را در هم بشکند، سایر طرف‌های این محور، وارد جنگ خواهند شد».

این روزنامه با اشاره به اینکه این اتفاق در جریان حملات صهیونیست‌ها به نوار غزه در سال 2014 رخ داد و رزمندگان فلسطینی اعلام کردند که به تنهایی قادر به مقابله با صهیونیستها هستند، تأکید کرد که در نشست سران حماس با رهبر انقلاب، اصل «وحدت جبهه‌ها» و «وحدت سرنوشت» به صورت رسمی، تأیید گردید و به بخشی از سیاست محور مقاومت بدل شد.

جریان مقاومت، امروز در غزه از گذشته قدرتمندتر شده و موشک‌های دقیقی در اختیار دارد. حضرت آیت الله خامنه‌ای در این زمینه تصریح کردند که «در سال‌های نه چندان دور، فلسطینیها با سنگ می‌جنگند، ولی امروز آنان به جای سنگ، به موشک‌های نقطه‌زن مجهز شده‌اند».

الاخبار ادامه داد، این یک تحول مهم بود که از زمان جنگ 2014، پایه‌گذاری شد. در آن زمان، فرماندهان گردان‌های «القسام» به تهران آمدند و خواستار موشکهای نقطه‌زن شدند. جمهوری اسلامی ایران نیز متعهد شد که تکنولوژی این موشک‌ها را به قلب غزه خواهد رساند که عملا این اتفاق رخ داد.

در پایان این دیدار، حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر حمایت تهران از فلسطین، تأکید کردند: «تحت هر شرایطی، جمهوری اسلامی با تمام توان در کنار ملت و مقاومت فلسطین خواهد بود تا فلسطین آزاد شود».

یکی از کسانی که در جریان جزیئات این دیدار قرار داشت، اعلام کرد، نکته قابل توجه این بود که حضرت آیت الله خامنه‌ای، تأکید کردند که حماس «در قلب جنبش فلسطین قرار دارد و فلسطین نیز در قلب جنبش جهان اسلام». هیئت حماس هم اعلام کرد که این اظهارات باعث شد نقش حماس در ضمن محور مقاومت تثبیت شود و بدین ترتیب ایشان «صبغه فرقه‌ای این درگیری را از بین بردند و آن را نبردی بین جبهه‌ای عنوان کردند که خواستار عادی‌سازی روابط با دشمن اسرائیلی و محوری است که مخالف فروش فلسطین است و می‌گوید نه».

بنا بر این گزارش،  صرف انجام این سفر چند روزه که هیئت حماس با سران جمهوری اسلامی دیدار کردند، برای ارسال چندین پیام کافی بود. منابعی در حماس اعلام کردند که چند روز پیش از این سفر، عربستان سعودی پیامی به حماس داد و از آن خواسته بود که با ایران قطع رابطه کند، و در غیر این صورت، ریاض روابط خود را با حماس قطع خواهد کرد.

این منابع تأکید کردند، حماس در پاسخ، اعلام کرد که «رابطه‌اش با ایران محکم است و ادامه خواهد داشت. اگر عربستان بخواهد تهدید خود را اجرایی کند، متضرر خواهد شد نه حماس». هر چند این سفر پیش از تهدید سعودی برنامه‌ریزی شده بود، ولی در واقع پاسخ غیر مستقیم به درخواست ریاض بود.

الاخبار در پایان تأکید کرد، فقط عربستان نبود که می‌خواست این سفر انجام نشود، بلکه مصر نیز شرط گذاشت که هنیه اگر به ایران نرود، به وی اجازه داده خواهد شد که از نوار غزه خارج شود. البته هنیه این مسئله را رد و تأکید کرد که در هر سفر خارجی، به ایران سفر خواهد کرد.