۷ التماس ترامپ برای دیدار «بدون‌ پیش‌شرط» با ایران

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً در یک توئیت مدعی شد که او خواستار «مذاکره بدون‌پیش‌شرط» با ایرانی‌ها نشده و این مسئله دروغی است که «رسانه‌های جعلی» به او نسبت داده‌اند.

اخبار سیاسی- یک رسانه آمریکایی امروز دوشنبه این ادعای ترامپ را زیر سوال برده و دست‌کم ۷ اظهارنظری که او و مقام‌های دولتش چنین درخواستی را از ایران مطرح کرده‌اند، ذکر کرده است. 

شبکه خبری سی‌ان‌ان نوشته ترامپ در ژوئن ۲۰۱۹ و جولای ۲۰۱۸ گفته که حاضر است «بدون پیش‌شرط» با مقام‌های ایران یدار کند. «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا و «استیون منوشین»، وزیر خزانه‌داری این کشور هم پنج روز قبل از توئیت ترامپ عین همین اظهارات را مطرح کرده‌اند. 

سی‌ان‌ان در ادامه به ذکر مواردی پرداخته که ترامپ یا مقام‌های دولت او به صراحت از امادگی برای «مذاکره بدون‌ پیش‌شرط» با ایران سخن گفته‌اند. 

۳۰ جولای ۲۰۱۸: در جریان کنفرانس خبری با نخست‌وزیر ایتالیا ترامپ درباره ایران گفت: «معتقدم که آنها در نهایت خواستار ملاقات خواهند شد و من هم آماده‌ام هر وقت که آنها بخواهند با آنها ملاقات کنم.»

ترامپ در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا هیچ پیش‌شرطی برای چنین ملاقاتی دارد گفت: «هیچ پیش‌شرطی وجود ندارد. اگر آنها بخواهند ملاقات کنند، پیش‌شرطی در کار نیست. اگر بخواهند ملاقات کنند، با آنها ملاقات می‌کنم. هر وقت بخواهند. هر وقت بخواهند. این برای کشورشان خوب است. برای آنها خوب است. برای ما خوب است. برای دنیا خوب است. هیچ پیش‌شرطی در کار نیست. اگر بخواهند ملاقات کنند، ملاقات می‌کنم.» 

۳۱ جولای ۲۰۱۸: «هوگان گیلدی»، معاون سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این سوال که «آیا رئیس‌جمهور تمایل دارد بدون هیچ پیش‌شرطی با مقام‌های ایران دیدار کند» گفت: «تغییری در این موضوع ایجاد نشده است. ولی مشخص است که او از ایران چه می‌خواهد.»

۲ ژوئن ۲۰۱۹: پامپئو در یک کنفرانس خبری در سوئیس گفت: «آماده‌ایم با آنها بدون هیچ پیش‌شرطی وارد گفت‌وگو شویم. آماده‌ایم با آنها سر میز مذاکره بنشینیم؛ ولی تلاش آمریکا برای مقابله با فعالیت‌های مخالف جمهوری اسلامی ادامه خواهد یافت.»

۲۳ ژوئن ۲۰۱۹: ترامپ گفت که به دنبال جنگ با ایران نیست اما این کشور نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد. او سپس در پاسخ به سوال مجری ان‌بی‌سی که پرسید آیا پیش‌شرطی برای گفت‌وگو با ایرانی‌ها دارد گفت: «تا آنجا که به من مربوط می‌شود، خیر. هیچ پیش‌شرطی در کار نیست.»

۲۳ ژوئن ۲۰۱۹: «مایک پنس»، معاون ترامپ در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت: «رئیس‌جمهور ایالات متحده به روشتی گفته که آماده گفت‌وگو با ایران بدون پیش‌شرط است.»

۲۸ اوت ۲۰۱۹: گیدلی در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز گفت: «ببینید، او این را به صراحت گفته که می‌خواهد با سران ایران بدون پیش‌شرط گفت‌وگو کند. او در این باره خیلی روشن صحبت کرده. این مسئله در اجلاس گروه ۷ هم مشخص بود.»

۱۰ سپتامبر ۲۰۱۹: منوشین و پامپئو که در یک کنفرانس خبری مشترک حاضر شده بودند به فاصله چند دقیقه پیش از یکدیگر گفتند که ترامپ آماده دیدار با مقام‌های ایران «بدون هیچ پیش‌شرط» است. 

منوشین گفت: «فکر می‌کنم ما بیش از همه علیه ایران تحریم اعمال کرده‌ایم و این تحریم‌‌ها قطعاً اثرگذار بوده‌اند. حالا رئیس‌جمهور این را روشن کرده که تمایل دارد بدون پیش‌شرط با آنها دیدار کند، البته ما کارزار فشار حداکثری را حفظ می‌کنیم.»

پامپئو در پاسخ به این سوال که آیا احتمال می‌دهد که در ماه جاری در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیداری میان ترامپ و رئیس‌جمهور ایران اتفاق بیفتد گفت: «رئیس‌جمهور خیلی روشت گفته که آماده دیدار با سران ایران بدون هیچ پیش‌شرطی است.»