تفکیک وزارت بازرگانی و صمت، واردات را افزایش می‌دهد

 حجت‌اللّه عبدالملکی عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) درباره تشکیل وزارتخانه بازرگانی گفت: دولت معتقد است که اگر وزارتخانه بازرگانی مجزایی داشته باشد، کنترل بازار،  صادرات و واردات بهتر انجام می‌‌شود، همچنین ادغام وزارت بازرگانی با وزارت صنعت سابق به کنترل و مدیریت بازار خدشه وارد می‌کند.

اخبار سیاسی- او ادامه داد: اکنون دو مسئله بسیار جدی وجود دارد، مسئله اول این است که تفکیک این دو وزارتخانه از هم، بار اداری، تشکیلاتی و مشکلات سنگینی برای کشور ایجاد می‌کند. مسئله دوم این است که تمرکز دولت و بازار بر واردات بسیار زیاد است، همچنین تاکنون نتوانستیم فرهنگ الگوی مصرف را اصلاح کنیم و متاسفانه برنامه‌ریزی جدی برای تقویت تولید ملی در چند سال اخیر انجام نداده‌ایم. تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت منجر به افزایش شدید واردات خواهد شد.

عبدالملکی در ادامه افزود: اکنون که وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت بازرگانی ادغام شده است، کالا‌های تولید داخل که با افزایش واردات، ضربه می‌خورند، مدیریت می‌شوند و جلوی واردات بی‌رویه گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: از تصویب شتابزده قانون مهم تجارت تا دغدغه‌های اتاق بازرگانی / نمایندگان در تصویب ۲ ساعته قانون تجارت تجدیدنظر کنند 

عضو جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب بیان کرد: اگر وزارت صنعت و وزارت بازرگانی از هم جدا شوند، هماهنگی و همکاری لازم را با یکدیگر نخواهند داشت و ممکن است واردات کشور لطمه جدی بخورد؛ به همین منظور بار تشکیلاتی سازمانی و بروکراسی سنگینی که این تغییرات دارد، دولت را به شدت درگیر موضوعات حاشیه‌ای می‌کند و از طرف دیگر باعث لطمه خوردن به تولید ملی به جهت استقلال عمل حوزه بازرگانی می‌شود و این تغییرات در زمان فعلی اتفاق منطقی تلقی نمی‌شود. شاید دولت با این کار، به دنبال تغییر صورت مسئله است و می‌خواهد زمین بازی را عوض کند.