برجام وابسته به نشست مجمع عمومی سازمان ملل است

حیدرعلی مسعودی استادیار روابط بین الملل و کارشناس مسائل اروپا با اشاره به بیانیه سه کشور اروپایی در محکوم کردن ایران و متهم ساختن کشورمان نسبت به مسائل میان یمن و عربستان، اظهار کرد: انگلستان به دلیل بحث برگزیت، تلاش‌های انجام شده برای خروج از اتحادیه اروپا  و نگرانی‌های خاصی که در رابطه با مباحث امنیتی به خصوص  آبراهها و کشتیرانی بین المللی دارد، مواضع خود را با دو کشور فرانسه و آلمان نزدیک کرده است.

اخبار سیاسی- او افزود: فرانسه و آلمان تلاش کرده اند که مواضع یکپارچه‌ای را اتخاذ کنند، باوجود  اینکه قبل از آن مکرون رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده بود که باید نسبت به شناسایی مسئول حملات به تاسیسات آرامکو محتاط باشیم، ولی به نظر می‌رسد که پاریس این احتیاط را کنار گذاشته است و مواضع خود را با سایر کشور‌های اروپایی هماهنگ می‌کند.

اروپایی‌ها در تلاش پیاده کردن خواسته‌ها و نگرانی‌های آمریکا در قالب بیانیه‌ها هستند/ اروپا نگران وضعیت امنیتی خاورمیانه

مسعودی با اشاره به هدف انتشار بیانیه سه کشور اروپایی، تصریح کرد: دو دیدگاه نسبت به اهداف این کشور‌ها وجود دارد، اول اینکه مواضع سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس به مواضع آمریکایی‌ها نزدیک‌تر شده است و اروپایی‌ها در تلاش اند که تا حدودی آن خواسته‌ها و نگرانی‌های واشنگتن را در قالب بیانیه‌های خود پیاده کنند.

کارشناس مسائل اروپا ادامه داد: این دیدگاه به این دلیل است که جنس اقدامات ایران در ماه‌های اخیر و تحرکات منطقه، اروپایی‌ها را از وضعیت امنیتی آینده خاورمیانه بسیار نگران کرده است، به عنوان مثال مورد هدف قرار گرفتن پهپاد آمریکایی و اقداماتی که کشورمان به طور مستقیم یا غیر مستقیم توسط نیرو‌های نیابتی خود در خاورمیانه دنبال می‌کند.

او افزود: دیدگاه دوم در رابطه با انتشار بیانیه اهداف سه کشور اروپایی علیه ایران، به معنای دور شدن مواضع آمریکا و اروپاست، هرکدام از این دیدگاه‌ها یک استدلال هایی دارد و در حال حاضر با قاطعیت نمی‌شود گفت که کدام یک از این دیدگاه‌ها مقرون به صحت بیشتری است.

دود نا امنی در منطقه به چشم اروپا می‌رود

مسعودی تصریح کرد:امنیت و نا امنی در خاورمیانه به شکل بسیار صریح و جدی می‌تواند به داخل اروپا سر ریز پیدا کند، به عنوان مثال بحث مهاجرت و نا امنی‌های ناشی از مسئله مهاجرت و پناهندگان در داخل کشور‌های اروپایی می‌تواند چالش‌های بسیاری را ایجاد کند و ایران هم این موضوع را به اروپا تذکر داده است.

کارشناس مسائل اروپا خاطر نشان کرد:اگر وضعیت خاورمیانه از وضع کنونی نا امن‌تر شود، دود آن به شکل مستقیم در چشم اروپایی‌ها خواهد رفت و این موج جدید مهاجرت می‌تواند ثبات و امنیت را در داخل کشور‌های اروپایی دچار مشکل کند.

او با اشاره به تغییر رفتار اتحادیه اروپا تاکید کرد: اروپایی‌ها حس می‌کنند که نا امنی‌های موجود مطابق با دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی بوده که مدام توسط آمریکایی‌ها تکرار می‌شد و اروپا تصور می کند که واشنگتن حرف درست را می‌زند و ایران یک کنش گر بی ثبات ساز در منطقه خاورمیانه است.

