وزیر کشور: به جای اساس نهادها و کلان نظام، عملکردها را نقد کنیم

عبدالرضا رحمانی فضلی در مراسم گرامی‌داشت شهیدان رجایی و باهنر و شهدای دولت در تبریز، اظهار داشت: هفته دولت فرصتی است برای تجدید میثاق با شهدای دولت و همچنین تحکیم رابطه دولت با مردم که حامیان و صاحبان اصلی انقلاب هستند.

اخبار سیاسی_ وی با بیان اینکه در هفته دولت، آمار و اطلاعات مختلفی از عملکرد دستگاه‌های اجرایی ارائه می‌شود، افزود: بنده می‌خواهم از یک منظر دیگر به هفته دولت بپردازم و آن، منظر شکر و قدردانی از ملت ایران، شهدا، امام راحل و رهبری است.

وزیر کشور در تشریح این موضوع، به سه مقطع مهم در تاریخ کشور یعنی قبل از مشروطیت، دوران مشروطیت و انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: با بررسی این سه مقطع، به جرأت می‌توان گفت که تا قبل از انقلاب اسلامی، دولت به معنا و مفهوم واقعی در کشور نداشته‌ایم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه دولت در ادبیات سیاسی دنیا، ویژگی‌های خاصی دارد، افزود: مقبولیت و مشروعیت، اصلی‌ترین ویژگی‌های یک دولت است که تا قبل از دوران مشروطه، هیأت‌های حاکمه در ایران چنین ویژگی‌هایی نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: قبل از مشروطه، دولت‌ها با ابزار و عناصر قدرت تشکیل می‌شدند و قدرت مرکزی، مبتنی بر زور بر ملت حکومت می‌کرد که این نوع از اداره کشور، رابطه‌ای یک‌طرفه بود و مردم هیچ دخالتی در تصمیم‌گیری نداشتند.

وزیر کشور با اشاره به شکل‌گیری جنبش مشروطیت در پی شرایط جهانی آن دوران، گفت: متأسفانه این واقعه نیز در مدت زمان کوتاهی منجر به استبداد و تمرکز قدرت شد و هرچند پوسته‌ای از مقبولیت و مشروعیت در دولت‌های بعد از مشروطه وجود داشت، اما در واقع خالی از معنا و محتوا بود.

رحمانی فضلی افزود: رابطه بین حاکمیت و مردم در دولت‌های بعد از مشروطه نیز مبتنی بر زور و نیرنگ و عدم توجه به مطالبات مردم بود و به همین دلیل هم با حرکت و قیام مردم در سال ۱۳۵۷ به آسانی فروریخت.

وی اظهار داشت: در تمام دولت‌های قبل از انقلاب اسلامی، شاهد تضاد و تزاحم بین ملت و دولت هستیم؛ نگاه کاملاً بدبینانه مردم به دولت و عدم اطاعت از دولت به عنوان فرهنگ غالب، عدم مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها و عدم امکان نظارت بر هیأت حاکمه و در نتیجه عدم شکل‌گیری دولت به معنای واقعی، ریشه‌های عقب‌افتادگی تاریخی در کشور است.

وزیر کشور با بیان اینکه با مشارکت واقعی مردم در انتخاب ارکان نظام بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سابقه سوء تاریخی در رابطه بین دولت و ملت برطرف شد، افزود: بعد از انقلاب اسلامی، مردم با انتقال اراده خود به حاکمیت، به دولت‌ها مشروعیت و مقبولیت بخشیدند که تداوم این امر نیازمند کارآمدی دولت و جلب رضایت‌مندی مردم است.

رحمانی فضلی با اشاره به تبلیغات منفی رسانه‌های خارجی علیه ارکان نظام، گفت: این رسانه‌ها با هدف قرار دادن نهادهای نظام به جای عملکرد افراد، به دنبال خدشه در مقبولیت و مشروعیت نظام هستند که متأسفانه در داخل کشور نیز برخی افراد به دلیل ناآگاهی، عدم تحلیل درست و رقابت‌های غلط با این روند همراهی می‌کنند.

وی با بیان اینکه حلقه وصل مردم و دولت، اعتماد و سرمایه اجتماعی است، افزود: اگر دولت در معنای کلان آن هر روز از تریبون‌های مختلف مورد هجمه قرار گیرد این حلقه وصل از بین می‌رود و اعتماد مردم نسبت به نهادهای نظام تضعیف می‌شود.

