هشدار پایگاه امریکایی درباره الگوگیری مردم ایران از «امام حسین»

پایگاه آمریکایی "نشنال اینترست" همزمان با آغاز محرم حسینی، در مقاله‌ای با عنوان "ترامپ در مورد ایران نیازمند یک درس تاریخی است" حماسه کربلا را الهام بخش همیشگی فرهنگ سیاسی ایرانیان  خوانده و تاکید کرده که «یاد امام حسین (ع) نقش مهمی در تعریف مذهب و جهان بینی ایرانیان ایفا می‌کند. موضوعی که سیاست‌مداران کنونی آمریکا از آن غافلند».

اخبار سیاسی_ نویسنده مقاله‌ در ابتدا  با تاکید بر اینکه "آموزه‌های تشیع و پیروی از امامان معصوم علیهم السلام یکی از پایه‌های اصلی فرهنگ و هویت ایرانی است" می نویسد: «شیعیان ماه محرم را به بزرگداشت قهرمان اصلی تاریخ خود اختصاص می دهند تا بتوانند یاد کربلا و شهادت امام حسین [علیه اسلام]  را گرامی بدارند. درطول قرن ها تشیع با سایر عناصر فرهنگ ایرانی در هم تنیده شد و به یکی از پایه های فرهنگ و هویت ایرانی تبدیل شده است و میراث امام حسین [ع] هنوز برای ایرانیان، منبع قدرت و الهام‌بخش برای مقابله با چالش‌هایی مانند تهدید جنگ است، زیرا قیام امام حسین [ع] دو مفهوم را برای شیعیان در خود دارد: اول آنکه امام حسین [ع] نماد مقاومت در برابر ظالمان است و دوم اینکه عدم همراهی  کوفیان در نبرد با امام حسین [ع] زخم شرم همیشگی را بر پیشانی آنان به یادگار گذاشته است. برای دولت ترامپ ضروری است که روانشناسی ملی و تاریخی ایرانیان را که بر تصمیمات و اقدامات آن ها تاثیرگذار است به خوبی بشناسند.»

نشنال اینترست در ادامه با اشاره به نفرت مردم ایران از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا می نویسد: «ترامپ و مشاوران جنگ‌طلبش مدام تلاش دارند از حمله نظامی به ایران سخن بگویند حال یا از طریق همصدایی با گروه‌هایی که سابقا در لیست گروهک‌های تروریستی بودند مانند مجاهدین خلق [منافقین] یا در موضع گیری‌هایی رسمی. مانند صحبت‌های سناتور "تام‌ کاتن" که گفته بود جنگ آمریکا با ایران در دو مرحله اول و حمله آخر صورت می گیرد و ترامپ نیز در توییتر خود حمله به ایران را پایان این کشور خوانده بود. اما ترامپ پس از خروج از برجام با تحمیل تحریم های ظالمانه به مردم ایران صدمه زده، و با توهین به غرور ایرانیان خود را در نگاه مردم ایران به یزید زمان [نماد ظلم و بی عدالتی] تبدیل کرده است.

این پایگاه آمریکایی در ادامه با یادآوری ایستادگی و مقاومت مردم ایران در هشت سال جنگ تحمیلی به مقامات کاخ سفید، مینویسید: «در دهه 1980 رهبران عراق، تفکری مانند تفکر دولت فعلی ترامپ را داشتند و محاسبه کرده بودند که ایران پس از انقلاب ضعیف و بی ثبات شده است. اما در جنگ ایران و عراق، نمادهای تشیع عامل تقویت کننده روحیه ایرانیان بودند و در حالیکه عراق مجهزتر بود و تحت حمایت های بین المللی قرار داشت، ایرانیان با الهام از نهضت حسین(ع)، بر خلاف کوفیان که ننگ تنها گذارشتن امام حسین[ع] را با خود دارند، تسلیم نشدند و آماده فدا کردن جان خود شدند و زیر پرچم حسین[ع] جنگیدند.»

این مقاله تاکید میکند که «حماسه کربلا میراث مقاومت در برابر بی عدالتی است. مردم قرن ها است امام حسین[ع] را به عنوان نماد مبارزه با استبداد ستوده اند. لحظات فداکاری و شهادت امام حسین او را جاودانه کرده است. این تصاویر از ذهن مردم ایران پاک ناشدنی است.»

نویسنده مقاله در پایان با تاکید بر اینکه "یکی از مشکلات ترامپ  عدم شناخت نماد فرهنگی و اعتقادی مردم ایران است" خطاب به ترامپ می نویسد: بهتر است رئیس جمهور آمریکا از تجربه صدام حسین و تجاوز او به ایران درس بگیرد زیرا ممکن است سرنوشت صدام برای او تکرار شود»