انتقاد رسانه چینی از تحریم آدریان دریا

این رسانه چینی روز یکشنبه ادامه داد: نفتکش « آدریان دریا » پس از آزاد شدن در دو هفته پیش، بارها مقصد حرکتش را تغییر داده و در حال حاضر هم در دریای مدیترانه در حال حرکت است و جایی برای لنگر انداختن پیدا نمی کند آمریکا هشدار داده است هر کشوری که تسهیلاتی در اختیار نفتکش ایرانی قرار دهد با خطر تحریم مواجه خواهد شد.

اخبار سیاسی- بر این اساس، کشورهایی مانند یونان، ترکیه و لبنان که از جمله مقاصد نفتکش ایرانی گزارش شده بودند، از ترس تهدید آمریکا یکی پس از دیگری رابطه خود را با این نفتکش انکار کردند.

رادیو بین المللی چین نوشته است آمریکا از حکومت جبل الطارق خواست نفتکش ایرانی را توقیف کند، اما چون موفق نشد راساً وارد میدان شد وزارت دادگستری آمریکا حکم بازداشت نفتکش را صادر کرد ولی از آنجایی که آمریکا از واکنش متقابل ایران هراس دارد و جرات نمی کند نفتکش ایران را توقیف کند، همچنان به بازی قدیمی خود یعنی اعمال فشار حداکثری ادامه داد.

گزارش می افزاید: ولی ایران غیر از سرزنش، در مقابل حریفانش سلاح متقابل هم دارد تا فریب نمایش های دو رویی انگلستان و آمریکا را نخورد با اینکه انگلستان نفتکش ایران را آزاد کرده، ایران هنوز خبری از رها کردن نفتکش توقیف شده انگلستان نداده است.

در ادامه این مطلب آمده است: هدف آمریکا از توقیف و تحریم نفتکش ایرانی این است که صادرات نفت ایران را به صفر برساند اگر چه بعد از لغو معافیت واردات نفت از ایران برای چند کشور، صادرات نفت ایران به میزان زیادی کاهش یافته است ولی ایران تجربه فراوانی در مقابله با تحریم دارد و با اعمال فشار حداکثری نمی توان ایران را وادار به تسلیم کرد؛ بلکه این اقدام تنها انزجار بیشتر مردم ایران را بر خواهد انگیخت، همانطور که سایر کشورها هم مراتب نارضایتی و مخالف شدید خود را با اقدامات آمریکا اعلام کرده اند.

رادیو بین المللی چین نوشته است صدور نفت، حق مسلم و قانونی ایران است چین بارها تاکید کرده است قاطعانه با تحریم یکجانبه آمریکا مخالف است و مانند گذشته همکاری اقتصادی و تجاری عادی را با ایران حفظ خواهد کرد.

این مطلب می افزاید: هفته گذشته، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از چین دیدار کرد «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین در ملاقات با ظریف گفت چین در مساله برجام، خواست های منطقی ایران را درک می کند و معتقد است در قبال اجرای برجام، ایران باید مزایای منطقی به دست بیاورد.

گزارش در پایان به اظهارات «گائو فنگ» سخنگوی وزارت بازرگانی چین پرداخته که گفته است همکاری اقتصادی و انرژی بین جامعه جهانی از جمله چین و ایران در چهارچوب قانون بین المللی منطقی و قانونی است و باید مورد احترام و حفاظت قرار گیرد این موضع مشترک اکثر اعضای جامعه جهانی است.