نشست خبری مشترک وزرای خارجه نروژ و ایران

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دقایقی پیش بعد از دیدار و گفت‌وگو با «اینه اریکسون سوریده» همتای نروژی خود، در نشست خبری مشترک مقابل دوربین رسانه‌ها حاضر شد.

اخبار سیاسی_ وزیر خارجه نروژ با «سازنده» توصیف کردن گفت‌وگوها با ظریف، گفت: «درباره افزایش تنش در منطقه، برجام، حقوق بشر و دیگر موارد با ظریف صحبت کردیم».

اریکسون با تاکید بر گفت‌وگوهای دوجانبه و چندجانبه‌گرایی، گفت که حفظ توافق هسته‌ای ایران برای نروژ حائز اهمیت است.

وزیر خارجه ایران نیز ضمن ابراز خرسندی از گفت‌وگوها با خانم اریکسون، به دیدارهایش با مقامات نروژ اشاره و بر لزوم چندجانبه‌گرایی تاکید کرد.

ظریف با اشاره به اینکه ایران بزرگترین ساحل در خلیج فارس و دریای عمان را دارد، توضیح داد نفتکش حامل نفت ایران هیچ اقدام خلافی انجام نداده بود اما نفتکش انگلیسی قوانین را نقض کرده بود.

وی همچنین اضافه کرد: «گفت‌وگوهای خوبی درباره حقوق بشر انجام دادیم و نگرانی خود را درباره مسلمانان و اسلام‌هراسی در اروپا بیان کردیم».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت که درباره افغانستان با همتای نروژی خود صحبت کرده و حضور داعش در افغانستان را نگران‌کننده می‌داند.

ظریف با رد اتهام‌زنی مقامات واشنگتن به تهران درخصوص ایجاد بحران برای نفتکش‌ها در آب‌های جنوبی ایران، تصریح کرد: «آمریکا عامل ناامنی در منطقه خلیج فارس است و هر اقدامی توسط آمریکا باعث افزایش ناامنی می شود. این آمریکا بود که هواپیمای مسافربری ایرانی را با ۲۹۰ نفر هدف قرار داد».

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه درباره سفرش به پاریس گفت: سفر من ارتباطی به نشست گروه هفت ندارد.

ظریف در این باره توضیح داد: «من در پی گفت‌وگوهای تلفنی چند هفته اخیر روسای جمهور ایران و فرانسه به پاریس می‌روم. ماکرون پیشنهاداتی داده و آقای روحانی به من دستور داده که به پاریس بروم و درباره این پیشنهادات گفت‌وگو کنم. در حال حاضر زمینه های مشترکی وجود دارد ولی لازم است گفت‌وگوی بیشتری در این زمینه انجام شود. اروپا تعهدات ۱۱ گانه‌ای به ایران داده است که باید آنها را اجرایی کند».