فارن پالیسی: رویکرد نادرست آمریکا در قبال ایران پیروزی ژئواستراتژیک برای این کشور است

 نشریه آمریکایی فارن پالیسی در یادداشتی نوشت اتخاذ مواضع ضعیف و ناشیانه رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران باعث ایجاد شکاف میان واشنگتن و متحدان عربش شده است.

اخبار سیاسی- این نشریه در ابتدای این گزارش آورد: اخیرا نشانه‌های از تغییر استراتژی تهران به سمت و سوی یک راهبرد نشات گرفته از حس فرصت و مزیت دیده می‌شود. عامل محرک این تغییر راهبردی از سوی تهران بدون شک اقدامات دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا است. رویکرد نادرست سران آمریکا در قبال ایران و به ویژه در ارتباط با متحدان عرب خود در خاورمیانه را می‌توان یک پیروزی تاریخی ژئو استراتژیک برای این کشور دانست.

در ادامه این مطلب آمده است: رخداد‌های اخیر در منطقه خاورمیانه و به طور خاص حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان به معنای بالا رفتن قیمت نفت بود. اتفاقی که برای ایران خوشایند و برای آمریکا ناخوشایند بود و می‌تواند زمینه ساز ایجاد بحرانی شود که دیگر کشور‌ها را وادار به ترغیب آمریکا برای کاهش فشار‌ها بر ایران نماید. شاید رویکرد ایران در قبال کشور‌های شورای همکاری‌های خلیج فارس را بتوان در ابتدا با هدف اعمال نوعی فشار غیرمستقیم بر آمریکا برای کاهش و حتی لغو تحریم‌ها علیه این کشور تفسیر کرد.

فارن پالیسی در ادامه با اشاره به حمله نیروهای یمنی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی نوشت: از آنجایی که موضع آمریکا هم مقامات و هم رئیس جمهور این کشور در قبال حمله به تاسیسات نفتی عربستان ضعیف بوده این حمله شکاف مهلکی را میان واشنگتن و متحدان آن در شورای همکاری خلیج فارس ایجاد کرده است. اگرچه این تنها بخشی از یک روند بزرگتر و طولانی مدت‌تر از بی اعتمادی کشور‌های عرب خلیج فارس به روابط دیرینه خود با آمریکا محسوب می‌شود، با این حال تحولات اخیر تاثیر بسیار چشمگیری بر این بی اعتمادی داشته و به طرز باورنکردنی این روند را تسریع بخشیده است.

این نشریه در ادامه با اشاره به موضع متزلزل دولت ترامپ در حادثه آرامکو به ویژه در مقابل ایران اینگونه استدلال کرد: دولت واشنگتن به جای کنار گذاشتن سکوت در مقابل تهران در این حادثه، سیاست تقریبا ۳۹ ساله آمریکا در مقابل جمهوری اسلامی را سرنگون کرد. دولت‌های عرب خلیجی به این نتیجه تلخ رسیدند که دیگر نمی‌توانند به آمریکا برای محافظت از آن‌ها تکیه کنند. از آنجایی که این موضوع سنگ بنای اصلی در روابط میان واشنگتن و کشور‌های عرب خلیج فارس بوده است، شکست این اعتماد سران این کشور‌ها را بیشتر و سریعتر به سمت درک این حقیقت سوق داد که باید برای حل مسائل امنیتی با هر وسیله‌ای که دارند، به خود متکی باشند.

فارن پالیسی بارزترین بخش روند بی اعتمادی کشورهای عربی خاورمیانه به آمریکا را تصمیم امارات در خصوص خروج از جنگ یمن و شروع مذاکرات با ایران در پی تنش‌های پیش آمده در خلیج فارس می‌داند. امارات اولین کشور عربی بود که دریافت برای حفاظت از خود دیگر نمی‌تواند بر آمریکا متکی باشد و اکنون باید به دنبال راهی برای حل مسالمت آمیز اختلافات خود با تهران بوده، حتی اگر این موضوع به معنای تعظیم در مقابل خواسته‌های ایران باشد. امارات دیگر نمی‌تواند به تنهایی و با اتکا به توان خود در مقابل ایران بایستد. هر چند بدون شک ترجیح ابوظبی بر این نیست، بدون حمایت قاطع آمریکا امارات چاره‌ای جز تلاش برای آشتی با تهران به جای مخالفت با آن ندارد.

شایعات شنیده شده از ریاض حاکی از آن است که هم ملک سلمان، پادشاه و هم محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی سختی استدلالِ تلخِ ناامیدی از اتکا به آمریکا را احساس می‌کنند با این حال همچنان در دنباله روی از رویکرد جدید امارات محتاط بوده و سکوت اختیار کرده اند. خروج از یمن برای بن سلمان فضاحت بار خواهد بود.

فارین پالیسی در ادامه مدعی شد ایجاد شکاف میان آمریکا و متحدان عرب خلیج خود مسلما هدف برجسته‌ای در سیاست خارجی ایران از زمان پیروزی انقلاب بوده است.  بعد از انقلاب ایران، آمریکا و متحدان عربش همیشه محور مقابل ایران بوده اند، اما تهران با اتخاذ راهبردهای مختلف تلاش کرده میان آنها شکاف ایجاد کند. عقب نشینی ناگهانی رئیس جمهور آمریکا از سیاست چهار دهه گذشته آن در مقابل تهران، به ناگاه به ایران امکان تحقق یکی از مهمترین رویا‌های دیرینه خود را می‌دهد.

فارین پالیسی در پایان با اشاره به موضع گیری دولت آمریکا در قبال حادثه آرامکو و تحولات پس از آن نوشت: ایران می‌تواند با بهره گیری از فرصت‌های بوجود آمده اقدام کرده و رئیس جمهور آمریکا را در شرایط ناکامی دوباره به منظور انجام اقدامی معنادار برای دفاع از متحدان عرب خود و یا جلوگیری از حملات بعدی به آن‌ها قرار دهد.