عراق از نقش مثبت خود در جریان حل موضوع نفتکش گریس-۱ خبر داد

 عبدالحسین الهنین مشاور نخست وزیر عراق اعلام کرد که بغداد نقش مثبتی در حل بحران نفتکش گریس-۱ که در توقیف مقامات جبل طارق بود، ایفا کرده است.

اخبار سیاسی- وی اعلام کرد: نفتکش گریس-۱ آماده دریانوردی به سمت دریای مدیترانه با پرچم ایران و با نام آدریا دریا است. عراق بازیگر اصلی در حل این بحران بود زیرا عراق دوست همه است و این سبب شده است که عامل موازنه مثبت مورد اعتماد در روابط بین الملل باشد. این موضوع از محورهای بررسی میان نخست وزیر عراق و حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در جریان دیدار عادل عبدالمهدی به تهران بود.

گفتنی است که خبرنگار رویترز  گزارش داد که شاهد این بوده است که نفتکش ایرانی گریس-۱ که در کشمکش بین ایران و غرب گیر افتاده است، روز جمعه، یک روز پس از آزاد شدن، حرکت خود را آغاز کرده اما لنگرهای آن همچنان در بندر جبل‌الطارق بالا کشیده نشده است. 

رویترز فعلا نتوانسته با مقامات جبل‌الطارق در این رابطه گفتگو کند.  

از سوی دیگر قاضی دادگاه منطقه کلمبیای آمریکا، جسی لیو، ساعاتی پیش حکم مصادره ۲ میلیون بشکه نفت این نفتکش را صادر کرده و جریمه‌ای ۹۹۵ هزار دلاری برای آن تعیین کرده است.

این حکم دادگاه سرنوشت این نفتکش را پیچیده‌تر کرده است و مشخص نیست آیا می‌تواند به زودی دریانوردی خود را آغاز کند یا خیر.