علم‌الهدی: دشمنی با هنر دشمنی با علم است

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی دیروز در مراسم افتتاحیه بیست‌وهفتمین جشنواره سراسری فرهنگی و هنری دانشجویان فنی و حرفه‌ای کشور که در تالار قدس حرم مطهر برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه فنی وحرفه‌ای نقطه امید و جهش در نظام و جامعه ما مخصوصا در این مقطع خاص است که دشمنان دین و انقلاب و جریان استکبار جهانی نظام اقتصاد ما را هدف قرار داده است. 

اخبار سیاسی-​ وی ادامه داد: آنچه می‌تواند نیروی انسانی داخلی توانمند ما را در یک نقطه بهره‌وری قرار دهد این نهاد مقدس آموزشی و فرهنگی است.امروز توسعه اقتصادی ما در کشور و غلبه و پیروزی ما بر دشمن در جنگ اقتصادی به سه عامل احتیاج دارد؛ عامل اول نیروی انسانی است که خوشبختانه در کشوری که ۸۰ میلیون جمعیت دارد و بخش عمده جمعیت آن را جوانان تشکیل می‌دهد از این امکانات برخوردار هستیم.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه «عامل دوم سرمایه است»، گفت: تراکم نقدینگی ۱۸۰۰ هزار میلیارد بزرگترین توان سرمایه‌ای است که در هر عرصه اقتصادی اقدام کنیم، امکان سرمایه‌گذاری وجود دارد و نیازی به سرمایه گذاری خارج نیست.

آیت‌الله علم‌الهدی عنوان کرد:عامل سوم فناوری است. مردم ما استعدادهای برجسته‌ای ‌دارند و امروز در بیشتر جوامع علمی دنیا نخبگانشان ایرانی‌الاصل هستند. این استعدادها نیازمند یک جریان پرورشی و آموزشی قوی است که بتواند استعدادهای نهفته را به فعلیت درآورد.

وی ادامه داد: همه چشم‌ها به دانشگاه فنی وحرفه‌ای دوخته شده است. این دانشگاه در کنار دانشکده‌های مهندسی بزرگترین پایگاهی است که در ایجاد عامل سوم نقش فوق‌العاده دارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: در امکانات آموزشی فنی و مهندسی غالبا توجه به یکسری دانشکده‌هایی است که در دانشگاه‌های جامع ایجاد شده است؛ درحالی که امکانات دانشگاه فنی و حرفه ای می‌تواند از نقطه قبل‌تری این حرکت را شروع کند و تا بالاترین نقطه این حرکت را توسعه دهد.شرایط امروز کشور از نظر امکانات بودجه‌ای ممکن است موجب شود بسیاری از امکانات برای توسعه این نهاد مقدس فراهم نشود.

به مسائل دانشگاه وارد هستم
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی یادآور شد: بنده عنصری هستم که در ایجاد دانشگاهی که شاید ازموثرین دانشگاه‌ها در علوم انسانی باشد نقش داشتم و قریب ربع قرن آنجا را اداره کردم و به مسائل دانشگاه واردهستم، اما حرف اول را در توسعه دانشگاه و در توانمندسازی آموزش دانشگاهی، استاد و اعضای هیات علمی و مدیریت دانشگاه می‌زند؛ یعنی جریان‌های مدیریتی دانشگاه می‌توانند در توسعه دانشگاهی بلندترین گام‌ها را با فقدان بودجه ،امکانات و... بردارند.

وی عنوان کرد: این عناصر جان‌داده و قربانی شده در راه انقلاب ایران یعنی شهدا، جانبازان و.. امروز در این جنگ اقتصادی که دشمن تحمیل کرده چشمشان برای تحقق عینی اقتصاد مقاومتی بر دانشگاه فنی و حرفه‌ای است که توسعه پیدا کند و با توسعه این نهاد مقدس بتوانیم از نیروی کافی جهت پیشبرد حرکت‌های اقتصادی برخوردار باشیم و اقتصاد مقاومتی با تمام عظمت و اقتدار عینیت پیدا کند.

انقدر که هنر در توسعه فرهنگ نقش دارد، علم ندارد

علم‌الهدی با تاکید بر اینکه « بنیان فرهنگ در هر جامعه‌ای بر هنر است»، تصریح کرد:آنقدری که هنر در توسعه فرهنگ نقش دارد، علم در توسعه فرهنگ قابل نقش نیست. فرهنگ هر جامعه، هنر آن جامعه را جهت می‌دهد. اگر هنر در استخدام جریان‌های مبتذل و حرکت‌های ناهنجار قرار گرفت، فرهنگ جامعه ناهنجاری می‌شود و در فرهنگ ابتذال، هر ملتی که از او قوی‌تر، عالم‌تر و دانشمندتر نیست رو به زوال و سقوط پیش می‌رود.این تجربه را در تاریخ تمدن‌ها و تاریخ عمر ملت‌های گذشته لمس کردیم. اگر هنر در استخدام ابتذال نباشد و هنر در استخدام انسان‌سازی برتر قراربگیرد، فرهنگ جامعه فرهنگی مترقی خواهد بود که به خودی خود، مردم را به سمت تعالی و پیشرفت سوق می‌دهد.

رشد اولیه قرآن با تکیه بر هنر بود
اظهار کرد: پیامبر در توسعه اسلام قبل اینکه بخواهد از محتوای انسان‌سازی، پرورشی و تربیتی قرآن درآن جامعه جاهلی آن روز استفاده کند، از هنر قرآن استفاده کردند. رشد اولیه قرآن با تکیه بر هنر بود. هنر کلام و فصاحت در قرآن باعث جذب انسان‌ها به طرف قرآن و اسلام شد و سپس انسان‌های جذب شده با محتوای قرآن آشنا شدند.

