ماجرای عقد دختر 9 ساله و پسر 22 ساله/ دختر بهمئی، قربانی جنگ روانی جبهه تغییر

اخبار سیاسی- در این یادداشت پرده از تلاشی فعلا نافرجام برای اثرگذاری بر تصمیم کمیسیون قضایی مجلس در سه‌شنبه گذشته برداشته می‌شود. هر دوطرف خانواده ها راضی هستند و دختر نیز موافق این ازدواج است. نکته اینجاست که درحال حاضر برخی از اهالی محل به جای خوشحالی از باطل شدن این محرمیت از دخالت مسئولان ناراحت هستند و تعجب کرده اند.

به گزارش افکارنیوز، ساعت 10 شب، یک خبرنگار اصلاح‌طلب ، فیلمی از یک واقعه عقد محرمیت در یک منطقه لرنشین زاگرس جنوب غرب، واقع در استان کهگیلویه‌وبویراحمد را در توئیتر خود منتشر می‌کند. در عرض چند ساعت، طوفان توئیتری به پا می‌خیزد. ترول‌های اصلاحات، ترول‌های مریم رجوی و چند ده تن از خبرنگاران روزنامه‌های زنجیره‌ای اقدام به نقل قول این خبر کرده و تا ساعت‌های نزدیک صبح که قرار است مردم عادی بیدار شده و صفحات مجازی را مرور کنند، با یک شهر خبری ویران‌شده از طوفان دیشب مواجه می‌شوند.

خبر چه بوده؟ «فیلم متعلق به مراسم «عقد موقت» دخترکی معصوم در منطقه بهمئی در استان کهگیلیویه و بویراحمد است. بی‌تردید این دختر زیر سن ۱۳ سال است و شرم آور انکه در برابر چنین اتفاقی سکوت کنیم. از دادستان کشور و استان می‌خواهیم جلوی این فاجعه را بگیرند». در توضیحات این خبر در صفحات دیگر گفته می‌شود یک پسر 22  ساله در یک مراسم خانوادگی، یک دختربچه 9 ساله را به عقد خود در می‌آورد، دختربچه هیچ چیز نمی‌فهمد، بازخوردهای خبر و خوانندگان به شدت اندوه‌آفرین، غیرقابل باور و خشم‌آور است. دو ساعت بعد، مسیح علینژاد در صفحه خود، متن از قبل آماده شده را منتشر می‌کند، مطابق معمول متنی هیجان‌زده و پر از کینه و نفرت از جمهوری اسلامی. چند ساعت بعد، کاسبان کاریکاتوری، کارتون‌هایی وحشتناک از این فیلم منتشر می‌کنند.

روز بعد معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در صفحه خبرنگار منتشرکننده فیلم خواستار معرفی زوج برای پیگیری این موضوع می‌شود؛ چند ساعت بعد علی سعیدی، رئیس دادگستری بهمئی در جمع خبرنگاران حاضر شده و گفت: در چند روز اخیر شاهد انتشار فیلمی با عنوان «عقد دختر بچه 10 ساله با پسر 22 ساله» بودیم که این مسئله را پیگیری کردیم. عاقد، داماد و اولیای دختر را فراخواندیم و از اظهارات والدین آنها متوجه شدیم دختر 10 سال و پسر 22 سال سن دارد و بنا به رسومات محلی برای اینکه از نظر شرعی و قانونی محرم باشند، صیغه عقد موقت جاری شده است. وی از ابطال عقد موقت این دو خبر داد و گفت: طبق ماده 50 حمایت از خانواده با بذل مهریه از طرف پدر عروس و بذل مدت عقد از طرف داماد عقد باطل شد.

روز بعد روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات صفحه اول خود را به این پدیده اختصاص می‌دهند. شماتت خانواده و سنت‌ها و بهابخشیدن به مدرنیته و اسناد بین‌المللی محور مطالب این روزنامه‌هاست. شبکه جنگ روانی ممنوعیت ازدواج دختران زیر 18 سال، حالا به دنبال چیدن میوه جنگ روانی خود است. در هفته‌ای که قرار است طرح ممنوعیت ازدواج دختران در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مطرح شود.

