اجرای اینستکس مشروط به پذیرش FATF

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی روز چهارشنبه تاکید کرد سازوکار مالی اینستکس مادامی که تهران تدابیری برای مقابله با «پولشویی و تامین مالی تروریسم» اتخاذ نکند، به اجرا گذاشته نخواهد شد.

اخبار سیاسی_ منبع دیپلماتیک فرانسوی که نامش فاش نشده است، تصریح کرد: تا جایی که من می‌دانم سازوکار متناظر ایرانی هنوز عملیاتی نیست. روزی که ایرانی‌ها شروط FATF را امضا کنند، درباره آن صحبت خواهیم کرد. روزی که اطمینان حاصل شود که در اولین معامله صورت گرفته از طریق اینستکس، آمریکایی‌ها سازوکار متناظر ایرانی را تحریم نخواهند کرد.

پیش از این نیز کشورهای اروپایی اجرای اینستکس را به پایبندی تهران به تعهدات برجامی مشروط کرده بودند.

طرف‌های اروپایی برجام پارسال پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق ضمن ابراز «تأسف» از اقدام واشنگتن مدعی شدند بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند. وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان سرانجام با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه پارسال رسما ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران موسوم به اینستکس را اعلام کردند.

بنابر ادعای آن‌ها هدف بلندمدت اینستکس گشایش کانال‌های اقتصادی برای کشور‌های ثالثی است که تمایل به تجارت با ایران را دارند. آنها طی ماه‌های گذشته نیز مدعی راه‌اندازی رسمی این سازوکار مالی شدند، اما بنابر گفته مقامات کشورمان هیچ اقدام موثر و عملی در زمینه روابط تجاری ایران و اروپا صورت نگرفته است. 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.