باب مذاکره میان ایران و عربستان باز است

حشمت الله فلاحت‌پیشه در خصوص تغییر لحن محمدبن سلمان در قِبال ایران و ابراز تمایل وی به صلح و کاهش تنش میان تهران و ریاض، گفت: فارغ از اتهاماتی که بن سلمان به ایران وارد کرده است، نوع پیام وی برای ما قابل تأمل است زیرا علی‌رغم گذشته موضعی عمل‌گرایانه مبنی بر اینکه «تحولات منطقه راه حل نظامی ندارد» را اتخاذ کرده است.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ولیعهد عربستان راه حل اختلافات مطرح بین تهران و ریاض را سیاسی می‌داند، این یعنی عربستان و ایران می‌توانند باب مذاکره را باز کنند البته ایران هیچ گاه باب مذاکره با سعودی‌ها را نبسته بود اما عربستان به دلیل اطمینانی که به راهبرد نظامی و تهامجی خود داشت، دیپلماسی را در این مدت کُشت.

واکنش غیرمستقیم بن‌سلمان به بن‌بست تحولات جنگ علیه یمن

وی افزود: شرایط در حال حاضر به گونه‌ای است که راه حل منطقه‌ای شکل بگیرد. به نظر می‌آید که اظهارات بن سلمان از سویی واکنش غیرمستقیم به بن‌بست تحولات جنگ علیه یمن، شکل‌گیری نوعی توازن نظامی در تحولات و افزایش آسیب‌پذیری عربستان در حوزه‌های مختلف بود.

فلاحت پیشه ادامه داد: از نگاه دیگر این اظهارات واکنش غیرمستقیم به طرح صلح جمهوری اسلامی ایران برای حل منطقه‌ای معضل ناامنی در منطقه هرمز بود، بنابراین کارشناسان و دیپلمات‌های ایران و عربستان می‌توانند درباره این موضوع به عنوان باب جدید مذاکره استفاده و گفت‌وگوهایی را آغاز کنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: مقامات امارات متحده عربی نیز چند ساعت قبل از بن سلمان موضع مشابهی را مطرح کرد، جمهوری اسلامی ایران باید از این شرایط استقبال کند. طرح صلح ما مقدماتی بود اما در شرایط کنونی که زمینه فراهم شده است، دیپلمات‌ها باید به صورت جامع به گفت‌وگو بپردازند تا این فضا به چند موضع‌گیری محدود نشود.

پایان کارشکنی‌های آمریکا بین ایران و عربستان

وی افزود: آمریکایی‌ها نیز هرچند تاکنون کارشکنی می‌کردند اما به دلایل مختلف دیگر نمی‌توانند مانع شوند، تاکنون دلیل اصلی شکست راهکارهای دو جانبه و سازوکارهای منطقه‌ای، دلخوشی کشورهای جنوب خلیج فارس به توافقنامه امنیتی با آمریکا بود اما نه تنها این موافقت‌نامه ها امنیت ایجاد نکرد بلکه ناامنی‌ها را گسترش داد.

عضو کمیسیونامنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فضای دیپلماتیک تازه‌ای در منطقه شکل گرفته که با حفظ احترام متقابل و در نظر گرفتن دغدغه‌های متقابل می‌تواند شرایط جدیدی را رقم بزند.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ محمدبن سلمان ولیعهد سعودی در مصاحبه با شبکه سی بی اس آمریکا، گفته است که «با مایک پامپئو (وزیر خارجه آمریکا) هم عقیده‌ام که حمله به تاسیسات نفتی آرامکو اقدام جنگی از طرف ایران است.» اما با این حال تاکید کرده، راه حل سیاسی را به راه حل نظامی ترجیح می‌دهد چراکه «وقوع هرگونه جنگ بین تهران و ریاض اقتصاد جهانی را به ورطه سقوط می‌کشاند.»