به گزارش کیهان، گزارشگر حقوق بشر چندي پيش و در ۱۵اكتبر ۲۰۱۱ نيز در گزارشي ايران را به نقض حقوق بشر متهم كرده بود.

در همین حال فعالان و کارشناسان مسایل حقوق بشر گزارش جدید احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران را غیرحقوقی و مبتنی بر اغراض سیاسی دانستند.

در همین حال، حجت الاسلام کعبی عضو حقوقدان سابق شورای نگهبان درباره گزارش اخیر احمد شهید گفت: منابع خبری و اطلاعاتی درگزارش اخیر احمد شهید،(گروهک) منافقین، ضدانقلاب و سلطنت طلب هایی هستند که مرتکب جنایت، جرم و اعمال ضدحقوق بشر علیه ملت ایران شده اند، بر همین اساس این گزارش فاقد ارزش حقوقی و قابل استناد است.

وی افزود: ما استانداردهای حقوق بشر را بر پایه مبانی اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و نیز اعلامیه اسلامی حقوق بشر که در سال ۱۹۹۲ در قاهره به تصویب رسیده است مورد توجه قرار داده و برایمان حائز اهمیت است.

کعبی تصریح کرد: حقوق بشر در اسلام سه وجهی بوده که حق الهی، حق عمومی و حق فردی اضلاع آن به شمار می رود.

همچنین «سیدحسین نقوی حسینی»، عضو کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی نیز در این ارتباط به «ایرنا» گفت: احمد شهید که هیچگاه به ایران سفر نکرده در خارج از کشور نشسته و با استفاده از اطلاعاتی که از معاندین و گروه های ضدانقلاب دریافت کرده در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران اظهارنظر کرده است.

وی با تأکید بر اینکه چنین اظهارنظرهایی هیچگاه با واقعیت های موجود انطباق نخواهد داشت، افزود: جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از حوزه های حقوق بشر رتبه های بسیار بالایی در جهان به خود اختصاص داده اما این گزارشگر ویژه این فعالیت های مثبت نظام را هیچگاه ندیده است.

همچنین ردپای تسویه حساب های سیاسی آمریکایی ها و صهیونیست ها در گزارش های «احمد شهید» به وضوح دیده می شود، بر همین اساس این گزارش ها را مستدل و واقعی ندانسته و فقط به عنوان یک بیانیه سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران می پندارم.

نقوی حسینی یادآور شد: گزارش «احمد شهید» در شرایطی ارائه می شود که ملت ایران که با مشارکت ۶۴درصدی در انتخابات ۱۲ اسفند دموکراسی واقعی را در مردم سالاری دینی به نمایش گذاشتند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: یکی از اهداف اصلی ارایه گزارش احمد شهید در چنین زمانی تحت الشعاع قرار دادن شیرینی و حلاوت ناشی از حضور گسترده ملت ایران در انتخابات مجلس نهم است.

به گفته وی برخورد دوگانه گزارشگران ویژه و کمیسیون حقوق بشر برای افکار عمومی جهان کاملاً شفاف بوده و همه ملت ها کاملاً آگاهند که غربی ها به موضوع حقوق بشر با دید ابزاری نگریسته و علیه کشورهایی که می خواهند تسویه حساب های سیاسی داشته باشند، چنین گزارش هایی را تهیه می کنند.

از سوی دیگر؛ علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با فارس، با اشاره به گزارش اخیر احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر، گفت: از اولین روزی که آقای احمد شهید به عنوان گزارشگر سازمان ملل معرفی شد حدس می زدیم که ایشان مامور آمریکایی ها باشد اما بعد از ارائه چند گزارش از وی، به ماموریت او از سوی آمریکا اطمینان پیدا کردیم.

وی با بیان اینکه تهیه گزارش های دروغ و اتهام افکنی علیه ایران ماموریت آمریکایی ها به احمد شهید است، افزود: احمد شهید برای تهیه گزارش و برای دریافت اطلاعات به جای تماس با مسئولان ایرانی با عناصر ضدانقلاب تماس می گیرد و در نحوه تنظیم گزارش نیز با آمریکایی ها هماهنگ است.

بروجردی با بیان اینکه ایران گزارش های احمد شهید را فاقد ارزش قانونی و حقوقی می داند، تصریح کرد: محتوای گزارش های احمد شهید تکرار اظهارات عناصر ضدانقلاب است و به این لحاظ از کمترین اعتبار برخوردار نیست.

گفتنی است؛ گزارش جدید احمد شهید در ۳۶ صفحه و به همراه ضمیمه در حالی اواخر هفته گذشته در ژنو منتشر شد که به لحاظ شکلی و محتوایی با گزارش قبلی وی در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۱ تفاوتی نداشت.

قرار است این گزارش فردا به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارایه شود.

نکته حائز اهمیت در این میان این است که احمد شهید در ماه های گذشته با سفر به کشورهای غربی و از جمله فرانسه، آلمان و بلژیک ارتباطات گسترده ای را با محافل ضدانقلاب و مخالفان معاند نظام جمهوری اسلامی برقرار کرده است.

گزارش هاي دريافتي كيهان حاكي از آن است كه هادي قائمي ضدانقلاب فراري كه از وي به عنوان سخنگوي جنبش كمپين حقوق بشر ياد مي شود سرپل و واسطه اين تحركات و ارتباطات احمد شهيد با ضدانقلاب و گروهكي ها بوده است.