روحانی: فساد با «بگیر و ببند» از بین نمی‌رود

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در پانزدهمین جشنواره شهید رجایی اظهار داشت: اساسا این جشنواره برای این است که دولت ما و کارمندان ما به خلق و خوی و صبر شهید رجایی نزدیک شوند.

اخبار سیاسی_ وی افزود: شهید رجایی و شهید باهنر به عنوان مدیران ارشد خدوم متواضع پرتلاش مخلص بودند. هر کجا اخلاص و خدمت در کنار هم قرار بگیرد موجب فخر و افتخار است.

رئیس جمهور تصریح کرد: البته شرایط امروز کشور مان توأم با سختی است و مشکلاتی است که از سوی بدخواهان دشمنان این ملت به ملت بزرگ ما تحمیل شده است اما در عین حال در دوران شهید رجایی و شهید باهنر هم شرایط بسیاری سختی داشتیم.

وی ادامه داد: تفاوت های میان ان دوران با ما است در آن شرایطی که دشمن تجاوز کرده بود به سرزمین ما جنگی را بر ما تحمیل کرده بود در آن شرایطی که مزدوران و منافقان به جان مردم افتاده بودند و مردم بی گناه و مدیران خدوم به شهادت می رساندند.

روحانی تصریح کرد: روزهای سختی در زندگی مردم بود؛ توطئه های فراوان علیه مردم تحمیل شده بود و درواقع سال 58 سال سختی بود برای استقرار نظام و سال 59 که خدمات این بزرگواران عمدتا بود شرایطی بود که انواع توطئه ها از حمله هوایی و تجاوز آمریکا به طبس گرفته تا کودتایی که دشمنان ما طراحی کرده بودند و  تجاوز عراق به خاک ایران بود؛ همه اینها در کنار هم قرار گرفته بود و علاوه بر این یک فاصله و شکافی در میان مسئولان اجرایی مقننه و قضایی آن زمان به وجود آمده بود.

روحانی ادامه داد: فاصله ای بین رئیس جمهور آن زمان با نخست وزیر با وزرا و دولت، دستگاه قضائی و مردم به وجود آمده بود و مشکلات فراوانی پیش روی مردم قرار داده بود، علی رغم مشکلات مردم ما مقاومت کردند، صبر را پیشه خود ساختند و امام و نظام را تنها نگذاشتند. در جبهه دفاع مقدس  حضور یافتند و ما از آن مشکلات عبور کردیم. 

وی بیان کرد: امروز نوع مشکلات ما متفاوت است؛ عمدتا مشکل ما مشکل اقتصادی است، البته جنگی که امروز بر ما تحمیل شده جنگ اقتصادی، روانی و  تا حدی سیاسی است و این جنگ را ما باید با پیروزی تمام کنیم یعنی با فتح ملت ایران دربرابر متجاوزان به اتمام برسانیم، این کار نه تنها شدنی است، بلکه از دیدگاه سابقه تاریخی ملت ایران و وعده های خداوند حتمی است.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما می توانیم با وحدت، اتحاد و صبر و مقاومت و البته با ابتکارات جدید برمشکلات پیروز شویم. شاید اداره کشور امروز با سبک و سیاق سال های قبل کمی متفاوت باشد، حتما باید مسئولان و مدیران ما با ابتکار جدید بتوانند معضلات و مشکلاتی که برای ما پیش آمده را تبدیل به فرصت کنند. این کار امکان پذیر است.

وی تصریح کرد: امروز نامه ای از وزیر نیرو دریافت کردم که او طرحی را برای برگزاری کنفرانس‌ها و جلسات و ارتباطات وزارتخانه‌اش از طریق ویدئوکنفرانس طراحی کرده و این کار سبب صرفه جویی هایی در یکسال اخیر شده است. وزیر نیرو این امر را به همه ابلاغ کرد تا همه از این نوع شیوه استفاده کنند.

