تحلیل المیادین از وحشت نتانیاهو در بن بست ایران

وبگاه خبری المیادین در یادداشتی با عنوان «آیا نتانیاهو روی نجات ترامپ از بن بست ایران حساب کرده است؟»، نوشت: نتانیاهو با آتش بازی می‌کند.

اخبار سیاسی- ​ المیادین نوشت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که خیال بازگرداندن «اسرائیل» به نقش پلیس منطقه‌ای را دارد در چارچوب تبادل خدمات با ترامپ به امید بقای هر دویشان در قدرت، با آتش بازی می‌کند؛ اما او ممکن است روی جنگ نیابتی حساب کرده باشد تا ناتوانی ترامپ برای رویارویی نظامی با ایران جبران شود.

قاسم عزالدین در این یادداشت آورده است: از زمانی که سید حسن نصرالله تهدید کرد که پاسخ هر تجاوزی به ایران هر چند محدود را با جنگی تمام عیار می‌دهد و دونالد ترامپ خود را در جنگ علیه ایران در خلیج (فارس) و در واکنش به سقوط هواپیمای آمریکا ناتوان دید، امید کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) برای مقابله آمریکا با جبهه مقاومت و برطرف کردن مسائل جدی‌تر مربوط به وابستگی آنها به واشنگتن و تل آویو بر باد رفت.

نویسنده تصریح کرد: به موازات آن امید اسرائیل به ترامپ برای حمله به ایران به منظور نابودی قدرت روز افزون مقاومت در لبنان، فلسطین، سوریه و عراق تا یمن هم از دست رفت و چه بسا با وجود عادی سازی و تحکیم روابط بین «متحدان آمریکا» ، اسرائیل امیدی برای تحقق وعده‌های معامله قرن ندارد.

المیادین نوشت: اسرائیل جرأت نمی‌کند که ماجراجویی‌ای در حد تجاوز به یک ابرقدرت منطقه‌ای بکند، همانطور که عران عتسیون، محقق اسرائیلی، در مجله «زمان اسرائیل» به همین نتیجه رسید. چیزی که متحدان آمریکا در خلیج (فارس) هم که ادعا می‌کنند بطور خاص با «بازوهای ایران» در یمن مبارزه می کنند، جرأت آن را ندارند.

این وبگاه خبری افزود: اما نتانیاهو در حال گسترش تجاوز به عراق علیه الحشد الشعبی و مقاومت مردمی در غزه، سوریه و لبنان است تا نشان دهد که وی «در حال جنگ واقعی علیه ایران است». چیزی که روزنامه هاآرتص اسرائیل در سرمقاله خود بیان کرد و در واقع اسرائیل قصد دارد با گسترش تجاوز خود ادعا کند که او مستقیماً در خارج از قلمرو خود در حال جنگ است و در آنجا می‌گوید ایران در هیچ کجا مصونیت ندارد.

به نوشته المیادین در این زمینه، به نظر می‌رسد نتانیاهو رؤیاهای جان بولتون و مایک پامپئو را قلقلک می‌دهد که بلافاصله پس از حملات اسرائیل به سوریه و لبنان حمایت خود را از آنچه حق دفاع اسرائیل ازخودش خواندند ،اعلام کردند .

نویسنده تاکید کرد: در حقیقت، نتانیاهو در تلاش است تا نقش پلیس منطقه‌ای اسرائیل را به نیابت از ایالات متحده و کشورهای غربی علیه استقلال کشورهای منطقه و حقوق مردم خود به دست آورد و به نوشته هاآرتص و دیگر رسانه‌های اسرائیلی نتانیاهو تلاش دارد به دلیل انتخابات و تشدید تنش‌ها در منطقه تظاهر کند اوضاع را در کنترل خود دارند.

شاید نتانیاهو حالا که آمریکا را در جنگ با ایران ناتوان می‌بیند به دنبال تجاوز به ایران در خارج از خاک آن است به امید اینکه هدیه‌ای به ترامپ و دولت وی تقدیم کند و او را از بن بستی نجات دهد که می‌تواند تاثیر بزرگی در انتخابات آمریکا داشته باشد.

المیادین نوشت: قمار اسرائیل برای تغییر قوانین درگیری با حزب الله در لبنان یک ماجراجویی با نتایج غیر قابل پیش بینی است. این موضوع به یک تجاوز محدود اسرائیل و ماهیت پاسخ حزب الله به این تجاوز و بزرگی آن مربوط نمی‌شود بلکه به موازنه‌های قوا و معادلات گسترده و جامع‌تر مربوط می‌شود که در قدرت مقاومت برای ایجاد موازنه بازدازندگی و وحشت ثابت شده است. موازنه‌‌ای که بتدریج به نفع حزب الله و جبهه مقاومت در منطقه متمایل است به گونه‌ای که نتانیاهو خود را در دایره رشد قدرت دشمنان اسرائیل از فلسطین اشغالی تا یمن در محاصره یافته است.

در پایان این یادداشت آمده است: رویای اسرائیل برای بازگرداندن نقش پلیس منطقه‌ای با تحولات استراتژیکی روبه‌رو شده که در آن ایران به عنوان یک «ابرقدرت منطقه‌ای» ظاهر می‌شود و آمریکا قادر به مقابله با آن نیست و به گفته مجله آمریکایی «هیل» ترامپ در راهبرد فشار حداکثری به بن بست خورده است.

در این چارچوب وسیع از تحولات مناقشه راهبردی میان ایران و امریکا نتانیاهو به امید تغییر قواعد درگیری ماجراجویی می‌کند، اما پاسخ آتی بر اساس محاسبات قواعد موازنه بازدارندگی و وحشت است.