منتظریم ببینیم سعودی‌ها چه تصمیمی درباره سیاست خارجی آمریکا می‌گیرند

بن رودز معاون مشاور امنیت ملی دولت «باراک اوباما» با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ درباره تصمیم سعودی‌ها در زمینه اینکه چه کسی مقصر حمله به تاسیسات نفتی این کشور است با طعنه نوشت: «منتظریم چشم باز کنیم و ببینیم که محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی درباره ارتش آمریکا و سیاست خارجی ما چه تصمیمی خواهد گرفت.»

اخبار سیاسی- «وندی شرمن» مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در دولت اوباما نیز در واکنش به همین اظهارات ترامپ در حسای توئیتری خود نوشت: سنا هم مانند مجلس نمایندگان باید تاکید کند که رئیس جمهور مجوز جنگ با ایران تحت قانون «مجوز اقدام نظامی علیه اقدامات تروریستی» را ندارد. الان زمان خوبی برای سنا و کنگره است تا آن را مطرح کنند. 

ترامپ شب گذشته در حساب توئیتری خود در واکنش به حملات پهپادی انصارالله به تاسیسات نفتی آرامکو و مختل شدن تولید و صادرات نفت عربستان سعودی نوشت: تامین نفت عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفته است. دلیلی وجود دارد که باور کنیم مقصر را می‌شناسیم. آماده شلیک هستیم، اما اقدامات بعدی بستگی به راستی آزمایی دارد، اما منتظر می‌مانیم تا از پادشاهی سعودی بشنویم که آنها چه کسی را مقصر این حمله می‌دانند و تحت این شرایط به جلو پیش خواهیم رفت.

ترامپ بارها علاقه خود را به پولهای نفتی سعودی علنا اعلام کرده است و از عربستان سعودی خواسته است در قبال محافظت از آنها هزینه‌های ارتش آمریکا را بپردازند.

علیرغم تکذیب قاطع مقامات ایرانی، مقامات آمریکایی در ادامه فرافکنیهای خود علیه ایران و در راستای تضعیف توان نظامی و قدرت بومی انصارالله مدعی هستند که این حملات با تسلیحاتی که نیروهای یمن در اختیار دارند ناسازگار است و حملات از جایی به غیر از یمن انجام شده است. 

مقامات روسیه درباره این سناریوی آمریکاییها و ارتباط حمله به تاسیسات نفتی سعودی با ایران و تلاش برای تشدید تنشها پیرامون ایران هشدار داده و آن را غیرقابل قبول خوانده‌اند.