نام شهدا، حذف‌شدنی نیست

 «انگیزه‌های بسیار شدیدی وجود دارد که یاد شهدا به فراموشی سپرده شود. چیزهای دیگر و جلوه‌های کاذبی مطرح می‌کنند تا آن عظمت‌های واقعی از یاد برود.» حس می‌کنید که این سخن آشنا و تازه است و گویی همین هفته بیان‌شده است؟ این سخنان چند سال پیش مقام معظم رهبری در اهمیت بزرگداشت و حفظ نام و یاد شهدا، گویی متناسب با شرایط این روزهای کشور ایرادشده است. شاید باورمان نشود که بهترین فرزندان ایران، درراه خدا و دفاع از میهن، از جان خود گذشتند و امروز عده‌ای در داخل کشور، به دنبال حذف نام و یادشان باشند.

اخبار سیاسی- یکی از نقاط مشترک اصلی تمام افراد و جریان‌های علاقه‌مند به ایران، احترام و بزرگ داشتن نام و یاد شهیدان است. شهدا و جانبازان ما، علاوه بر دفاع از مرزهای سرزمینی، از سرحدات ایمان و اندیشه اسلامی هم پاسداری کرده‌اند، پایه امنیت امروز و فردای ما را بنانهاده‌اند و غیرازآن که خود، الگو و ستارگان آسمان هدایت گشتند، برای یکایک ما عزت آفریده‌اند و از همین روست که تمام نسل‌های جامعه ایران، تا ابد مدیون خون شهدایند. علاوه بر این، اگر جنبه دینی و اسلامی مفهوم شهادت مطرح نبود، صرف گذشتن از جان درراه میهن آن‌قدر بزرگ هست که هرکه بویی از شرافت برده باشد، خود را مدیون شهدا بداند. دقیقا از همین روست که در سایر کشورها، کشتگان میهن را بزرگ می‌دارند و برایشان احترام فراوان قائل‌اند.

چند روزی است که ماجرای حذف نام شهدا از برخی معابر شهر تهران خبرساز شده است. اگر از واقعیت دردناک ماجرا بگذریم، از واکنش‌های عجیب مسئولان نمی‌توان گذشت و متأسفانه در برخی موارد، به‌گونه‌ای است که اگر نگوییم انگیزه‌ای برای حذف نام شهید وجود نداشته، لااقل اهتمامی هم به حفظ آن نبوده است. شهردار تهران در واکنش به حذف نام شهیدان از تابلوهای شهری، تفاوت تابلوی دیوارکوب و غیر دیوارکوب را توضیح داده و در انتها، با نیت خوانی، گفته است که دنبال کنندگان ماجرا به دنبال اهداف دیگری هستند! رئیس یکی از کمیسیون‌های شورای شهر تهران، مطابق معمول بسیاری از هم‌فکران و هم‌قطارانش، تقصیر را به گردن مدیریت قبل انداخته است. سخنگوی شورای شهر از ضرورت حفظ وحدت و نپاشیدن بذر تفرقه سخن گفته است! یک مدیر شهری تهران با اشاره به این‌که کلمه شهید روی تابلوهای معابر شهری معمولا بارنگ قرمز نوشته می‌شود، گفته است که این رنگ، پایداری کمی در برابر آفتاب دارد و ممکن است پریده باشد! و اما عجیب‌تر از همه، یکی از اعضای شورای شهر تهران است که ضمن نیت خوانیو متهم کردن منتقدان به اهداف خاص، با تحریک برخی افراد فریب‌خورده یا منافق گفته است: « دامن زدن به این بحث باعث می‌شود که به بقیه هم یاد بدهیم که بروند نام شهدا را پاک کنند.»

این در حالی است که در دوره پیشین مدیریت شهری، یکی از اولویت‌های اصلی، تأکید بر حفظ یاد شهدا و مفاهیمی چون دفاع و شهادت بود. باید به این مسئولان گفت به فرض هم که این خطا مربوط به دوره قبل باشد، شما در دو سال گذشته چه می‌کرده‌اید و چرا باید امروز، ماجرا توسط رسانه‌ها افشا شود؟ ماجرا زمانی حساس‌تر می‌شود که به خاطر آوریم اعضای دوره فعلی شورای شهر تهران، در دو سال گذشته، مرتبا درگیر تغییر نام برخی معابر بوده‌اند. در همین دوره کوتاه، خیابانی را به نام فردی گذاشتند که بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی در ارتباط با او فرمود «او مسلم نیست»، همان عضو شورای شهری که حذف نام شهیدان را به گردن دوره پیش از خود انداخته، در دوره کوتاه عضویتش، طرحی به صحن شورا برده که برخی معابر شمال شهر تهران، به نام افراد مسئله‌دار و معلوم‌الحال نام‌گذاری شود. فهرست این اسامی را در فضای مجازی جست‌وجو کنید، یکی علیه برخی مقدسات شعر سروده، دیگری، شاعر برخی از آثار خوانندگان مبتذل بوده و فرد دیگر، در ادبیات معاصر ایران به نگاه‌های جنسیت زده و فمینیستی مشهور است.

«ببینید توطئه‌های دشمن تا کجا نفوذ می‌کند و چقدر ما باید هوشیار باشیم تا جلوی این توطئه‌ها را بگیریم.» این سخن رهبری، دقیقا در ادامه فرمایش دیگر ایشان پیرامون ضرورت حفظ نام و یاد شهدا و جلوگیری از نشستن غبار فراموشی بر روی این یادهاست، غباری که به فرمایش ایشان، گاهی به‌عمد بر مفهوم شهادت و جهاد فی سبیل الله می‌نشیند.

البته خط جهالت یا خیانت صورت گرفته روشن است. این هم شیوه دیرین عاملان به این توطئه‌هاست که پیش از قبح زدایی از مقدسات، حساسیت و آستانه تحمل جامعه را می‌سنجند. هر کس که در این زمینه تقصیر و یا کوتاهی داشته، باید به مردم معرفی شود، از دستگاه‌های اجرایی و نظارتی هم انتظار داریم که در برابر این‌گونه موارد، تیزبینانه‌تر عمل کنند. همین مفاهیم جهاد و شهادت است که انقلاب را حفظ کرده است و این ماییم که به حفظ نام شهیدان نیاز داریم.

سید محمد بحرینیان