روحانی وارد تهران شد

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی که به منظور شرکت در پنجمین اجلاس سه‌جانبه سران جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و ترکیه پیرامون بحران سوریه به آنکارا سفر کرده بود، دقایقی پیش وارد تهران شد.

اخبار سیاسی- رئیس جمهوری در این سفر که به دعوت رسمی رئیس جمهوری ترکیه انجام شد، علاوه بر حضور و سخنرانی در پنجمین دور اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه که در ادامه رایزنی‌های سه کشور ضامن روند آستانه برای حل بحران سوریه برگزار شد و کنفرانس خبری رئیسان جمهوری سه کشور، دیدارهای جداگانه ای نیز با ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان رئیسان جمهوری روسیه و ترکیه داشت.

رئیس جمهوری اسلامی ایران که یکشنبه شب وارد آنکارا شده بود در نخستین گام سفر رسمی خود یک دیدار دوجانبه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه داشت.

در این نشست که در پشت درهای بسته برگزار شد روسای جمهوری دو کشور در زمینه مسایل دوجانبه خصوصا مسایل مورد علاقه اقتصادی بین دو طرف، مسایل منطقه ای و بین المللی بحث و تبادل نظر کردند.

روحانی در قبل از نشست سه جانبه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز یک دیدار دوجانبه داشت.

بعد از دیدار روحانی و پوتین روسای جمهوری سه کشور نشست سه جانبه خود را برگزار کردند. سپس بعد از نشست سه جانبه روسای جمهوری سه کشور، کنفرانس مطبوعاتی برگزار کردند.

رئیس جمهوری ایران در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با بیان اینکه خوشبختانه هر سه کشور برای حل مسایل سوریه اتفاق نظر دارند، گفت: همه ما نسبت به مساله حفظ تمامیت ارضی سوریه نظر واحدی داریم.

وی با اشاره به اینکه ۹ سال است که سوریه در رنج و عذاب تروریست‌ها قرار دارد و این را می دانیم چه کسی به آنها پول پرداخت می کند و مردم سوریه با سلاح کدام کشور کشته می شوند، گفت: همه ما با حضور نیروهای خارجی که در امور سوریه بدون دعوت دولت سوریه مداخله می کنند، مخالف هستیم و نمونه آن آمریکایی ها هستند.

روحانی افزود: آمریکایی‌ها به تروریست ها کمک می کنند و اهداف خطرناکی را در سوریه دنبال می‌کنند، زیرا آنها به فکر تجزیه سوریه هستند.

وی از برگزاری ششمین اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در تهران خبر داد و گفت: بسیار خوشحال هستیم در این اجلاس میزبان سران کشورهای روسیه و ترکیه در تهران خواهیم بود.

پنجمین اجلاس سه جانبه رؤسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در ادامه رایزنی‌های سه کشور ضامن روند آستانه برای حل بحران سوریه، عصر دوشنبه به وقت محلی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در کاخ "چان کایا" ترکیه برگزار شد.