برگزاری دور جدید مذاکرات روند آستانه با حضور ایران، روسیه و ترکیه

 معاون وزارت خارجه روسیه دوشنبه گفت که روسیه، ایران و ترکیه کشورهای اصلی حاضر در مذاکرات موسوم به روند آستانه، قصد دارند نشست‌های سطح بالای جدیدی را در مورد سوریه در «نور سلطان» پایتخت قزاقستان برگزار کنند.

اخبار سیاسی- به نوشته خبرگزاری «تاس» «سرگئی ورشینین» معاون وزیرخارجه روسیه اظهار داشت: «نشست‌های بین المللی سطح بالا در مورد سوریه و در قالب روند آستانه ادامه خواهد یافت و نشست بعدی در آینده نزدیک در پایتخت قزاقستان برگزار می‌شود.»

بر اساس نقشه راهی که در روند موسوم به آستانه با مشارکت تهران، مسکو و آنکارا تدوین شده، قرار است پس از تدوین قانون اساسی جدید، انتخابات تازه‌ای در سوریه برگزار شود. روند آستانه از اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی (آذر ماه ۱۳۹۵) به ابتکار وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه آغاز شد. این روند تاکنون به برقراری آتش‌بس در بخش‌های بزرگی از سوریه و همچنین حرکت به سوی حل سیاسی بحران منجر شده است.

به نوشته تاس، این دیپلمات ارشد روسی خواستار حمایت گسترده بین المللی از کمیته قانون اساسی سوریه شد و افزود: «معتقدیم که همه باید با دقت متوجه برگزاری  گفت‌وگوهای سوریه که اواخر اکتبر (مهر) در "ژنو" واقع در سوئیس آغاز می‌شود، باشیم.»

این در حالی است که نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز در نشست شورای امنیت گفت، باید به حاکمیت سوریه و تمامیت ارضی این کشور احترام گذاشت.

«گیئر پدرسون» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در نشست روز یکشنبه شورای امنیت درباره اوضاع غرب آسیا  گفت، فقط سوری‌ها هستند که قانون اساسی را وضع و با آن موافقت می‌کنند.

کمیته قانون اساسی سوریه۱۵۰ عضو دارد که در چارچوب روند سیاسی حل و فصل بحران سوریه قرار است قانون اساسی کنونی را اصلاح کرده یا قانون اساسی تازه‌ای تدوین کنند. این کمیته با مشارکت تمام طرف‌های سیاسی سوریه از جمله احزاب سیاسی معارض تشکیل شده است.