واکنش‌های ادامه‌دار به گام سوم برجامی ایران

 پورمختار گفت: اروپایی‌ها فرصت تغییر رفتار داشتند، اما هیچ حرکتی در مسیر تعهدات نکردند، لذا جمهوری اسلامی هم دیگر دلیلی برای اجرای برجام ندارد، البته که ما در چارچوب توافق تعهداتمان را کاهش دادیم.

اخبار سیاسی- محمد پورمختار با یادآوری اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجام، گفت: اقدام ایران در کاهش تعهدات برجام به‌جا و پاسخ مرحله‌ای مناسبی است، زیرا طرف‌های مقابل انتظار دارند که ایران به تنهایی به تعهدات برجام پایبند بماند ولی خودشان به هیچ کدام از تعهدات عمل نکنند. هشدارهای ایران و کاهش تعهدات منطقی و طبق برنامه از پیش اعلام شده بوده است.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اروپایی‌ها فرصت تغییر رفتار داشتند، اما هیچ حرکتی در مسیر تعهدات نکردند، لذا جمهوری اسلامی هم دیگر دلیلی برای اجرای برجام ندارد البته که ما در چارچوب توافق تعهداتمان را کاهش دادیم.

پورمختار افزود: جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های بالایی در حوزه تحقیق و توسعه برخوردار است و در این گام سوم به بسط و توسعه آن خواهیم پرداخت، ایران تنها زمان‌ها را کاهش داده و لذا نقض برجامی صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اروپایی‌ها طرف برجام باید در این فرصت مجدد به برجام برگردند و به تعهدات خود جامه عمل بپوشانند. اروپایی‌ها باید دست از شعار بردارند، متاسفانه رفتارهای آنها بیانگر عدم اراده آنها در اجرای تعهدات است.

ایران نیاز به غنی سازی ٢٠ درصد ندارد

علاءالدین بروجردی عضو فراکسیون مستقلین ولایی نیز با اشاره به جزییات گام سوم کاهش تعهدات برجامی به خانه ملت گفت: اقدام ایران در گام سوم نشان از جدیت جمهوری اسلامی برای حفظ منافع ملی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس ادامه داد: کشورهای اروپایی ضعف تمام عیار سیاسی خود را در مقابل آمریکا به نمایش گذاشتند و اروپایی ها نشان دادند با وجود همه ادعاهایی که دارند هیچ جایگاهی در مناسبات قدرت در عرصه سیاسی امروز جهان ندارند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: جمهوری اسلامی قرارداد چند جانبه ای را امضا کرد که قرار بود کلیه امضا کنندگان به تعهداتشان احترام بگذارند و به آن عمل کنند. ایران به صراحت و کاملا شفاف اعلام کرده اگر طرفین مقابل به تعهداتشان عمل کنند ما نیز اجرای کامل تعهدات را از سر می گیریم.

وی با اشاره به گام های کاهش تعهدات برجامی ایران، گفت: ایران به طور شفاف و رسمی برنامه زمان بندی شده برای کاهش تعهدات برجامی را اعلام کرده است که از منطق اصولی برخوردار بوده و هم راستا با دو ماده برجام است.

بروجردی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر اینکه اقدام جمهوری اسلامی در برابر بدعهدی طرفین برجام در راستای حفظ منافع ملی است، اظهار داشت: ایران برای اینکه حسن نیت خود را نشان دهد بارها اعلام کرده اگر اروپایی ها به تعهدات خود عمل کنند ما نیز اجرای کامل برجام را در دستور کار قرا می دهیم که این نشان از اوج صداقت ایران در ارتباط با توافق بین المللی است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان ادامه پیدا می کند، بیان کرد: ایران از آنچه می گوید ابایی ندارد، آژانس نیز می تواند اقدام های ایران را که کاملا قانونی و مبتنی بر مقررات بین المللی است را رصد کند، ما نیازی به لاپوشانی نداریم، منطقی تر این است که آژانس نیز از نزدیک شاهد این تحول باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه ایران نیازی به غنی سازی ۲۰ درصد ندارد، گفت: در ارتباط با راکتور تهران به اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد نیاز داشتیم که در مقطعی آن را تولید و صفحات سوخت را تامین کردیم، بنابراین وقتی نیاز نداریم لازم نیست اقدام مشابه انجام دهیم، با این حال هر زمان نیاز داشته باشیم می توانیم به غنی سازی ۲۰ درصد دسست پیدا کنیم.

گام‌های کاهش تعهدات برجامی باید با فکر و با کار کارشناسی برداشته شود

عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده مردم آمل و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز با اشاره به اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجام از سوی ایران در مقابله با بدعهدی‌های اروپایی‌ها، به فارس گفت: سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی ایران توسط مقام معظم رهبری ترسیم شده و همه ما از آن سیاست‌های کلی نظام تبعیت می‌کنیم و مقام معظم رهبری هم اجرای این مسأله را به دولت محول کرده که با توجه به شرایط کشور تصمیم‌گیری کند.

وی افزود: نباید اینطور باشد که یک طرف تصمیم یکجانبه گرفته و کل برجام را قبول نداشته باشد، از طرف دیگر جمهوری اسلامی فقط تماشاگر اقدامات آنها باشد؛ باید تصمیماتی هم از طرف جمهوری اسلامی ایران اتخاذ شود که آنها تصور نکنند که ما از تصمیمات و نظرات آنها تبعیت می‌کنیم.

یوسفیان ملا گفت: کشورهای اروپایی هم که اصرار بر عدم خروج ایران از برجام دارند باید به وسط میدان بیایند و اقداماتی انجام دهند که جلوی اجرایی‌سازی گام سوم کاهش تعهدات برجام از سوی ایران را بگیرند، البته اگر بخواهند.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: اروپایی‌ها تا الان کار عملی انجام نداده‌اند و فقط به جلسه، قول، قرار، خواهش و تمنا گذشت و هیچ اتفاق خاصی نیفتاد، لذا ما نباید بدون تصمیم بمانیم و تصمیم هم باید قطعاً حساب‌شده باشد. باید تصمیمی بگیریم که خدای ناکرده به زیان حقوق ملی و نظام جمهوری اسلامی منجر نشود.

وی افزود: طرف خارجیِ ما تا الان دو قسمت بودند. یک قسمت آمریکایی‌ها و قسمت دیگر اروپایی‌ها بودند که فقط با حرف و قول و قرار این مدت را گذراندند. از عالی‌ترین مقام آنها و آقای مکرون صحبت کردند اما تصمیم مناسبی نگرفتند، حتی در جزئی‌ترین مسائل هم کوتاهی کردند و هیچ اقدامی نشده است.ما نباید از کنار این مسأله به صورت چراغ خاموش عبور کنیم و باید تصمیم مناسب بگیریم و تصمیم هم باید حساب شده و با مدیریت و برنامه باشد.

یوسفیان ملا گفت: گام‌های بعدی ایران باید همراه با کار کارشناسی باشد. کاخ سفید با عجله و بدون توجه به قوانین و مقررات بین‌المللی عمل کرد و به صورت یکجانبه از برجام خارج شد اما کشور ما به تمام قوانین و مقررات بین‌المللی عمل کرد.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهارداشت: گام‌های کاهش تعهدات برجامی ما باید با فکر و با کار کارشناسی برداشته شود. اگر با کار کارشناسی عمل کرده، حتماً و یقیناً منافع نظام را در نظر بگیریم، قطعاً سود می‌بریم.