آقامیری: اقتدار هسته‌ای را با مشکلات داخلی گره نزنید

سیدمحمودرضا آقامیری رئیس دانشکده هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی در جمع فعالان فرهنگی سیاسی دانشگاه‌های کشور در مشهد گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، جوانان را محور تحقق نظام پیشرفته اسلامی معرفی کرده و به رغم تمام فشارهای روانی دشمن دستاوردهای مهمی را برشمرده‌اند که از آن جمله اقتدار کشور در عرصه علم و فناوری است.

اخبار سیاسی- وی افزود: پیش از انقلاب در همه شئون دانشمندترین ایرانی‌ها هم احساس حقارت می‌کردند و باور داشتند ما کسی نیستیم و نمی‌توانیم حضور بین‌المللی داشته باشیم. اما باور امام به شأن ملت به حدی بود که وقتی سفیر آمریکا با شاه برخورد نامناسبی کرد، ایشان عصبانی شدند که چرا رئیس یک کشور اسلامی را اینطور تحقیر می‌کنید؛ این تحقیر ملت است.

آقامیری با بیان اینکه در ارزیابی میزان پیشرفت علم و فناوری در کشورها، سه مولفه میزان سرمایه گذاری، منابع انسانی و محصولات و تولیدات علم و فناوری توسط سازمان‌های بین‌المللی مورد بررسی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: ایران با اینکه ۲درصد منابع جهان را در اختیار داشت ولی تا سال ۵۷، رتبه ۴۳ جهان را دارا بود که این رتبه امروز به ۱۶ ارتقا یافته است.

این استاد دانشگاه، اظهار کرد: ما بیست ساله نخست انقلاب، گرفتار جنگ بودیم که برای ما یک فرصت شد و با دست خالی مقابل دشمنی که با پیشرفته‌ترین سلاح‌ها می‌جنگید ایستادگی کردیم، اما در عین حال از اقدامات علمی غافل نشده و روی ۱۰ تکنولوژی به‌صورت خاص سرمایه گذاری داشتیم که نانوفناوری، زیست فناوری، سلول‌های بنیادین، لیزر، فناوری مواد، فناوری اطلاعات و ارتباطات، گیاهان دارویی، انرژی و محیط زیست و صنایع دانش بنیان هوایی و دریایی از آن جمله است.

وی با اشاره به صاحب‌نظر بودن ایران در اغلب رشته‌های فوق گفت: باتوجه به اینکه همه کشورهای دنیا روی این دانش‌ها تمرکز دارند، ما هم از جنبه کاربردی و هم اقتدارآفرینی باید در این عرصه‌ها پیشرفت داشته باشیم.

آقامیری با اشاره به اینکه در زمینه نانو و بیوتکنولوژی، رتبه چهارم جهان را داریم، افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد، پس باید یک درصد محصولات بیوتکنولوژی جهان را هم تولید کند. در زمینه علوم شناختی نیز که در چندسال آینده، تمام شرایط یک کشور را به وسیله آن ارزیابی می‌کنند، جزء صاحبان نظریه بوده و جایگاه خاصی داریم.

رئیس دانشکده هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی با طرح این پرسش از جوانان که در عرصه گسترده اقتدار علمی کشور می‌خواهید در کدام جایگاه قرار گیرید، اضافه کرد: در علوم شناختی همه رشته‌ها می‌توانند درگیر باشند؛ ایران اکنون زمینه این کار را دارد. در زمینه هوافضا، موشکی و الکترومغناطیس نیز پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: امروز کشورهایی مانند آمریکا که ۲۲درصد و فرانسه که بیش از ۷۰درصد انرژی خود را از رآکتورهای هسته‌ای می‌گیرند به ما فشار می‌آورد که انرژی هسته‌ای نداشته باشیم، در حالی که سهم هسته‌ای از سوخت کشور تنها یک درصد است.

* ایران جزء سه کشور دارای چرخه سوخت کامل است

آقامیری با طرح این پرسش که چرا آمریکا با اینکه پیش از انقلاب در ایران رآکتور نصب کرد، پس از انقلاب ما را از انرژی هسته‌ای منع می‌کند، به آزمایش اتمی آمریکا و حمله به هیروشیما اشاره کرد و یادآور شد: آمریکا پس از این حملات، متوجه اقتدارآفرینی و قدرت بازدارندگی انرژی هسته‌ای شد و به همین دلیل است که به ایران فشار می‌آورد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۱کشور دنیا به انرژی هسته‌ای دست یافته‌اند، افزود: آمریکا به هیچ کشوری اجازه نداده است که چرخه کامل سوخت داشته باشد، اما ایران جزء سه کشوری است که چرخه کامل (معدن، کیک زرد، گاز یو اف سی، غنی‌سازی و طراحی صفحه سوخت) را دارند، این در حالی است که دانشجویان هسته‌ای ما را در اروپا از کلاس بیرون می‌کردند و می‌گفتند لازم نیست شما این دانش را به دست آورید، اما امثال شهیدعلی‌محمدی و شهریاری با دست خالی ما را به جایی رساندند که امروز هزار نیروی جوان ۲۵ تا ۳۵ سال داریم که به مراتب از نظر قدرت تکنولوژی بالاتر از مدعیان جهانی هستند.

* اقتدار هسته‌ای را با مشکلات داخلی گره نزنید

وی با تأکید براینکه نباید مسائل داخلی را به انرژی هسته‌ای گره بزنیم، اظهار کرد: این اقتدار بزرگ هسته‌ای را نباید با چند شعار بیهوده نابود کنیم؛ مبارزه با فساد بکنید، ولی مردم را آزار ندهید؛ امروز بیش از ۴۰۰ گروه در جهان مسئول تولید محتوای فضای مجازی هستند که ما را ناامید کرده و اقتدارمان را کمرنگ نشان دهند.

وی در پاسخ این پرسش که آیا امکان بازگشت تاسیسات هسته‌ای ایران به وضعیت پیش از برجام وجود دارد؟، ابراز کرد: بازگشت خیلی راحت نیست، چرا که با برجام اولا سرعت تولید سانتریفیوژها را کنترل کردند، دوما کیک زرد را به خارج کشور منتقل کردند. در زمینه غنی‌سازی شاید نتوانیم در حجم بالا غنی‌سازی کنیم ولی بازگشت نهایتا چندماه زمان می‌برد. در برخی موارد هم نیازمند بازطراحی تاسیسات هستیم. در زمینه هوافضا نیز با اینکه سه ماهواره آماده پرتاب داشتیم، سرعتمان کند شد.

* قدرت هسته‌ای متفاوت از سلاح است

رئیس دانشکده هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ این پرسش که آیا ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است، یادآور شد: قدرت با سلاح متفاوت است؛ وقتی رهبر انقلاب سلاح هسته‌ای را حرام می‌دانند، تکلیفمان روشن است؛ اما قدرت هسته‌ای را قطعا ارتقا خواهیم داد.