گام سوم کاهش تعهدات برجامی اجرایی می شود/ پیشنهاد پوچ فرانسه به ایران

اخبار سیاسی- شیخ حسن روحانی رئیس جمهور امروز اعلام کرد که بعید می‌دانم امروز و فردا با اروپا به نتیجه برسیم، گام سوم ایران را اعلام خواهیم کرد. با همین سخن آب پاکی روی دست اروپایی ها ریخته شد و فهمیدند که دیگر ایران در موضوع برجام کوتاه نخواهد آمد.

به گزارش افکارنیوز، اروپا در سالهای اخیر بعد از برجام فقط به شکل لفظی از این توافق نامه حمایت کرده اند و هرگاه پای عمل به تعهدات رسیده از آن سر باز زده و بهانه گیری می کنند.

بهروزنعمتی نماینده مجلس  با اشاره به اینکه هیچ امیدی به اجرایی شدن تعهدات برجام از سوی اروپایی ها نیست،اظهار داشت: چشم مان آب نمی خورد که اروپایی ها به تعهدات خود نسبت به مسئله برجام دراین فاصله زمانی عمل کنند و دراین راستا جمهوری اسلامی ایران گام سوم را برخواهد داشت.

همچنین غلامرضا کاتب دیگر نماینده مجلس با یادآوری خروج آمریکا از برجا م و عدم جبران خلاء‌های توافق از سوی اروپایی‌ها، گفت: در صورتی که اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند و آمریکا دست از شیطنت بردارند ایران هم کاهش تعهدات برجام را متوقف خواهد کرد اما متاسفانه در این مدت رفتار اروپایی ها قابل پیش بینی و قابل اعتماد برای جمهوری اسلامی ایران نبوده است.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی با یادآوری کاهش اختلافات ایران طرف‌های اروپایی برجام، تصریح کرد: بخش عمده آنها حل شده اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم، لذا گام سوم کاهش تعهدات برجام باید برداشته شود.

وی افزود: اروپایی‌های طرف برجام به خوبی درخواست ایران را می‌دانند. در بسیاری از موارد نیز بهم نزدیک شده‌ایم اما گویا اروپایی‌ها نمی‌توانند برخی اختلافات را حل و فصل کنند. گام سوم کاهش تعهدات در این شرایط قطعا لازم و تاثیرگذار خواهد بود.

کاتب ادامه داد: گام سوم کاهش تعهدات برجام مهم‌ترین گامی است که جمهوری اسلامی ایران برمی‌دارد، آثار این گام نیز بسیار فوق‌العاده خواهد بود. سازمان انرژی اتمی هم با برداشتن گام سوم باید از روند سرعت معمولی خارج و فعالیتش شتاب بگیرد.

عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: مقامات فرانسوی در هفته‌های اخیر تلاش بسیاری برای راه اندازی خط اعتباری 15 میلیارد دلاری کردند اما به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها اجازه راه اندازی آن را ندادند و این بار هم اروپایی‌ها نتوانستند مستقل از آمریکا تصمیم بگیرند.

عباسی عضو هئیت رئیسه مجلس نیز تصریح کرد: اروپایی ها اززمان تعهدات خود دربرجام تا الان هیچ کدام از وعده های خود را اجرایی نکردند بلکه آمریکا را نسبت به تحریم ها علیه ایران همراهی کردند وقتی که ما اینچنین رفتارهایی را ازاروپایی ها مشاهده می کنیم اگرچه در گذشته هم رفتارهای اروپایی برای ملت ایران ثابت شده بود،دیگر ضرورتی ندارد که ما بخواهیم مجددا با آنها کنار بیاییم یا اینکه به توافق برسیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم به لزوم اجرایی شدن تعهدات گام سوم در صورت اجرایی نشدن تعهدات اروپایی ها اشاره کرد و گفت: اگر اروپایی ها نسبت به تعهدات خود در برجام که تاکنون به آن پایبند نبوده اند،حرکتی را انجام ندهند ما باید گام سوم را محکم برداریم و در آن بسیاری از موارد قانونی که حق جمهوری اسلامی ایران است را عملیاتی کنیم.

بروجردی دیگر نماینده مجلس نیز در خصوص پیشنهاد برجامی فرانسوی ها مبنی بر ایجاد خط اعتباری حدود ۱۵ میلیارد دلار برای مدت چهار ماه و گفتگو در مورد مسائل غیربرجامی، گفت: به اندازه کافی فریب غربی ها در ارتباط با تعهدات برجامی را خورده ایم و تکرار امور تجربه شده حاصلی برای منافع ملی کشورمان نخواهد داشت.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر فرانسه و دیگر کشورهای غربی از حداقل صداقت برخوردار بوده و از استقلال سیاسی لازم برای تصمیم گیری و اجرای تعهدات خودشان برخوردار هستند، باید به کلیه قول هایشان بدون فوت وقت در زمینه برجام عمل کنند.

وی افزود: تعیین زمان چهار ماهه و ایجاد محدودیت بهانه است زیرا آنها درصدد جلوگیری از وارد نشدن کشورمان برای اجرای گام سوم است.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم پیشنهاد پاریس را در باغ سبز از سوی غربی ها دانست و علت آن را ایجاد تردید در بین مسئولان پیش بینی کرد.

بروجردی با اشاره به اینکه کشورهای غربی امضاء کننده برجام باید بدون بدون پیش شرط به تعهداتشان در برجام عمل کنند، تصریح کرد: اروپایی ها درصدد صحنه آرایی و بهانه جویی هستند تا پای کشورمان را به مذاکرات دیگری غیر از مسائل هسته ای بکشانند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح مباحث غیرهسته ای از سوی غربی ها، گفت: به عنوان مثال طی این مدت همواره در مذاکرات صورت گرفته آنها از تامین امنیت آبراهه ها صحبت کردند در حالی که امنیت آبراهه ها ارتباطی با برجام ندارد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه انگلیس مخل امنیت آبراهه ها است و اولین گام در این راستا را با راهزنی و توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی برداشت، خاطرنشان کرد: خودشان ناامنی ایجاد کرده و اقدام به دزدی دریایی می کنند و سپس پیشنهاد مذاکره و گفتگو در این راستا را می دهند که امری قابل تامل است. نباید فراموش کرد که نیروی دریایی ارتش ایران در آب های فراسرزمینی همواره موجب تامین امنیت بوده است.