برد دیپلماتیک ایران در مقابل آمریکا

وبسایت مجله هفتگی روزنامه‌نگاری سیاسی "واشینگتن اگزمینر" نوشت: ایران در جریان توقیف گریس ۱ به پیروزی دیپلماتیک در مقابل آمریکا، دست یافت.

خبر برد دیپلماتیک ایران در مقابل آمریکا

خبر برد دیپلماتیک ایران در مقابل آمریکا در حساب توئتیر واشینگتن ایگزمینر

شواهد نشان می‌دهد که اقدام انگلیس برای توقیف این کشتی، در راستای همکاری با آمریکا برای اعمال فشار حداکثری به جمهوری اسلامی صورت گرفته است. بیانیه سروزیر دولت محلی جبل‌الطارق، "فابیان پیکاردو"، در توجیه توقیف «گریس ۱» مدعی  به دریافت اطلاعات برای حمل نفت از سوی نفتکش مذکور به پالایشگاه "بانیاس" سوریه داشته است. یعنی اطلاعات مربوط به این نفتکش از منبعی دریافت شده که سر وزیر و دولت وقت انگلیس مایل به افشا آن نبودند. جدا از گزارش‌های معتبر برخی از خبرنگاران امور دفاعی انگلیس،  مقام وزارت خارجه اسپانیا، جوزف بورل، این منبع اطلاعات را دولت آمریکا معرفی کرده است.

دخالت دولت آمریکا برای توقیف «گریس ۱» به وسیله انگلیس با پیش‌بینی‌های قبلی صورت گرفت و این را می‌توان در گزارش‌های مربوط به خارج کردن نام این نفتکش از فهرست ناوگان تحت پرچم پاناما هم مشاهده کرد. آمریکا پاناما را مجبور کرد که ثبت ۵۹ کشتی ایران را که تحت پرچم آن کشور دریانوردی می‌کردند، باطل کند. نام «گریس ۱» در ۲۹ ماه مه/ هشتم خرداد امسال از فهرست پاناما خارج شده بود، یعنی همان زمانی که دریانوردی طولانی این نفتکش با دور زدن آفریقا به سوی دریای مدیترانه آغاز شد. آمریکا حرکت این نفتکش را دقیقاً تحت نظر داشت و هدف این بود که «گریس ۱» بدون ثبت بودن در کشوری و بدون پرچم دریانوردی  قادر نباشد که در طول سفرش در بندری توقف داشته باشد.

بر این اساس توقیف کشتی گریس 1 با درخواست آمریکا و همکاری انگلیس انجام شده است و رای دادگاه، مبنی بر آزادی آن، بزرگترین نشانه برای بی اساس بودن موضعگیری های مقامات اروپایی و آمریکایی در این خصوص است.

شایان ذکر است که اموال شرکت کشتیرانی ایران به عنوان یک نهاد دولتی در مصنویت قرار دارد و مسدود کردن اموال این شرکت فراتر از قطعنامه های شورای امنیت نقض مفاد کنوانسیون و قاعده عرفی مصنویت اموال کمیسیون حقوق بین الملل و طرح پیشنویس جرایم علیه صلح و امنیت بشری دولتی است. بر این اساس ایران می تواند از این اقدام غیرقانونی بر علیه آمریکا و انگلیس شکایت کرده  و بر اساس قوانین مربوط به کشتیرانی اتحادیه اروپا روزانه 300 الی 400 هزار دلار غرامت دریافت کند.