رحمانی فضلی: در نظام بودجه‌ریزی تنها ۱۲ درصد اختیارات به استان‌ها داده می‌شود

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور عصر امروز در نشست سراسری مدیران دفاتر تسهیل گری مناطق حاشیه نشین، اظهار داشت: موضوع تسهیل‌گری خدمات رسانی به محلات به ویژه محلات کم‌برخوردار موضوعی است که در جلسات شورای اجتماعی در حضور مقام معظم رهبری و سران قوا مطرح شد و سپس در برنامه ششم جزء وظایف قانونی قرار گرفت.

اخبار سیاسی- وی افزود: تسهیل‌گری به معنای ایجاد یک دستگاه در کنار دستگاه دیگر و یا یک نهاد در کنار نهاد دیگر نیست و اگر این تصور باشد راه را به اشتباه رفته‌ایم این نهاد ایجاد شده تا به شعار اجتماعی شدن، پاسخگوی مطالبات نیازها و رفع آسیب ها در محلات آسیب پذیر پاسخ مناسبی دهیم.

وزیر کشور بیان کرد: شما تسهیل‌گران در هر محله باید بتوانید با برقراری ارتباط با همه نهادهای مردمی و خدمات رسان، معتمدان محلات، نسبت به ارتقای سطح مشارکت و با پاسخگویی به نیازها و مطالبات پاسخ مناسب دهید.

 وی افزود: پیشنهاد ما این است که عنوان مدیر را از روی خودتان بردارید که اگر اینطور باشد در یک سیستم اداری قرار می گیرید باید اسمی مردمی روی تان باشد تا بتوانید پیوندی با مردم ایجاد کنید. شما پاسخگوی نیازهای مردم هستید نباید این تلقی ایجاد شود که شما یک قدرت دارید که البته اگر این قدرت را دارید در نتیجه بسیج شدن همه دستگاه‌های اجرایی است که شما آن را بسیج کرده اید تا به کمک تان بیاید، بنابراین عنوان مدیر را تغییر دهید.

رحمانی فضلی بیان کرد: شما باید موضوع انگیزه و علاقه را جدی بگیرید اگر به عنوان یک کارمند وارد محلات شوید در چارچوب رفتارهای اداری راه را به اشتباه خواهید رفت. چشمه های جوشان خدمات‌رسانی در دل مردم و در درون مردم جاری می‌شود و به اثربخشی منتهی خواهد شد.

 وی بیان کرد: شما باید نگاه انسان محوری نسبت به موضوع تسهیل‌گری داشته باشید یعنی شما افراد تسهیل‌گری هستید که این خدمات را به مردم این مناطق کم برخوردار ارائه می‌دهید. در این مسیر دو اشکال وجود دارد که می‌توان به عوامل طبیعی همچون خشکسالی و برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی اشتباهی که در نظام اداری پیش از انقلاب وجود داشت اشاره کرد. سیلی که تا به امروز جاری شده و شاهد عدم توازن در حوزه‌های مختلف از جمله امکانات منابع فرصت ها و توزیع جمعیت هستیم.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: شما باید نگاه علمی به مسائل داشته باشید زمانی که وارد محله می‌شوید شاهد انبوهی از جمعیت هستید که هر کدام از آنها با مشکلاتی روبه‌رو هستند اگر الگوی رفتاری علمی تعریف شده‌ای نداشته باشید نمی توانید برای حل مشکلاتشان کاری انجام دهید.

وی بیان کرد: معتقد نیستم همه محلات کم‌برخوردار حاشیه نشین هستند چرا که حاشیه نشینی معنای خاص خود را دارد گاهی اوقات زمانی که به این مناطق می روم آنها گلایه‌مند هستند که به ما حاشیه نشین نگویید چراکه ما در این محلات شهید داده‌ایم و در این محله زندگی می کنیم باید در تعاریف و به کارگیری واژه ها دقت کنیم همچنین آماری که از حاشیه نشینی ها وجود دارد به نظر می‌رسد این آمار غلط است چرا که هنوز معنای درستی از حاشیه نشینی نداریم.