مسعودی ادامه داد: یک بخش دیگر هم بحث حجم بسیار زیاد تجارتی است که اروپا از طریق خاورمیانه، خلیج فارس و باب المندب انجام می‌دهد و به هیچ وجه قابل مقایسه با آمریکا نیست، در واقع اروپا نسبت به هرگونه ناامنی جدید یا تشدید نا امنی‌های فعلی نسبت به خاورمیانه نسبت به واشنگتن دغدغه‌های عمیق‌تر و بیشتری خواهد داشت و به همین دلیل چرخش را در مواضع اروپایی‌ها مشاهده می‌کنیم.

ترامپ نسبت به نا امنی منطقه بی توجه است/ اروپا از کنار گذاشتن بحث حقوق بشری آمریکا هراس دارد

کارشناس مسائل اروپا تصریح کرد: دولت ترامپ نشان داده که نسبت به مسائل نا امن ساز در خاورمیانه همت و سرمایه گذاری لازم را نخواهد داشت، چراکه به لحاظ امنیتی و انرژی تا حدودی از خلیج فارس مستقل شده است، بنابراین  به اقدامات و نا امنی‌های خاورمیانه توجه‌ زیادی  نمی‌کند.

او ادامه داد: بیانیه‌ای که پارلمان اروپا در چند روز گذشته بر اساس بحث حقوق بشری و حقوق زنان منتشر کرد، نشان می‌دهد که یک نوع تفاوتی بین مشی دیپلماتیک اروپا و مشی دیپلماتیک آمریکا وجود دارد، در واقع اتحادیه اروپا حس می‌کنند که واشنگتن نسبت به مسائل حقوق بشری او  بی توجه است و  ترامپ می خواهد به توافقی متمرکز بر بحث‌های امنیتی، موشکی و اتمی برسد و بحث‌های حقوق بشری را کنار بگذارد بنابراین اروپایی‌ها حس می‌کنند که بایستی راه خود را در دیپلماسی جدای از مسیر آمریکا دنبال کنند.

برجام وابسته به نشست مجمع عمومی سازمان ملل است/ رایزنی‌های سازمان ملل متحد تعیین کننده است

مسعودی با اشاره به واکنش آقای ظریف به بیانیه سه کشور اروپایی، گفت: به نظرم مسیر پیش روی برجام در ماه‌های آینده به دو روز آینده در نیویورک و مجمع عمومی سازمان ملل متحد  وابسته است. در  این نشست امکان دارد دیدار‌های تصادفی برنامه ریزی شده‌ای بین رهبران سیاسی اتفاق بیوفتد و این رایزنی ها بسیار تعیین کننده است.

کارشناس مسائل اروپا ادامه داد: به نظر من احتمال ضعیفی برای دیدار ترامپ و با رئیس جمهور کشورمان وجود دارد، همچنین مسیری که ایران طی چنده ماه گذشته مبنی بر کاهش تعهدات خود در پیش گرفته است، احتمالا ادامه پیدا خواهد کرد، به خصوص با توجه به اینکه بعد از تحریم مجدد بانک مرکزی اجرایی کردن مکانیسم اینستکس توسط اتحادیه اروپا با موانع و چالش‌های بسیار زیادتری مواجه خواهد شد، کما اینکه تا کنون هم اتفاق خاصی نیوفتاده، ولی این موانع تشدید خواهد شد و نتیجه این موضوع بر برجام این خواهد بود که ایران به مسیر خود برای کاهش تعهدات برجامی خود در مرحله چهارم و بالاتر ادامه خواهد داد.

گفتنی است؛ فرانسه، آلمان و انگلیس در بیانیه شب گذشته خود ضمن وارد کردن اتهاماتی در مورد نقش ایران در حوادث آرامکو تأکید کردند: زمان آن فرا رسیده که ایران چارچوب مذاکرات طولانی‌مدت درباره برنامه هسته‌ای و موضوعات مربوط به امنیت منطقه‌ای که شامل برنامه‌های موشکی‌اش می‌شود را بپذیرد.

در همین رابطه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، بامداد سه‌شنبه در صفحه توییتر خود به بیانیه شب گذشته فرانسه، آلمان و انگلیس در مورد ایران و فرا رسیدن زمان انجام مذاکرات طولانی‌مدت با تهران در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی واکنش نشان داد و تاکید کرد: هیچگونه توافق جدیدی بدون پایبندی به برجام وجود نخواهد داشت.