ترامپ با پرداخت ۱۵ میلیارد دلار به ایران موافقت کرد

«کریس مورفی»، سناتور آمریکایی در حساب کاربری خود در توئیتر از موافقت ترامپ برای پرداخت ۱۵ میلیارد دلار به ایران در مقابل توقف کاهش تعهدات تهران در برجام خبر داده است.

اخبار سیاسی- در این ارتباط، کریس مورفی  گفت: ترامپ به ایران ۱۵ میلیارد دلار برای بازگشت به توافقی می دهد که او خود، آن را رد و پاره کرد.

کریس مورفی، سناتور دموکرات کنگره آمریکا از ایالت کنتیکت است که از جمله منتقدان سیاست خارجی دونالد ترامپ نیز به شمار می‌رود.

اعطای ۱۵ میلیارد دلار به ایران از جمله بخش‌های طرح پیشنهادی رئیس جمهور فرانسه است که «دیلی بیست» در ارتباط با جزئیات آن پیشتر گفته بود: در برابر پول (اعتبار ۱۵ میلیارد دلاری)، ایران باید به پایبندی به توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی که در سال ۲۰۱۵ منعقد شد بازگردد و تهران همچنین باید با عدم تهدید امنیت خلیج فارس و عدم ممانعت از دریانوردی در این منطقه موافقت کند. در طرح فرانسه همچنین تعهد تهران به انجام گفت‌وگوهای منطقه‌ای خاورمیانه‌ای نیز در آینده ذکر شده است.

هنوز منابع رسمی در فرانسه و یا در آمریکا به انتشار جزئیات موسوم به طرح فرانسه واکنشی نشان نداده‌اند، اما امانوئل ماکرون پیش از این اعلام کرده بود که در تلاش است تا با میانجی‌گری در روابط تهران و واشنگتن از تشدید تنش‌ها در منطقه جلوگیری کند.

ایران پیشتر هرگونه مذاکره را منوط به لغو و تعلیق تحریم‌ها عنوان کرده بود و به نظر می‌رسد تداوم تحریم‌های آمریکا همچنان بزرگترین مانع هرگونه مذاکره و گفتگو با ایران است.