روحانی ادامه داد: مهم است ما در شرایط فعلی هزینه‌ها را پایین بیاوریم و به خدمات مان نسبت به مردم سرعت بخشیم. باید باور کنیم خادم مردم هستیم تا این باور در ما به وجود نیایدو تا زمانی که خود را رئیس می دانیم نمی توانیم با مردم با چهره گشاده و روی باز برخورد کنیم؛ ما رئیس نیستیم بلکه ما خادم مردم هستیم. مردم به ما رأی دادند که به آنهاد خدمت کنیم هرچه خدمت ما بالاتر برود مشروعیت ما بالا می رود.

وی بیان کرد: مردم به ما رأی دادند تا خدمات بهتری را ارائه کنیم. مردم انتظار دارند در هر انتخاباتی که شرکت می کنند شاهد شرایط بهتر و خدمت آسان تر برای آنها باشد. با امید و هنر بیشترباید به مردم ارائه خدمت کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: البته اصل دیوان و دولت یک افتخار و کار بزرگی است. از لحاظ تاریخی ما ایرانی ها پرقدرت ترین مدیران در تاریخ در ساخت دیوان و دولت بودیم. 

وی ادامه داد: دولتمردی با کارمند بودن فرق می کند؛ دولتمرد جایگاه مهمی است، دولتمرد یعنی بزرگ مهرها؛ یعنی خواجه نظام الدین ها و امیرکبیرها. اداره دولت در دوران عباسیون در دست وزرا و مدیران ارشد ایرانی بود. امروز ممکن است عقب ماندگی هایی داشته باشیم اما  ایرانی در ذات خود هزار ان سال پیش این هنر را داشته است.

روحانی تصریح کرد: در انقلاب اسلامی امام بزرگوار ما بالاترین قدرت را به دولت داد و حتی این امر را درنامه های امام به ویژه در اواخر عمر امام راحل شاهد مرور کنید می بینید که به دولت قدرت داد و از آنها حمایت کرد.

روحانی اظهار داشت: دولت اگر قدرتمند نباشد، مردم زندگی خوشی را تجربه نخواهد کرد. قدرت و توان دولت به معنای آن است که دولت بتواند درصحنه سخت مدیریت اختیارات لازم را داشته باشد؛ اگر کسی اختیار ندارد چه مسئولیتی از او خواهید داشت. مسئولیت ها منطبق با اختیارات است.

وی ادامه داد: دولت باید صاحب قدرت و اخیتار باشد واین به معنای دیکتاتوری و خودرأیی نیست. سایردستگاه ها باید دولت را حمایت کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: خدمت مقام معظم رهبری بودم. ایشان فرمودند در میدان الان دولت است و بار بر دوش دولت است و همه باید دولت را کمک کنند.

وی یادآورشد: دستگاه نظارتی دچار یک خطا شده است؛ در کشورمان و امیدواریم این به دست مسئولان ارشد دستگاه های نظارتی باید اصلاح شود.

روحانی تصریح کرد: حضرت امیرالمؤمنین می فرماید: من را با نظارت ها، خیرخواهی ها و نصیحت تان کمک کنید اما نصیحت، انتقاد، سخن و حرفی که خالی از فریب و خیانت باشد. برخی انتقاد و نصحیت می کنند، اما در قالب نصیحت نیش می زنند و به تخریب می پردازند.

وی ادامه داد: اصل انتقاد و نظارت باید موجب کمک شود، دستگاه های نظارتی به معنای دخالت نیست. اشتباه دخالت و نظارت است که این امر بزرگترین ضربه کشور محسوب می شود و به واسطه همین ضربه، مردم ضرر می کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: زمانی که دخالت زیاد شود، مدیر نمی تواند کار کند. نظارت به معنای ایجاد مانع و سرعت گیر نیست و یا دل مدیر را بلرزانیم، بلکه نظارت برای کمک است و دستگاه های نظارتی باید به دولت کمک کند. این ها نمی تواند دلسوزی باشد بلکه به هم زدن مدیریت کشور است. 