 وزیر کشور افزود: اگر نگاه ساختارگرایانه را به درستی بشناسیم، می‌توانیم موضوعات این محلات را اولویت‌بندی کنیم و بر اساس اولویت‌ها کارهایی را انجام دهیم و مردمان این مناطق حق قانونی و شهروندی را دارند که از حداقل امکانات همچون آب، برق، خیابان کشی و کوچه بندی برخوردار باشند.آنها از ما تقاضا دارند تا در این موارد مشکلاتشان را حل کنیم.  استاندار هم به این مناطق سفر کرده بود به این نتیجه رسیده بود که مشکلات این مناطق این موارد هستند.

وی بیان کرد: ما از طرفی با محدودیت منابع روبرو هستیم و از طرفی هم باید اولویت‌ها را هم در نظر بگیریم و نگاه علمی به آنها داشته باشیم. ما باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم یعنی ما باید هماهنگ کننده و منتقل کننده باشیم و سپس از توانمندی‌های خودشان بهره مند شویم و همبستگی اجتماعی را تقویت کنیم همچنین نهادهای مردمی، خیرین و هیئت‌ها و دانشگاه‌ها را وارد میدان کنیم و آنها را در این امر سهیم کنیم.

رحمانی فضلی تصریح کرد: می‌توانیم به جای مدیر از واژه یاران تسهیل‌گر استفاده کنیم. شما باید خودتان را در محلات تکثیر کنید و در این جمعیت محدود باقی نمانید.

وی افزود: شما باید تلاش کنید تا در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی و مشارکتی کارها را پیش ببرید تا رضایت‌مندی مردم را به دست بیاورید، رضایت مندی مردم این است که تصور کنند ما دلسوزان کنارشان هستیم و باید از ظرفیت‌های خودشان استفاده کنیم. آنها سرمایه‌های اجتماعی هستند و باید تبدیل به اعتماد شوند.

وزیرکشور  بیان کرد: دستگاه‌هایی که به عنوان حاکمیتی نقش مهمتری را ایفا می‌کند باید اولویت شهرداران شهرها و کلان شهرها را در خدمات رسانی مناطق قرار دهند که می توان به شهرهایی همچون مشهد، تهران شیراز و اصفهان اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: مسئله بعدی ایجاد نشاط مشارکت کارآمدی اعتمادسازی و امید آفرینی و اثربخشی فعالیت در فضای عمومی محلات است، باید هدف گذاری و برنامه ریزی مان با نگاه علمی به محلات باشد. مسائل فرهنگی مساله زمانبری است و انتظار نتیجه کوتاه‌مدت را ندارم اما این مسائل باید به صورت مداوم استمرار داشته باشد تا شاهد به دست آوردن نتایج مثبت و اثربخشی باشیم.

رحمانی فضلی یادآور شد: نظام بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی و اداری یک نظام کاملاً متمرکز بخشی و بدون اختیارات است. البته این نوع نظام پیش از انقلاب بود و پس از انقلاب شاهد گشایش های زیادی بودیم. همچنین در نظام بودجه‌ریزی بیش از ۱۲ درصد اختیارات به استان‌ها نمی دهیم که باید این شیوه اصلاح شود.

وی بیان کرد: ما در سه سطح کار را پیگیری می کردیم که می‌توان به سطح منطقه‌ای، استانی، شهرستانی و محلاتی اشاره کرد. در سطح منطقه‌ای ما با کمک سازمان برنامه و بودجه استان ها را به ۹ منطقه تبدیل کرده ایم و سعی کرده‌ایم تبادل امکانات و ظرفیت‌ها بین این مناطق انجام شود.

وزیر کشور ادامه داد: در دومین سطح استانی ما ۳۱ شهرستان را احصا کرده‌ایم که نسبت به دیگر شهرستان ها بالاترین سطح را از نظر کم برخورداری بهره‌مند هستند. مدلی را طراحی و دستورالعمل را پیش گرفتیم. ما باید بتوانیم در فضای مناسب نظام برنامه نویسی را عوض کنیم و امکانات ملی را با توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای توزیع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: شما نقش‌آفرین اصلی در نحوه چگونگی موفقیت الگوی در این چند لایه هستید و باید با انگیزه ، علاقه جدیت و خستگی‌ناپذیر، جهادی و ایثارگری این کارها را انجام دهید.