محاسبات غلط در طراحی عملیات روانی ماجرای دختر 9 ساله

کم‌کم اخبار پرهیجان در مرز فرونشستن است، یک حقوق‌دان به این نحوه از ایجاد موج رسانه‌ای انتقاد می‌کند: «ویدئویی بسیار تلخ از  عقد یک کودک مورد توجه قرار گرفته. من هم، مانند دوستانی که دقت کرده‌اند، انتقاد صریح به موضوع را حتما درست و انتشار و بازنشر ویدئوی اصلاح نشده را قطعا نادرست می‌دانم. هر دو کار - تحمیل ازدواج به یک دختر خردسال و انتشار تصویر و نام او - نقض حقوق کودک هستند». خبرنگار اصلاحطلب منتشرکننده این فیلم، توئیت و فیلم خود را پاک می‌کند، اما چهره معصوم دخترک به همراه دامادی که زندگی خصوصی‌اش، سیبل یک طراحی عملیات جبهه تغییر واقع شده در جراید مکتوب و مجازی دست به دست می‌شود.

مدیرکل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد «انگیزه این اقدام را صرفا به خاطر ایجاد محرمیت با عقد موقت، شناخت بیشتر و رفت و آمد زوج با خانواده زوجه جهت جلوگیری از برخی مسائل و مشکلات شرعی عنوان می‌کند تا اینکه پس از گذشت 6 سال اقدام به عقد رسمی و ازدواج کنند». دختر  و پسر جوان که با هزاران آرزو، به یک آینده بهتر فکر می‌کردند خود را در معرض یک بازی سیاسی زشت از جبهه اصلاحات مشاهده می‌کنند. شاید اگر در همین 6 سال در یک رابطه حرام، طرح دوستی می‌ریختند اینقدر در فضای مجازی خود و خانواده‌شان مورد هتک حرمت واقع نمی‌شده و شاید شوربختانه، مورد تحسین قرار می‌گرفتند. شاید اگر این باعث می‌شد یک قتل ناموسی در این منطقه صورت گیرد، در تهران، در اتاق فرمان جبهه تغییر یک عروسی برگزار می‌شد!

محاسبات غلط جبهه تغییر وقتی نمایان می‌شود که اساسا در روز سه‌شنبه، طرح افزایش سن ازدواج در فهرست دستورکار کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس قرار ندارد و این جبهه نمی‌تواند، از خبر رویدادی که در ده روز قبل رخ داده، در سه‌شنبه سیاه خود بهره‌برداری کند.

آفتاب از پشت ابر مصنوعی بیرون می‌آید

حجت الاسلام خوب نژاد، عاقد این مراسم می‌گوید: نوع خطبه جاری شده صیغه محرمیت یا همان موقت ادامه‌دار بوده است. به علت دسترسی نداشتن به شناسنامه زوجه و اعتماد به خانواده عروس و داماد که گفته بودند زوجه ۱۰ تا ۱۱سال سن دارد، صیغه محرمیت را خوانده‌ام. بنا به اصرار خانواده داماد و عروس که از بستگان بسیار نزدیک همدیگر هستند و با هدف اینکه زوجین تا رسیدن به سن قانونی ازدواج باهم محرم باشند و رفت و آمد خانوادگی داشته باشند، بین آن‌ها صیغه محرمیت جاری شده است. رحیمی، سردفتر ازدواج و طلاق شهرستان بهمئی هم گفت: تاکنون هیچ مدرکی دال بر ازدواج رسمی این زوج در دفاتر این شهرستان ثبت نشده است.

