طرح‌های پیچیده نیروی هوایی ارتش برای مواجهه با تهدیدات

امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره شرایط فعلی این نیرو گفت: نیروی هوایی امروز در آمادگی کامل قرار دارد.

اخبار سیاسی- ​فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: این نیرو طرح‌های عملیاتی خود را برای مواقع مختلف طرح‌ریزی کرده و پشتیبانی از همه نیروها را در دستور کار دارد.

وی افزود: همچنین نیروی هوایی ارتش طرح‌های راهبردی و پیچیده‌ای دارد که در زمان مواجهه با تهدیدات و بنا به دستور سلسله‌ مراتب فرماندهی، آن‌ها را اجرا خواهد کرد.

فرمانده نیروی هوایی ارتش درباره تقویت این نیرو در حوزه فنی و تجهیزاتی نیز گفت: در این رابطه هم طرح‌های متعددی را در جهت تقویت نیروی هوایی ارتش با وزارت دفاع در دست اجرا داریم.

امیر سرتیپ نصیرزاده در بخش دیگری از سخنان خود به نقش نیروی هوایی ارتش در مقابله با دشمن متجاوز در دوران دفاع مقدس اشاره و بیان کرد: رژیم بعث عراق در ساعت ۱۴ روز سی و یکم شهریور سال ۵۹ تمام فرودگاه‌های ما را مورد حمله هوایی قرار داد تا بدین‌وسیله نیروی هوایی ما را زمین‌گیر کند و در ادامه جنگ، خیالش از بابت مهمترین نیروی تهاجمی ایران آسوده باشد.

وی افزود: نیروی هوایی به سرعت بر اساس طرح‌هایی که از قبل آماده کرده بود به دشمن بعثی حمله کرد و در روز نخست طی یک عملیات برق‌آسا دو پایگاه دشمن را مورد اصابت قرار داد. بدین ترتیب، نیروی هوایی اولین پاسخ را به دشمن داد تا نشان دهد که نیروی هوایی در آمادگی کامل قرار دارد و سپس طبق برنامه‌های طرح‌ریزی شده از قبل، عملیات گسترده کمان ۹۹ را انجام داد و طی آن ضرب شصتی را به رژیم بعثی نشان دادند که به هیچ عنوان در برآوردهایشان آن را محاسبه نکرده بودند.

فرمانده نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ فروند هواپیما در این عملیات شرکت داشتند، گفت: طی این عملیات تعداد 140 جنگنده به خاک عراق نفود کردند و بسیاری از فرودگاه‌ها، پایگاه‌ها و مراکز مهم و حیاتی رژیم بعثی را مورد اصابت قرار دادند، به طوری که برخی از این پایگاه‌ها تا دو ماه فعالیت خود را تعلیق کردند.

وی ادامه داد: این تهاجم وسیع سبب شد رژیم بعثی برخی از جنگنده‌هایش را به منتهی‌الیه غرب عراق منتقل کند تا از دسترس هواپیماهای ما دور باشند.

امیر سرتیپ نصیرزاده افزود: نیروی هوایی ارتش بعد از شش ماه در یک عملیات بزرگ و بسیار پیچیده، پایگاه «الولید» را مورد تهاجم قرار داد و طی این عملیات غرورآفرین حدود ۶۰ فروند جنگنده دشمن منهدم شد.

فرمانده نیروی هوایی ارتش با تاکید بر اینکه عملیات حمله به «اچ 3» یکی از مهمترین عملیات‌های هوایی محسوب می‌شود، گفت: این عملیات با توجه به پیشرفت‌های علمی و فناوری‌هایی که امروز وجود دارد، باز هم یک عملیات بسیار دقیق و هنرمندانه محسوب می‌شود که با موفقیت به اجرا درآمد؛ لذا این عملیات در دنیا مورد توجه و تدریس در دانشگاه‌های نظامی قرار گرفت.

فرمانده نیروی هوایی ارتش ادامه داد: نقش‌آفرینی نیروی هوایی ارتش در دوران دفاع مقدس سبب شد تا صدور نفت رژیم بعثی در سه ماه نخست جنگ به صفر برسد و در حوزه اقتصاد جنگ با مشکل مواجه شود.

امیر سرتیپ نصیرزاده تصریح کرد: هیچ عملیاتی در دوران دفاع مقدس انجام نشد، مگر اینکه نیروی هوایی در آن شرکت داشت. نیروی هوایی ارتش از چند روز قبل از هر عملیات در منطقه حضور دارد و با عکس‌برداری و شناسایی منطقه، اطلاعات لازم را از نحوه استقرار و گسترش دشمن دریافت می کند و در اختیار قرارگاه‌ها می‌گذارد.

وی با اشاره به وظایف این نیرو در دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: پشتیبانی از نیروهای زمینی هم در هنگام حمله و هم در مواضع پدافندی، از دیگر وظایف این نیرو بود؛ همچنین تهاجم به مواضع دشمن، قطع کردن خطوط پشت جبهه دشمن و انهدام قرارگاه فرماندهی رژیم بعثی از دیگر وظایف نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس بود.

فرمانده نیروی هوایی ارتش افزود: حفاظت از مناطق حساس و حیاتی و شریان‌های اقتصادی به‌ویژه قرارگاه‌های عملیاتی از دیگر وظایف مهم نهاجا در دوران دفاع مقدس بود.