اجازه نمی دهم یک قطره از آب خزر را از ما بگیرند

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز (چهارشنبه) به وقت محلی در بدو ورود به اسلو در جمع ایرانیان مقیم نروژ حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

اخبار سیاسی _ ظریف گفت: وظیفه ما در وزارت خارجه این است که خدمت کنیم و باری از دوش مردم بردایم، چون ما سر سفره مردم نشستیم. ما حقوقمان را از مردم می گیریم، ولی مهمتر این است که قدرتمان را از مردم می گیریم. اگر می توانم با همکارانم در برابر شش قدرت بزرگ بنشینم و توافقی را مذاکره کنیم که ترامپ می گوید بدترین توافق دنیاست به خاطر این است که احساسمان این است که وقتی پشت میز می نشینیم ۸۲ میلیون ایرانی پشت سر ما هستند و برای آنها کار می کنیم. قدرتی که ۸۲ میلیون ایرانی علیرغم همه سختی ها و اختلاف نظرها به ما دادند، با هیچ چیز دیگر قابل مقایسه نیست.

وی افزود: تفاوت دولت ها در ایران واقعی است، صوری نیست. کسی نمی تواند دولت قبل را با دولت کنونی مقایسه کند، ولی هر دو محترم هستند، چون برآمده از مردم هستند. ممکن است بنده با دولت قبلی اختلاف دیدگاه اساسی داشته باشم، ولی انتخاب مردم است و باید این را بپذیریم.

وزیر خارجه با اشاره به انتقاداتی که در بحث دریای خزر مطرح می شود، گفت: با اینکه از من انتقاد می کنند، خوشحالم که مردم اینقدر روی دریای خزر حساس هستند. البته آنهایی که تبلیغ می کنند، دروغ می گویند، اطمینان می دهم تا زمانی زنده باشم و مسئول باشم اجازه نمی دهم یک قطره از آب دریای خزر را که حق ماست از ما بگیرند.

ظریف در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: آن وقت من متاثر می شوم که برخی می گویند ایران خلیج فارس را به چین واگذار کرده است، مگر اصلا چنین چیزی در ایران می گنجد؟ مگر چنین چیزی برای یک ایرانی ممکن است؟ نباید اجازه دهیم قبح این حرف های خلاف ریخته شود.