افزایش حضور نظامی ترکیه در خلیج فارس

رسانه‌های ترکیه اعلام کردند این کشور در راستای تقویت حضور نظامی در خلیج‌فارس ، پایگاه‌ خود در قطر را گسترش می‌دهد و تا چند ماه آینده نظامیان بیشتری به این پایگاه اعزام خواهد کرد.

اخبار سیاسی- روزنامه حریت روز چهارشنبه ۲۳ مرداد با انتشار گزارشی در این زمینه نوشت ترکیه مشغول فرستادن نیروهای نظامی بیشتری به پایگاه خود در قطر است. این روزنامه با این حال شمار نیروهای ترک مستقر در این مرکز را به دلایل «امنیتی» اعلام نکرده است.

به نوشته حریت، قرار است فاز جدید توسعه پایگاه مورد بحث در پاییز امسال در حضور امیر قطر و رئیس جمهور ترکیه افتتاح شود.

ترکیه در اکتبر ۲۰۱۵ سربازان خود را به پایگاه نظامی طارق بن زیاد که زیر فرماندهی مشترک ترکیه و قطر فعالیت دارد، اعزام کرد. از آن روز تاکنون سربازان قطری و ترک حاضر در این پایگاه روزانه مشغول تمرین عملیات نظامی هستند.

عربستان و سایر کشورهای عرب هم‌پیمانش از جمله امارات عربی متحده و بحرین از حضور نظامیان ترکیه در خلیج فارس خرسند نیستند. از سال ۲۰۱۷ که روابط عربستان و متحدانش با قطر قطع شد، این کشورها از دوحه خواستند تا پایگاه مشترک خود با ترکیه را تعطیل کند.

قطر پیشینه همکاری نظامی با کشورهای خارجی در خاک خود را دارد. پایگاه نظامی العدیده قطر که هم‌اکنون ۱۴ هزار نیروی آمریکایی در آن حضور دارند یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه است.