رایزنی‌های یک هفته‌ای ظریف در نیویورک
 دوشنبه ۲۵ شهریور ماه سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران اعلام کرد که اگر شرایط مهیا باشد محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در روزهای‌ آتی مهیای سفر به نیویورک است و در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی شرکت خواهد کرد و در نیویورک دیدارها با مقامات کشورهای دوست برقرار است.

اخبار سیاسی- البته روز چهارشنبه 27 شهریور ماه خبرهایی شنیده شد مبنی بر اینکه هنوز روادید هیأت ایرانی از جمله رئیس جمهور و وزیر خارجه برای شرکت در این نشست صادر نشده و احتمال دارد ایران در هفتاد و چهارمین نشست مجمع حضور نیابد، پس از آن بود که پنجشنبه شب 28 شهریور ماه سخنگوی وزارت خارجه ایران در صفحه توئیترش از سفر ظریف به نیویورک در بامداد جمعه خبر داد و در نهایت وزیر خارجه ایران جمعه شب 29 شهریور ماه وارد نیویورک شد و در بدو ورود در تشریح اهداف این سفر گفت: سفر نیویورک فرصت خوبی برای دیدارهای رسانه‌ای و حضور در جمع اعضای اندیشکده‌هاست.

محمدجواد ظریف همچنین درباره سخنرانی روحانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل عنوان کرد: شرایط کنونی منطقه، عرصه بین الملل، پیمان شکنی‌های آمریکا و خطراتی که کاخ سفید ایجاد کرده و نظرات ایران درباره امنیت منطقه از جمله محورهای اصلی سخنرانی رئیس جمهور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل است.

وی همچنین از برگزاری نشست زورای خارجه ایران و 1+4 در روز چهارشنبه سوم مهر ماه در نیویورک خبر داد.

سفر ظریف به نیویورک در حالی صورت گرفت که وزیر خارجه ایران دهم مرداد ماه از سوی وزارت خزانه داری آمریکا در فهرست تحریم‌ها قرار گرفت.

 اولین وزیر خارجه‌ای که در نیویورک با محمدجواد ظریف در محل دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل ملاقات کرد، «یوسف بن علوی» بود.

وزرای خارجه دانمارک،  فرانسه، هند، گرجستان، اتریش، ژاپن، استرالیا، لهستان و قطر نیز با وزیر امور خارجه ایران دیدار و درباره ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به رایزنی پرداختند. البته وزیر خارجه فرانسه روز چهارشنبه برای دومین بار با ظریف ملاقات کرد.

«پیتر مائورر» رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سفیر و نماینده دائم نیجریه در سازمان ملل متحد نیز با حضور در محل اقامت وزیر خارجه ایران با وی دیدار کردند. وزیر خارجه ایران همچنین با رئیس مجمع عمومی ملاقات و گفتگو کرد.

فدریکا موگرینی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بامداد سه‌شنبه به وقت تهران و در آستانه برگزاری نشست وزرای خارجه ایران و 1+4 با وزیر خارجه ایران دیدار و درباره برجام و اوضاع منطقه به رایزنی پرداخت.

«کورنل فروتا» مدیرکل موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی که 17 شهریور ماه در سفری چند ساعته و در راستای همکاری های مستمر ایران و آژانس به تهران سفر و با ظریف و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار کرده بود، روز پنجشنبه چهارم مهر ماه نیز در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با ظریف دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه نیز حضور داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در نشست‌های حاشیه‌ای در هفتاد و چهارمین نشست مجمع سازمان ملل شرکت کرد. او در اجلاس وزرای تمدن‌های کهن حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

برگزاری نشست سه جانبه‌ای با حضور وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه، سه کشور ضامن روند آستانه از دیگر تحولات این روزها در نیویورک بود و در پایان بیانیه‌ای از سوی سه وزیر خارجه درباره تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه صادر شد و «وزرای خارجه سه کشور موافقت کردند به برگزاری اولین جلسه کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو کمک کنند. آنها تأکید کردند که این گام حیاتی مسیر را برای ایجاد یک فرایند سیاسی پایدار و ماندگار، تحت رهبری و مالکیت سوریه  با تسهیل سازمان ملل در راستای تصمیمات کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی و قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت  هموار کند.»

وزیر خارجه ایران همچنین در نشست عالی روسیه به میزبانی اتحادیه اروپا حضور یافت.

برگزاری نشست وزرای خارجه ایران و گروه 1+4 و با حضور فدریکا موگرینی از دیگر تحولات حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بود و در این نشست که وزرای خارجه ایران و چهار کشور و نماینده انگلیس در غیاب وزیر خارجه این کشور (دومینیک راب به خاطر تحولات برگزیت به همراه جانسون به لندن بازگشته بود) حضور داشتند، طی یک ساعت گفتگو بیانیه‌ای کوتاهی صادر و بر حفظ برجام تأکید کردند.

ظریف همچنین پس از سخنرانی حسن روحانی در نشست مجمع عمومی، در جلسه شورای امنیت سازمان ملل به دعوت سرگئی لاوروف همتای روس خود حضور یافت و به تشریح جزییات ابتکار صلح هرمز HOPE که از سوی رئیس جمهوری ایران در صحن مجمع عمومی مطرح شد، پرداخت.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در مدت حضور در نیویورک با برخی رسانه‌ها از جمله CNN،  CGTN، CBS، رادیو ملی آمریکا و ... مصاحبه و در جمع سردبیران و مدیران رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی حضور یافت و به سؤالات آنها پاسخ داد.

وزیر خارجه ایران همچنین قرار است در ادامه حضورش در نیویورک با برخی مقامات حاضر در نشست مجمع عمومی دیدار کند.

از سوی دیگر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز که دوشنبه شب وارد نیویورک شد در مدت حضورش با برخی مقامات شرکت کننده دیدار و گفتگو کرد.

روسای جمهور فرانسه، عراق، سوئیس، لبنان، ایرلند، لیبریا و سنگال، صدراعظم آلمان، نخست‌وزیران ژاپن، انگلیس، اسپانیا و سوئد، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل از جمله مقاماتی بودند که با روحانی در مدت حضورش در نیویورک دیدار و گفتگو کردند.

رئیس جمهوری همچنین عصر چهارشنبه سوم مهر ماه در نشست مجمع عمومی شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت و از طرح «ابتکار صلح هرمز» رسما رونمایی کرد و مجددا تأکید کرد «من به نمایندگی از ملت و کشورم اعلام می‌کنم پاسخ ما به مذاکره تحت تحریم «نه» خواهد بود.»

حسن روحانی همچنین با مدیران و چهره‌های ارشد رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی در نیویورک دیدار و به سؤالات آنها پاسخ داد.