«شفافیت آرا» یک نقطه تاریک در کارنامه مجلس فعلی است

اخبار سیاسی-  محسن پیرهادی دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت با اشاره به طرح شفافیت آرا نمایندگان، گفت: موضوع شفافیت آرا، یکی از نقاط تاریک کارنامه مجلس فعلی و حتی در مقیاس کلان‌تر، نقطه مبهمی در تاریخ جمهوری اسلامی است.

به گزارش افکارنیوز، او ادامه داد: البته این موضوع چندان هم پیچیده‌ نیست؛ زیرا نزدیک به ۱۶۰ نماینده از کل ۲۹۰ نماینده، پای طرح شفافیت آرای نمایندگان را امضا کردند، اما زمانی که به صحن مجلس ارائه شد کمتر از ۶۰ نفر  به دو فوریت آن رای دادند و متاسفانه حتی یک فوریت این طرح هم رای نیاورد. بنابراین مشخص است که عموم نمایندگان مجلس، اراده‌ای برای شفاف کردن آرای خود ندارند.

پیرهادی در شرح این مشکل گفت: البته این مشکل بسیار عمیق است و نشانگر دو مسئله اصلی است: مسئله اول آنکه مجلس، نقش نظارتی دارد و بنا دارد سایر دستگاه‌ها را ملزم به پاسخگویی کند، اما اکنون شاهدیم که وقتی کار به پاسخگویی نمایندگان به مردم می‌رسد، شانه خالی می‌کنند.

فعال اصولگرا درباره اهمیت طرح شفافیت آرا اینگونه گفت: قطعاً طرح شفافیت آرا، گامی جدی در جهت پاسخگویی وکلای مردم به موکلان و شهروندان حوزه‌های انتخابیه خود است و تا زمانی که محقق نشود، عملاً اتفاق موثری در زمینه پاسخگویی نمایندگان به مردم اتفاق نخواهد افتاد.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ادامه داد: مسئله دوم که متاسفانه عجیب‌تر است و در طرح شفافیت هم به چشم آمد، تفاوت جدی میان کنش فردی و گروهی نمایندگان است. این رفتار دوگانه، یعنی حمایت از شفافیت در علن و مخالفت با آن در خفا و در هنگام رای‌گیری، اتفاقاً خود دلیل و برهانی جدی بر این واقعیت است که مجلس به شدت نیازمند شفاف شدن است. یعنی هر فعال سیاسی و اجتماعی هم که پیش از این، به ضرورت شفافیت آرا واقف نبود، امروز این طرح را به شدت لازم و مفید می‌داند.

او در پایان تاکید کرد: اما به هر حال باید گفت که حتی اگر این طرح در این مجلس هم به نتیجه نرسد، با توجه به مطالبه عمومی شکل گرفته حول آن، در مجلس آینده پیگیری خواهد شد و به عنوان نقطه ضعفی در کارنامه مجلس فعلی ثبت خواهد شد.