افزود: هنر فصاحت قرآن انسان‌ها را جذب می کرد. طوری که چنان فریفیته قرآن و رسول‌الله می‌شدند که جانشان را بر سر این فریفتگی می‌دادند و به اسلام می‌گرویدند و سپس محتوای علمی و فکری با عظمت قرآن آنها را تربیت کرد. 

بیان کرد: در هدایت‌گری قرآن، از روز اول هنر مقدم بر فعل و علم بوده است. باید توجه داشته باشیم قرآنی که هنرش ۱۴۰۰ سال قبل در آن جامعه جاهلی آنقدر موثر بود، اگر هنر این قرآن امروز در یک نهاد مقدس آموزشی توسعه یابد به مراتب بیشتر اثر می‌گذارد.

با اشاره به اینکه «دشمنان اسلام از روز اول از هنر قرآن می‌ترسیدند و وحشت داشتند»، عنوان کرد:اگر بتوانیم امروز در حوزه توسعه نظام و انقلابمان به قرآن متمسک شویم و اگر توسعه هنر و استخدام هنر را در توسعه زندگی انقلابی‌مان از قرآن شروع کنیم و هنر در استخدام جریان‌های الهام گرفته قرآنی قرار گیرد ما می‌توانیم بر فرهنگ دنیا مسلط شویم و دنیا در جریان فرهنگی دقیقا در سیطره فرهنگ دینی ما که ابزار توسعه آن هنرهای قرآنی و هنرهایی از نوع قرآن است، قرار می‌گیرد.

علم‌الهدی بیان کرد:چند سال قبل در دانشگاه لیون فرانسه و در قرن 20 همایشی تشکیل شد که در آن در مورد این موضوع بحث می شد که اسباب تداوم سیادت غرب در قرن 21 چیست. از افرادی که در این همایش کنفرانس داده بودند اسحاق رابین ملعون بود. او 6 ماه قبل از اینکه معدوم شود در این همایش گفته بود که قرن 21 قرن زور نیست که غرب بتواند با به جولان درآوردن ناوگانش در اقیانوس‌ها بر دنیا آقایی کند. قرن 21 قرن پول هم نیست که بشود با اقتصادی نیرومند دنیا را تصرف کرد. قرن ۲۱ قرن فرهنگ و ایدئولوژی است و طبیعی ترین فرهنگ‌هایی که امروز در نتیجه توسعه ارتباطات در جهان بر میدان رقابت قرار می‌گرفتند فرهنگ اسلام است و قرن21 قرن سیادت اسلام است.

وی گفت: اگر غرب مایل است سیادت و آقایی‌اش بر دنیا ادامه پیدا کند باید از الان اسلام را براندازی کند و اسلام نباشد زیرا در مسئله توسعه ارتباطات، فرهنگ‌ها و تمدن‌ها وارد میدان رقابت می‌شوند و توسعه ارتباطات مرزهای فرهنگی را از یکدیگر می‌گشاید. فرهنگ‌ها در میدان رقابت می‌آیند و قوی‌ترین فرهنگ، فرهنگ رایج می‌شود. هر فرهنگی که حاکم شد آن فرهنگ بر دنیا حاکم می‌شود. پیش‌بینی این آقا این بود که فرهنگ اسلام قوی‌تر از سایر فرهنگ‌هاست؛ زیرا این فرهنگ است که با فطرت انسان‌ها مرتبط است و اگر این فرهنگ در عرصه رقابت برنده شد سیادت و آقایی دنیا مال اسلام و مسلمان‌هاست.این واقعیتی است که او تشخیص داد و اظهار کرد و 6 ماه بعد هم ترور شد و از بین رفت.

کسی با هنر دشمن است که با علم دشمن باشد
امام جمعه مشهد با تاکید بر اینکه «ما در توسعه فرهنگ دینمان باید از هنر استفاده کنیم»، توضیح داد:هنر باید در استخدام فرهنگ دین باشد نه در استخدام ابتذال. مسئله‌ای که امروز در برخوردها و در برخی درگیری‌های اجتماعی در مسائل مربوط به هنر در کشور داریم، درواقع مقابله با هنر نیست. کسی با هنر دشمن است که با علم دشمن باشد. مگر می شود با علم دشمنی کرد که ما بخواهیم با هنر دشمنی کنیم؟ بحث ما امروز این است که هنر در استخدام چه جریانی قرار بگیرد.آنچه ما با آن ما با آن مخالف هستیم این است که هنر را ابزاری برای توسعه ابتذال کنیم. هنر در فرهگ دینی باید ابزاری برای توسعه فرهنگ باشد نه توسعه ابتذال.

با هنر مخالف نیستیم
وی ادامه داد: ما با هنر مخالف نیستیم. ما با نوع کاربردی که برای هنر قائل شدند مخالف هستیم. هنر برای عده‌ای افراد که به فکر شهوت‌رانی و پول درآوردن از راه‌های نامشروع هستند،تبدیل به ابراز مظلومی شده که در توسعه ابتذال هنر را استخدام کنند و از این طریق برای خود حساب سودآوری پدید آورند یا عرصه پهناور لذایذ نفسانی، فسق و فجور و عیش و نوش را ایجاد کنند. ما با این موضوع مخالف هستیم.