ظریف به ادعاهای برایان هوک پاسخ داد

 «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران به ادعای یک مقام آمریکایی که ساعاتی قبل‌تر نقش سیا در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را انکار کرده بود، پاسخ داد.

اخبار سیاسی- ظریف با انتشار یک آدرس اینترنتی از اسناد منتشر شده در موسسه «آرشیو امنیت ملی آمریکا»، وابسته به دانشگاه جورج واشنگتن، نوشت: «برای آن‌ها که یا از تاریخ دخالت آمریکا در کودتای ۱۹۵۳ علیه دولت منتخب مردمی ایران مطلع نیستند یا به عمد آن را تحریف می‌کنند: https://nsarchive2.gwu.edu/NSAEBB/NSAEBB435

صفحه‌ای که آقای ظریف به آن ارجاع داده مجموعه اسنادی است که نقش‌آفرینی سیا در کودتای ۲۸ مرداد را تأیید می‌کنند.

«برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، سه‌شنبه شب (به وقت تهران) در جمع خبرنگاران مدعی شده بود که سیا نقشی در کودتای ۲۸ مرداد و سرنگونی دولت مصدق نداشته است.

هوک در پاسخ به خبرنگاری که یادآوری کرده بود دیروز شصت و ششمین سالگرد کودتایی به رهبری سیا علیه دولت «محمد مصدق» است نقش‌آفرینی سیا در این کودتا را رد کرد.

او گفت: «سال گذشته مجموعه‌ای از مقالات پژوهشی که مبنای آن‌ها اطلاعات از رده محرمانه خارج‌شده آمریکا بود منتشر شدند. این مقالات به ترسیم شمای دقیق‌تر و کامل‌تری از آنچه در سال ۱۹۵۳ برای مصدق رخ داد کمک می‌کنند.»

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران ادامه داد: «مصدق توسط سیا عزل نشد. او توسط نهاد‌های مذهبی، رهبران سیاسی و ارتش از قدرت عزل شد. سیا برای کودتای اول فراخوانده شد که شکست خورد و بعد از آن دیگر سیا دخالتی نداشت.»