ادعای بلومبرگ در مورد پیشنهاد فرانسه به ایران

پیشنهاد این قرار داد طی مذاکرات تلفنی بین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمانو و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و بعد از آن دیدار جواد ظریف وزیر امور خارجه با امانوئل مکرون داده شد.

اخبار سیاسی- خبرگزاری بلومبرگ به نقل از علی مطهری نوشته است که:" اگر ایران کاملا به توافق هسته ای پایبند باشد فرانسه حاضر به پرداخت ۱۵ میلیارد دلار طی سه قسط در ازای پیش خرید نفت به ایران خواهد بود."

براساس این گزارش برخی دیگر از دیپلمات های اروپایی از این پیشنهاد مکرون به شدت حمایت کردند چراکه باعث کاهش فعالیت های هسته ای ایران و پایبندی بیشتر او به توافق خواهد شد.

روز دوشنبه گذشته وزیر امور خارجه ایران در خصوص توافق هسته ای گفت:" اگر که اروپا نتواند از ایران در مقابل تحریم های آمریکا محافظت کند ایران سطح تعهداتش به برجام را کاهش خواهد داد."

بلومبرگ در این رابطه نوشته است ایران هفته گذشته دو گزینه برای عدم توانایی این کشورها برای محافظت از ایران در مقابل تحریم های آمریکابه اروپا پیشنهاد داده است. این پیشنهادات که توسط عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه مطرح شد شامل ارائه یک خط اعتباری به ایران برای فروش نفت و دور زدن تحریم های آمریکا است.