ایران به روایت کارشناس روس؛ از اعتماد مردم به نظام تا بالندگی در اوج تحریم

«فرهاد ابراهیم‌اف» کارشناس مرکز تحلیلی «والدای» روسیه  در بیشکک با اشاره به نخستین سفر خود به ایران اظهار داشت: برای آموزش تاریخ و سیاست ایران وقت بسیار زیادی را صرف کردم.

اخبار سیاسی-  کارشناس روس تصریح کرد: : قیمت‌ محصولات غذایی و خدمات مختلف در ایران به خصوص در مقایسه با قیمت‌ها در «مسکو» گران نیست و برای گردشگر مشکلات جدی را به وجود نمی‌آورد.

ابراهیم‌اف خاطر نشان کرد: در شهرهای ایران هم شکل تاریخی ساختمان‌ها حفظ شده و هم ساختمان‌های جدید ساخته می‌شود و این موضوع برای من جالب بود و گردشگران می‌توانند همزمان با تاریخ و وضعیت فعلی شهرها آشنا شوند.

وی ادامه داد: در «تهران» ساختمان‌های بلند و جدید، مدارس، دانشگاه‌‌ها و مترو ساخته می‌شود و حتی با وجود تحریم‌ها ایرانیان به توسعه پایتخت خود می‌پردازند و توانایی برای ادامه فعالیت در این زمینه را دارند.

این کارشناس روس گفت: علاقه‌مندی ایرانیان برای استفاده از تولید داخلی نیز یک موضوع مهم بود زیرا محصولات محلی کیفیت خوبی دارند و بازارهای داخلی با تولیدات کارخانه‌های ایرانی پر شده و برای ورود به بازارهای کشورهای همسایه تلاش‌هایی انجام می‌شود.

وی افزود: برای تقویت کیفیت تولیدات ایرانی کارشناسان شرکت‌های مختلف به خارج از کشور از جمله اروپا و روسیه سفر می‌کنند.

ابراهیم‌اف تصریح کرد: ایرانیان تمام محصولات مورد نیاز خود را تولید می‌کنند و در بازار این کشور نیز شرکت‌های خارجی نمایندگی‌های خود را دارند.

این کارشناس روس در پاسخ  به این سؤال که مردم پساشوروی از ایرانیان چه چیزهایی را می‌توانند یاد بگیرند، اظهار داشت: ایستادگی و اعتماد به آینده درخشان 2 عامل موفقیت مردم ایران است و به نظر من دولت این کشور نیز در فعالیت خود از این عوامل استفاده می‌کند.

ابراهیم‌اف ادامه داد: تحریم‌ها ضرباتی به اقتصاد و تولیدکنندگان ایرانی زده اما اکثریت مردم به حمایت از دولت می‌پردازند و به خوبی می‌دانند که فروپاشی ارزش‌های انقلاب اسلامی ممکن نیست.

وی خاطر نشان کرد: به طور خلاصه می‌توان گفت تحریم‌های جدید موجب رشد احساسات وطن‌پرستی شده و مردم ایران منافع کشور را بالاتر از مسائل موقت اقتصادی و مالی می‌دانند و حتی با وجود این مشکلات ایرانیان به دنبال بازارهای جدید و راه‌هایی برای صادرات کالاهای خود به کشورهای همسایه هستند.

کارشناس روسیه گفت: ایران اثبات کرد که توسعه دائم حتی تحت فشار قابل توجه غرب ممکن است.

وی در پاسخ به سؤال مربوط به همکاری‌های تهران و آسیای مرکزی تصریح کرد: ایران همواره علاقه‌مند به توسعه روابط با آسیای مرکزی بوده به ویژه امروز با معرفی برنامه جدید این کشور برای تقویت تعاملات با همسایگان نقش آسیای مرکزی و در کل اوراسیا در سیاست خارجه ایرانیان افزایش یافته است.

ابراهیم‌اف افزود: اقدامات «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا علت افزایش علاقه‌مندی تهران برای توسعه ارتباطات با آسیای مرکزی شده و ایران معتقد است که توسعه روابط با همسایگان آسیب تحریم‌ها را کاهش داده و امتیازات جدیدی در زمینه‌های مختلف را فراهم می‌کند.

این کارشناس اظهار داشت: در مرحله اول، ایران برای همکاری با تمام کشورهای آسیای مرکزی در زمینه‌های افزایش مبادلات تجاری و صادرات تلاش می‌کند و این اولویت تهران می‌باشد.

ابراهیم‌اف افزود: در حاشیه این برنامه تقویت تعاملات با اتحادیه اقتصادی اوراسیا بسیار مهم است و قزاقستان و قرقیزستان اعضای این سازمان بین‌المللی می‌باشند.

وی گفت: در مرحله دوم، تهران علاقه‌مند به حفظ ثبات و صلح در منطقه به خصوص با توجه به تحولات در افغانستان است.

ابراهیم‌اف ادامه داد: امضای توافقنامه همکاری امنیتی و انتظامی بین ایران و قرقیزستان این موضوع را اثبات می‌کند بر اساس این توافقنامه 2 طرف به مقابله با جرائم سازمان یافته، قاچاق مواد مخدر، افراط‌گرایی و تروریسم می‌پردازند و همین اقدامات به بالا بردن سطح ارتباطات ایران و آسیای مرکزی کمک می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: ارتباطات روسیه و ایران در سطح بسیار بالا توسعه می‌یابد و هر 2 کشور تعاملات خوبی در قلمروی سوریه دارند و در عرصه سیاسی و بین‌المللی از یکدیگر حمایت می‌کنند.

کارشناس روس تصریح کرد: کرملین به خوبی درک می‌کند که فروپاشی برجام در پی تصمیم «واشنگتن» بوده و برای حفظ امنیت در منطقه تلاش می‌کند.

این کارشناس در پایان گفت: همکاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز موضوع مهمی است و این عامل روسیه را به تهران نزدیک تر خواهد کرد.