بعد از بررسی شناسنامه دختر مشخص می‌شود سن دختر براساس کپی شناسنامه ارائه شده 11 سال  و پسر نیز 22 ساله است. این را رئیس دادگستری استان به خبرگزاری ایسنا می‌گوید. پس چرا به دروغ سن دختر در اخبار اولیه 9 و پسر 30 عنوان شده است؟ مدیر این جنگ روانی منسجم علیه یک خرده‌فرهنگ کهن چیست؟ مفهوم جنگ روانی را می‌توان در مورد کلیه روش‌ها و وسایل بکار گرفته شده بر ضد فکر انسان بکار برد. برخی از روشها و مهارت‌های جنگ روانی عبارتند از: 1. تهدید؛ 2. فریب؛ 3. تکرار مطالب؛ 4. شایعه؛ 5. تحریف؛ 6. سانسور خبری؛ 7. بزرگنمایی مشکلات؛ 8. تفرقه‌افکنی؛ 9. ترور؛ 10. تبلیغات؛ 11. دادن اطلاعات ناقص؛ 12. کوچک‌نمایی توانمندی‌ها (1).

این همه دقت نظر در انتخاب سوژه خبر، این همه برنامه‌ریزی برای پوشش خبری و بزرگنمایی، تحریف، فشار سیاسی، ترور شخصیت، آبروریزی دو انسان آبرومند، تبلیغات، ارائه اطلاعات ناقص و ... بدون یک نگاه به فهرست دستور کار کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در روز سه‌شنبه، قطار قطار تیر جبهه تغییر را به سنگ می‌زند و حالا گفته می‌شود «تفنگ‌چین قطاری بهمئی» و معشوقه‌اش تصمیم گرفته‌اند بعد از ایام عزا، دل در گروی همدیگر ببندند و عقد کنند. «خانواده های هر دوطرف به شدت از باطل شدن این محرمیت ناراحت هستند و می‌گویند در کار آن ها دخالت شده است. آنان ابراز داشته‌اند هر دوطرف خانواده‌ها راضی هستند و حتی دختر نیز موافق این ازدواج است. نکته اینجاست که درحال حاضر برخی از اهالی محل به جای خوشحالی از باطل شدن این محرمیت از دخالت مسئولان ناراحتند و تعجب کرده اند. ازدواج در سنین پایین در این منطقه امری غیرطبیعی نیست و زمزمه های این صحبت شنیده می‌شود، بعد از ماه محرم و صفر که آب ها از آسیاب افتاد، خانواده‌ها دوباره این دو نفر را به یکدیگر محرم خواهند کرد (2).

حالا خبرنگار منتشرکننده، متن خبر خود را پاک کرده و شاید، منتظر ارسال دادخواست تجاوز به حریم خصوصی زوج است. اما این قصه‌ها ادامه خواهد داشت. روان شناسی تبلیغات، در پی تغییر نگرش و باورهای افراد است و می خواهد نگرش ها و باورهای افراد را از آن خود کند؛ تحریف واقعیات نیز یکی از روش هایی است که در آن سعی می‌شود اذهان عمومی را از حق به باطل منحرف کرده، باعث شود تا مسائل، طور دیگری جلوه گر شوند و به عبارتی، آنها باعث می شوند تا مردم از پیام ها و جریانات به گونه ای برداشت نمایند که آنها می خواهند و این نکته مهمی است که روش های دیگر، اغلب برای همین هدف به کار برده می شوند. در این روش، دشمن سعی می کند تا مخاطب مورد نظر را به سمت یک فضای ذهنی متفاوت با واقعیات سوق دهد و این عمل، یعنی فریب یا دروغ بزرگ، باید به گونه ای ساخته و پرداخته شود که افراد، بدون هیچ مقاومتی وارد آن شوند و القائاتی را که می شود، بپذیرند (3). شبکه تغییر تا ممنوعیت همه ازدواج‌های زیر 18 سال زنان که حدود یک سوم کل ازدواج های کشور را شامل می‌شود دست بردار نخواهد بود.

محمدصالح داوری‌ثانی

(1)           نصر، صلاح؛ ص95 و متفکر، حسین؛ ص67 و درآمدی بر جنگ رسانه‌ای، ص13 – 14

(2)           روزنامه هفت صبح، 13 شهریور 98، ص 3

(3)           مجله پرسمان،  اردیبهشت 1386، شماره 56 ، جنگ روانی