ظریف وارد توکیو شد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دومین مقصد سفرش به شرق آسیا و برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات ژاپنی وارد توکیو شد.

اخبار سیاسی- در همین خصوص سید عباس موسوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی در توئیتی اعلام کرد که ظریف تا ساعتی دیگر با «کونو تارو» همتای ژاپنی خود در شهر بندری یوکوهاما دیدار و گفتگو خواهد کرد.

ظریف پیش از این به چین رفته بود و با «وانگ یی» همتای چینی دیدار کرده بود و قرار است در ادامه این سفر به مالزی هم برود.

رئیس دستگاه دیپلماسی دیروز (دوشنبه) در بدو ورود به پکن در جمع خبرنگاران درباره سفرش به سه کشور آسیایی گفته بود: برنامه‌ای داشتیم برای گفت‌وگوهای دوره‌ای با دوستانمان در چین و همینطور بحث‌هایی در ژاپن و مالزی.

وی درباره سفرش به پکن عنوان کرده بود: در چین درباره آخرین وضعیت برجام و آخرین وضعیت منطقه مشورت می‌کنیم و همچنین ارائه برنامه 25 ساله روابط درازمدت و راهبردی ایران و چین است که ظرف هفته‌ها و ماه‌های گذشته همکاری و کار مشترکی در دستگاه‌های مختلف ایرانی صورت گرفته و تصویر درازمدتی از همکاری‌های ایران  و چین در حوزه‌های مختلف ارائه می‌کند که قرار است این برنامه امروز به طرف چینی ارائه شود.

ظریف خاطرنشان کرده بود: سفر به ژاپن در ادامه گفت‌وگوهایی است که بین ما و ژاپن بوده و این دومین سفر من در چند ماه گذشته به ژاپن است. در خصوص مالزی هم با توجه به تقارب دیدگاه‌هایی که بین ما و دولت جدید مالزی است، نیاز است هماهنگی‌هایی برای همکاری در جهان اسلام و روابط دوجانبه بین ایران و مالزی صورت بگیرد که این سفر هم انجام خواهد شد.

وزیر خارجه ایران اواخر اردیبهشت ماه سال جاری و بعد از بیانیه شورای عالی امنیت ملی در کاهش برخی تعهدات برجامی به توکیو سفر و با همتای ژاپنی و آبه شینزو نخست‌وزیر ژاپن دیدار کرده بود.

وزیر خارجه ایران در دو هفته اخیر به قطر، کویت، فنلاند، سوئد، نروژ و دو بار به فرانسه سفر کرد.