وی با بیان اینکه باید فکر اساسی برای کشور کنیم، گفت: هر کس در کشور رئیس جمهور، وزیر، معاون و مدیر باشد، اگر دستگاه نظارتی در کارش دخالت کند، آن دولت ناموفق است و به جایی نمی رسد و در این شرایط همه مدیران ابتکار و خلاقیت را کنار می گذارند. ما با این شیوه به جایی نخواهیم رسید. از مقامات ارشد دستگاه های نظارتی خواهش می کنم مقداری تجدید نظر کنند.

روحانی اظهار داشت: از مجلس می خواهم در مقررات و قوانین تجدید نظر کنیم؛ نباید بگذاریم فسادی رخ دهد و نباید بگذاریم نظارت تعطیل شود، اما دخالت تعطیل شود. با دخالت دیگران، دستگاه های اجرایی نمی تواند به مقصود و مقصد نهایی برسد.

روحانی: اگربگوییم دولت و ملت، میان این دو فاصله می افتد. دولت باید برخاسته از مردم باشد

وی ادامه داد: البته مردم و رسانه ها آزاد هستند و دستگاه قضائی مستقل است و می تواند فردی را به علت تخلف طبق قانون محاکمه کند، اما نگذارید شائبه سیاسی به وجود بیاید که اگر شائبه سیاسی ایجاد شود، قضاوت مرده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر این ذهنیت برای مردم ایجاد شود که آن کسی را که به دلیل فساد محاکمه شده است، وابسته به آن خط و جریان است.اگر این شبهه در ذهن مردم به وجود بیاید، دستگاه قضائی، قضاوت مشروعیت خود را از دست می دهد.

وی ادامه داد: مردم باید حس کنند که هر فردی در این کشور از هر قوم، مذهب، قبیله، جناح باشد، وقتی به دادگاه رفت، قاضی همه را یکسان می بیند. اگراین موضع اتفاق بیفتد، ما پیشرفت می کنیم.

روحانی اظهار داشت: ما امروز یکی از وظایف بزرگ مان مبارزه با فساد و رانت در این کشوراست. فساد و رانت اما با بگیر و ببند و دادگاه از بین نمی رود بلکه دستگاه قضائی آخرین مرحله است. 

وی افزود: آغاز مبارزه با فساد ابتدا بر دوش ماست و ما به عنوان دولت باید جلوی فساد را بگیریم یعنی مدیران ما باید جلوی فساد را بگیرند و این کار از طریق شفافیت، سلامت اداره و توسعه دولت الکترونیک شدنی است.

رئیس جمهور تصریح کرد: برای ممانعت از فساد باید همه چیز شفاف باشد چراکه در ابهام و تاریکی فساد رخ می دهد. پس آغازش به شفافیت است.

وی بیان کرد: باید رقابت سالم در کشور به وجود بیاید؛ یعنی باید آنجاهایی که دولت امروز مسئولیتی به عهده دارد و چندان نیازی به آن ندارد را به مردم واگذار کند. اگر بنا باشد بخشی از بنگاه های اقتصادی ما دولتی، بخشی دیگر نظامی، بخشی دیگر شبه نظامی و بخش دیگرش خصوصی باشد چگونه از بخش خصوصی انتظار داریم که به رقابت با دیگر بخش ها بپردازد. بنابراین بخش خصوصی سعی می کند با آن بخش دولت بسازد که در این صورت فساد ایجاد می شود.

روحانی اظهار داشت: شما رقابت سالم را ایجاد کنید. رقابت و شفافیت و قانون برای ما اصل است. یک عامل مؤثردر شفافیت و سهولت در خدمات، ایجاد دولت الکترونیک است. تا زمانی که دولت الکترونیک درست نشود، بنظرم آب در هاونگ کوبیدن است یعنی به جایی نمی رسیم.

وی ادامه داد: ما با دولت الکترونیک، شفافیت و سهولت به وجود می آوریم. البته زمانی که بخش هایی از دستگاهای اداری الکترونیکی شود، مردم برای ارائه خدمات دیگر روی رئیس و مدیران را نخواهند دید و در این زمان آنها شاکی می شوند که پس ما چه کاره هستیم. ما آمده ایم تا ریاست و مدیریت کنیم. در این زمان است که مشکل را شاهد خواهیم بود. این مشکل اساسی است که اگر اساس آن بر مبنای خدمت نباشد، دجار مشکل می شویم.

