زمستان می‌گذرد

باوری در میان پیشینیان وجود داشت که معمولا در اواخر زمستان و زمانی که هوا رو به گرمی می‌رود، یک‌باره شرایط تغییر می‌کند و هوا آن‌قدر سرد می‌شود که حتی برف می‌بارد. در این مواقع، اصطلاحاً می‌گفتند زمستان دارد زور آخرش را می‌زند و دلش نمی‌آید تمام شود. حالا این قصه روزگار ماست، ۷۵ ماه پیش، دولتی در کشورمان بر سر کارآمد که عمده نگاه و امیدش به خارج از مرزها بود، همان دولتی که رئیسش معتقد بود چرخ سانتریفیوژ باید بچرخد، چرخ زندگی مردم هم باید بچرخد، همان‌که می‌خواست گذرنامه ایرانی را به عزت برساند و حالا در دو سال آخر دولتش، خودش هم به‌سختی برای حضور در سازمان ملل روادید دریافت می‌کند و برخی از تیم همراهش، از سفر جا می‌مانند.
حالا و پس از شکست برجام و در نگاه کلان‌تر، شکست فکر و ایده‌ای که نگاه به غرب را حلال همه مشکلات و حتی آب خوردن می‌دانست، در زمانه‌ای که حتی خود جناب رئیس‌جمهور هم از بی‌فایده بودن مذاکره با چاقوکش سخن گفته بود، چندهفته‌ای است که آقای روحانی و حلقه اطرافشان، زمزمه مذاکره سر می‌دهند و حتی روز گذشته، رئیس‌جمهور کشورمان با برخی رؤسای اروپایی دیدار کرده است. جالب‌تر این‌که کشورهای اروپایی طرف مذاکره، همان‌هایی هستند که بیش از یک سال وقت ملت ایران را تلف کردند که سازوکار مالی جایگزینی برای برجام تدارک ببینند، همان‌ها که باوجود اطلاع از واقعیت، ایران را عامل حمله به تأسیسات آرامکو معرفی کردند و علیه کشورمان بیانیه دادند.
رفتارهای اخیر رئیس‌جمهور محترم در حوزه سیاست خارجی، جداً قابل‌فهم نیست، مگر این‌که تصور کنیم دولت فعلی، پس از مشاهده شکست نحوه عملش در عرصه سیاست خارجی و با توجه به ورود به سال هفتم دولت و دیدن خط پایان، دارد تلاش‌های آخرش را می‌کند. متأسفانه، فرصت خوبی در حال از دست رفتن است. فرزندان دلیر ایران، پهپاد متجاوز آمریکایی را ساقط کرده بودند، در جواب دزدی دریایی انگلیس، نفتکش این کشور توقیف‌شده بود، بدخواهان منطقه‌ای ما در برابر محور مقاومت به‌زانو درآمده بودند، تعهدات برجامی در حال کاهش گام‌به‌گام بود و خلاصه آن‌که، بهترین فرصت برای امتیاز گیری از طرف مقابل بود. همه این‌ها به کنار، در سیاست خارجی می‌گویند هر سفری باید حتماً آورده‌ای برای کشور داشته باشد، حالا ما انتظار آورده هم از سفر دولتمردان کنونی نداریم، اما تقاضا می‌کنیم اگر سفرهایتان، نفع و بهره‌ای برای ملت ایران ندارد حداقل خسارتی هم برای کشور به بار نیاورد، اما نقطه امیدوارکننده این است که زمستان می‌گذرد و ماجرای این روزها هم آخرین تلاش‌های سرماست.

محسن پیرهادی