رسانه فرانسوی: مردم ایران اعتماد زیادی به اروپا ندارند

در گزارش فرانس ۲۴ آمده است: امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در نشست گروه۷، به عنوان میانجی‌گر میان ایران و آمریکا برگزیده شد. اما آنچه مهم است، این که آیا مردم ایران به فرانسه به عنوان میانجی‌گر برای کاستن تنش ها باور دارند؟ آیا پس از ماجرای توافق هسته ای ایران و خروج یکجانبه آمریکا از آن، مردم ایران به فرانسه و دولت این کشور اعتماد دارند؟

اخبار سیاسی-  به همین منظور خبرنگار شبکه فرانس ۲۴ در تهران، درباره انتظارات مردم از سفر ظریف به فرانسه و اعتمادشان به پاریس جویا شده است. بیشتر پرسش شوندگان می گویند که اعتمادی به فرانسه ندارند.

یک شهروند ایرانی در این باره می گوید: من به وزیر امور خارجه کشورمان اعتماد کامل دارم و مطمئنم که او از هر تلاشی برای نجات این توافقنامه کوتاهی نمی کند. اما متأسفانه هیچ اعتمادی به اروپا ندارم. اروپایی ها فقط به ما وعده داده و تا به حال هیچ قدمی برنداشته اند.

فرد دیگری گفت: امیدوارم که این بار مذاکرات به سرانجام برسد و فرانسه به وعده هایش عمل کند. من به سیاستمداران کشورم اعتماد دارم اما به اروپا و غرب هرگز اعتماد نمی کنم.

رئیس جمهوری فرانسه تاکنون تلاش کرده تا با طرح های ابتکاری به تنش ها میان ایران و آمریکا خاتمه دهد که طرح «انجماد در مقابل انجماد» یا همان «فریز در برابر فریز» از آن جمله است؛ طرحی که مشاور دیپلماتیک مکرون در تهران مطرح کرد و از سوی مقام های جمهوری اسلامی پذیرفته نشد. بر پایه طرح مذکور، ایران که تاکنون دو گام در مسیر کاهش تعهدات برجامی برداشته و در اواسط این ماه نیز گام سوم را خواهد برداشت، باید کاهش تعهدات را در ازای توقف تحریم های نفتی از سوی آمریکا، متوقف کند.

از نگاه ناظران، یکی از عمده ترین مسائلی که بسترساز تکاپوی دیپلماتیک مکرون شده، به نوع نگاه اروپایی وی به برجام باز می گردد. سران کشورهای اتحادیه اروپا به ویژه فرانسه که همواره نگاه سیاسی و امنیتی به برجام داشته اند، نابودی توافق را بسترساز تنش ها و بحران هایی می دانند که همانند مهاجران و تروریسم به درون مرزهای جغرافیایی کشیده خواهند شد. در نتیجه به دنبال برداشته شدن گام های کاهنده تعهدات از سوی تهران و به موازات آن، افزایش تنش ها در آب های خلیج فارس، تکاپوی دیپلماتیک پاریس وارد فاز پویاتری شده است.

بنابر این، فرانسه و برخی بازیگران باقی مانده در توافق هسته ای نسبت به رخدادهای تنش زایی چون افزایش حضور نظامیان و جنگنده‌های آمریکایی در خلیج فارس، کاستن پلکانی تعهدات برجامی تهران، حملات خرابکارانه به چند نفتکش در بندر فجیره امارات و دریای عمان، سرنگونی پهپاد آمریکایی، ورود سومین ناو انگلیسی به پهنه آبی جنوب و غیره احساس نگرانی می کنند و در تلاشند قبل از وقوع رخدادی ناخوشایند و غیرقابل پیش بینی، از آن جلوگیری کنند.