روحانی اظهار داشت: امسال قدم خوبی در دولت الکترونیک و در بخش سلامت برداشتیم. به واسطه پیشرفت این حرکت مخارج دولت و مردم کاسته می شود و فساد در سیستم اداری از بین می رود.

وی بیان کرد: هم اکنون شرایطی که ما داریم زمینه برای سوءاستفاده افراد وجود دارد، اما در سلامت الکترونیک این مفاسد کاهش می یابد.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر انتخابات الکترونیک شود، مشکلات انتخابات کاهش می یابد. مسئولان دستگاه سازمان اداری و استخدامی بیان کردند که دولت الکترونیک تا پایان سا 99 به اتمام می رسد و پایان سال 99 یعنی اواخر پایان دولت دوازدهم و این کار بزرگ باید در دولت دوازدهم انجام شود که البته وزیر ارتباطات مطرح کردند که 9/9 این کار بزرگ را به ثمر می رسانیم.

اما تلاش کنیم تا هرچه زودتر دولت الکترونیک را راه اندازی کنیم چراکه این دولت یک قدم بسیار مهم برای خدمت رسانی راحت به مردم برای جلوگیری از فساد و ایجاد شرایط مناسب برای زندگی مردم است.

وی افزود: از مدیران می خواهم بیشتر به جمع مردم بروند که البته این اتفاق افتاده است اما باید ادامه یابد. این حضور بیان خدماتی است که انجام گرفته است. اگر خدمت را به مردم نگوییم، دشمنان شبهه در ذهن مردم ایجاد می کنند.اگر خدمتی به مردم می کنیم باید متواضعانه به مردم بگوییم. همچنین اگر نقدی برای مردم داریم، باید آماده شنوای آن باشیم چراکه افکار ما بالاترین نیست و باید به نظرات مردم توجه کنیم.

روحانی اظهار داشت: آنچه که ما را نگهدارد این است که مردم احساس کنند که ما با آنها یکی هستیم. اگربگوییم دولت و ملت، میان این دو فاصله می افتد. دولت باید برخاسته از مردم باشد. ما در این شرایط  مستحکم تر می شویم. 

وی یادآور شد: ما باید از همه توان و شیوه ها برای رفع مشکلات مردم استفاده کنیم که این شیوه ها می تواند مذاکره و دیگر موارد باشد. اساس قدرت و توان ما در مذاکره، مردم هستند. اگر مردم و دولت یکی باشد، این دولت توانمند است و با قدرت مذاکره می کند. اگر دولت جدا از مردم باشد نمی تواند حرف بزند و در مجامع بین المللی پیروز نیست. این موضوع در سایه فعالیت، هم افزایی و کنار هم بودن امکان پذیر است.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما از جوانان کشورمان باید بهره مند شویم و وارد مدیریت کنیم. در دولت این بحث وجود دارد و ما هدفگذاری کردیم تا هشت سال سن مدیریت را کاهش دهیم. همچنین برای حضور خانم ها و بانوان هدفگذاری ما این است که 30 درصد مدیران ما از بانوان باشد و در این راه موفقیت هایی داشتیم.

وی بیان کرد: امروز تعداد مدیران زن از 9034 نفر در سال 96 به 12 هزار و 209 نفررسیده است که ما رشد 25 درصدی را شاهد هستیم.

روحانی اظهار داشت: افزایش مدیران زن از 6/13 درصد در سال 96 امروز به 7/18درصد رسدیم. تعداد مدیران عالی بانون از 31 نفربه 67 درصد رسیده ایم.

وی بیان کرد: ما باید از جوانان و بانوان برای مدیریت کشور و اداره کشور بهره برداری کنیم چراکه کشور تعلق به نسل جوان ما دارد. ما نسل اول و دوم انقلاب هستیم و باید زمینه را برای حضور نسل سوم و چهارم انقلاب تا از طریق آنها کشور را با نیروی پرنشاط به اداره کشور برسیم.