رحمانی فضلی با تأکید بر اینکه باید مراقب باشیم تا خدشه‌ای بر این عطیه الهی که میراث امام و شهداست وارد نشود، افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران رسالت سنگین زمینه‌سازی برای عدالت جهانی و تسریع در ظهور منجی بشریت را بر عهده دارد که ابزار تحقق این رسالت عظیم، دولت است.

وزیر کشور با تأکید بر تلاش مسئولان برای افزایش کارآمدی دولت، ارتباط قوی با مردم و جلب مشارکت عمومی، اظهار داشت: مردم‌محوری یکی از ویژگی‌های اصلی سیاست‌های کلان نظام ازجمله اقتصاد مقاومتی، رفع آسیب‌های اجتماعی و اصلاح فرهنگ عمومی، از نگاه رهبری است و همه مسئولان باید عمیقاً به این موضوع اعتقاد داشته باشند.

مهم این است که در نقدها و بیان مشکلات، نگاه اصلاحی و درمانی داشته باشیم

وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی با همراهی و حمایت مردم، تمام فراز و نشیب‌های سخت ۴۰ سال گذشته به سلامت عبور کرده است، افزود: امروز اختلاف دشمنان با ما بر سر مسائل خرد نیست؛ بلکه آنها می‌گویند چرا شما در منطقه نفوذ و تاثیر دارید؟ چرا محور مقاومت و مقابله با رژیم صهیونیستی هستید؟ چرا وارد فناوری فضایی شده‌اید؟ چرا نمی‌گذارید یمن و سوریه متلاشی شود و چرا برد موشک‌‌هایتان بالاست؟

رحمانی فضلی با بیان اینکه این دستاوردها، نتیجه اعتماد بین دولت و ملت است، افزود: دشمنان انقلاب بعد از حوادث دی ماه ۹۶، تقویم فروپاشی برای نظام جمهوری اسلامی طراحی کردند؛ اما آنها نمی‌دانند که سرمایه اجتماعی و اعتماد ملت به دولت که به‌رغم مشکلات، روز به روز تقویت می‌شود، برگرفته از نیروی اسلام است.

وزیر کشور با بیان اینکه البته همه دولت‌ها نقاط ضعفی هم دارند، گفت: دولت‌ها باید به تناسب امکانات برای رفع مشکلات تلاش کنند، اما با توجه به کمال‌جویی انسان‌ها و سرعت تحولات، هیچ‌گاه خواسته‌ها تمام نخواهد شد.

وی با بیان اینکه برای اصلاح ضعف‌ها و کاستی‌ها، باید مشکلات بازگو شود، افزود: مهم این است که در نقدها و بیان مشکلات، نگاه اصلاحی و درمانی داشته باشیم و به جای اساس نهادها و کلان نظام، عملکردها را نقد کنیم.

رحمانی فضلی در بخش پایانی سخنان خود از آذربایجان شرقی به عنوان استانی موفق و پیشرو در عرصه‌های مختلف نام برد و گفت: بنده شناخت خوبی از ابعاد مختلف استان دارم و معتقدم که این استان، قطعه الماسی در این نقطه از کشورمان است.

وی تأکید کرد: آذربایجان شرقی با داشتن انسان‌هایی متفکر، مدبر، پرتلاش و مومن به آرمان‌های انقلاب، می‌تواند الگویی برای افزایش رضایت‌مندی مردم و اقتدار نظام و دولت باشد که گزارش آقای استاندار هم نشانگر تلاش‌های استان در این زمینه است.

وزیر کشور با بیان اینکه مردم دنیا از وعده‌هایی که ایدئولوژی‌های مختلف داده‌اند خسته و ناامید هستند، افزود: نظام ما مبتنی بر وحی و راهنمایی قرآن و اولیای الهی است و جواب کامل برای همه نیازهای انسان دارد؛ بنابراین در عمل باید برای تحقق الگویی جهانی در عرصه اداره کشور تلاش کنیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه چشم امام و شهدا به ماست، گفت: الگوهای رفتاری نظام جمهوری اسلامی در استقلال، ظلم‌ستیزی و مقاومت، امروز در همه کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد و در عرصه‌های اقتصاد و ایجاد زندگی سعادتمند برای مردم نیز باید الگوسازی شود.